Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › tikken in het blok
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2010 om 11:34 #17225968
Hallo allemaal,
Het volgende
ik heb een opel vectra b station, x 16i x el . . .lpg g3
180.000 km op de teller (nap)
Als ik de auto start en hij loopt stationair dan hoor ik een tikkend geluid in het motorblok(dit zijn geen injector(s)en die tikken . . .
Wat kan dit zijn??
Alle antwoorden zijn welkom . .
Al vast bedankt voor het reageren . .M.v.g.
Kabo . .15 september 2010 om 12:03 #17729067Kunnen de klepstoters zijn. Misschien die eens laten reinigen/vervangen?
Is het geluid op het gegeven moment ook weer weg? Misschien dat er dan te weinig olie naar de kop toe gaat als de olie koud is (koude olie is dikker, stroomt niet zo lekker).
Misschien dat de klepstoters/hydrostoters dan tijdelijk zonder olie zitten en daardoor lawaai maken.
Kwestie van oliedruk laten testen en eventueel wat oliekanalen laten reinigen.15 september 2010 om 14:55 #17729068hoi Kabo,
Ik heb met een Vectra A ook een dergelijk geluid gehad, uiteindelijk bleken de spanrollers niet goed meer te zijn en was de distributie door een beun verkeerd om gemonteerd. :swear
Destijds werd mij ook verteld dat het de klepstoters waren, ik ben begonnen met andere olie, toevoegingen en noem het maar op…… € 200 verder bleek het dus bovengenoemd euvel te zijn.
Ik hoop dat je er wat mee kan en succes
15 september 2010 om 15:00 #17729069ja maar bij een x16xel is het een hele grote kans dat het de klepstoters zijn.
ik zou dr niet te veel kosten aan maken en gewoon zo laten.oh en Kabo even voorstellen wordt hier errug op prijs gesteld ;)
15 september 2010 om 15:13 #17729070AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door sw_reijnders
ja maar bij een x16xel is het een hele grote kans dat het de klepstoters zijn.
ik zou dr niet te veel kosten aan maken en gewoon zo laten.oh en Kabo even voorstellen wordt hier errug op prijs gesteld ;)
hmmm zo laten???
kan ook best de waterpomp zijn
was bij mij ook rond die kilometerstand
en dat zou ik zeker niet maar zo laten:o15 september 2010 om 15:36 #17729071als het de klepstoters zijn zou ik het gewoon zo laten. Daar hebben die motortjes wel vaker last van.
Maar zo van achter mijn laptop kan ik natuurlijk niet kijken waar het getik vandaan komt he ;)en de waterpomp . . . die moet je eigenlijk gewoon elke keer met de distriset vervangen . . . dus dat zou die met 180.000 ook moeten doen (of net gedaan hebben)
Dus louwe . . . als die van jou er 180.000 km op heeft gezeten (bij een 1.6 of 1.8 smallblock motor) is dat aardig lang hoor!!
15 september 2010 om 18:48 #17729072AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door sw_reijnders
als het de klepstoters zijn zou ik het gewoon zo laten. Daar hebben die motortjes wel vaker last van.
Maar zo van achter mijn laptop kan ik natuurlijk niet kijken waar het getik vandaan komt he ;)en de waterpomp . . . die moet je eigenlijk gewoon elke keer met de distriset vervangen . . . dus dat zou die met 180.000 ook moeten doen (of net gedaan hebben)
Dus louwe . . . als die van jou er 180.000 km op heeft gezeten (bij een 1.6 of 1.8 smallblock motor) is dat aardig lang hoor!!
tjah hoe lang die er al opzat weet ik niet
maar de auto had ongeveer die km stand
toen ik hem kocht;)ik heb toen meteen de distributie vervangen
omdat niet duidelijk was
waneer dat voor t laatst gebeurd was;)
bovendien zat er ook een lichte tik in de motordat bleek die pomp te zijn
(veel ruimte/spelling op de as)dus om nu iemand hiero te adviseren
het zal wel de klepstoters zijn
laat dat maar zitten vind ik wat kort door de bochttenzij je 100% cker weet dat het de klepstoters zijn
:hmmztjah ik zou ze alsnog vervangen;)15 september 2010 om 19:29 #17729073Tja, tikken is bij deze motortjes wel een beetje gemeengoed, zeker wanneer een keer verzuind word olie te verversen of met goedkopere olieën word gereden.
Nu Heeft LPG als voordeel dat de olie heel erg schoon blijft, maar als nadeel dat deze vaker daardoor te laat word vervangen, olie mag dan wel schoner blijven, maar smeer en reinigings werking van de olie neemt net zo hard af als bij benzine of dieselmotoren.
Vaak is een motorspoeling (motorflush al voldoende deze tikken weg te krijgen omdat het meestal vervuiling intern is.
Willem
30 september 2010 om 21:11 #17729074Hallo allemaal, niet netjes van me om mezelf even voor te stellen…
Mijn naam is Rémôn, Ook wel Ray genoemd, Kabo is een twee-namig samen gevoegd woord v.d.Kamp / Bosveld…:)Ik hoor vaker van mensen dat het de kleppenstoters zijn, distributieset (riem+waterpomp) vervangen bij ongv.132.500 Km heb nu zo’n 183.500 op de teller staan, auto heeft bij het kopen nieuwe olie+oliefilter, nieuwe bougies, luchtfilter..
Bij het vervangen van de olie+oliefilter door de gagrage weet ik niet welke olie er in is gegaan, hij was gauw leeg, dus dat lust hem best,,heb er voor nood ff Aldi olie 15w 40 in gedaan, maar kreeg dirrect te horen dat ik dit niet gebruiken moest maar Castrol olie ( Mileage ) 10w 40..:hmmz1 oktober 2010 om 16:49 #17729075dus je hebt al een kleine beurt gehad en nu is het nog niet weg?
als je de kap open doet … waar hoor je het geluid dan zo ongeveer?
het zou namelijk ook de spanrol, dynamo, of (dus toch wel) de waterpomp kunnen zijn
als de lagers verslijten of iets dergelijks willen ze wel eens beginnen te tikken of janken -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.