Forumindex › Forums › Modellen › Manta › tikken en slecht lopen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2010 om 18:20 #17580866
Nou, je hebt twee verschillende soorten nokkenassen (ja…..er zijn er wel meer……..)
De ene soort heeft een groef (van ongeveer 2 bij2 mm) in het eerste lager zitten, waardoor de olie naar boven geperst wordt,
De andere soort heeft geen groef in het eerste lager.Deze horen dus ook in verschillende cilinderkoppen thuis.
Als je dit door elkaar gooit, kun je grote problemen krijgen met de hoeveelheid olie in de kop.
Als je een nokkenas zonder groef in een kop zet waar een nokkenas in hoort met groef, komt er nagenoeg geen olie bij de stoters terecht.
4 januari 2010 om 20:55 #17580867dan zit daar het probleem..
ik vond het al gek dat er gister middag geen olie uit de stoters kwam, terwijl ik hem daar voor al een kwartier had laten lopen om warm te worden.dan zal ik dus de nokkenas moeten demonteren, en op zoek moeten naar een nokkenas met groef.
knappe koppen hiero,
dankjewel!4 januari 2010 om 21:08 #17580868Je kan er een groef in laten draaien op een draaibank, maar dat moet wel exact volgens de originele maten gebeuren.
Heb ik toen ook gedaan.
Hier is de groef zichtbaar:
4 januari 2010 om 22:01 #17580869dat is natuurlijk ook een optie.
even kijken wat nu het meest makkelijke is om te gaan doen ;)
ik laat het zsm weten wanneer ik het geprobeerd heb ;)
nogmaals bedankt!
4 januari 2010 om 22:03 #17580870origineel gepost door postbusmanta
Nou, je hebt twee verschillende soorten nokkenassen (ja…..er zijn er wel meer……..)
De ene soort heeft een groef (van ongeveer 2 bij2 mm) in het eerste lager zitten, waardoor de olie naar boven geperst wordt,
De andere soort heeft geen groef in het eerste lager.Deze horen dus ook in verschillende cilinderkoppen thuis.
Als je dit door elkaar gooit, kun je grote problemen krijgen met de hoeveelheid olie in de kop.
Als je een nokkenas zonder groef in een kop zet waar een nokkenas in hoort met groef, komt er nagenoeg geen olie bij de stoters terecht.
ook die informatie gaan we proberen hier te onthouden.
:thumbup9 januari 2010 om 17:43 #17580871om hier nog even op terug te komen,
ik ben er zojuist weer mee bezig geweest, heb de hele week geen tijd meer gehad,
maar ik kom er dus net achter dat ik een ketting zonder sluiting heb.juiste handeling zou nu dus zijn om de kop er weer helemaal af te schroeven,
maar ik zou er ook een sluiting tussen kunnen monteren, zodat ik hem in de toekomst ook makkelijk los kan maken.vind het namelijk erg jammer dat ik nu weer een nieuwe pakking & bouten aan zou moeten schaffen :(
weet iemand van jullie waar ik die sluitingen nog zou kunnen verkrijgen? of heeft iemand er toevallig 1 liggen?
kettingpons ed. heb ik zelf allemaal wel.
9 januari 2010 om 17:49 #17580872Ja je kunt er een losse sluiting tussen zetten. Geen enkel probleem.
Minpunt is dat je dan 1 schakel de popnagels van door moet slijpen. met ijzer veilsel tot gevolg.
Dus ff goed oppassen.Sluitingen zijn trouwens nog te krijgen. als je ff geduld hebt, zoek ik ff een link voor je ;)
9 januari 2010 om 17:54 #17580873gevonden:
Kijk vooral ook eens verder op die site, die gozer heeft heel veel leuk spul liggen voor niet veel.
Top service en snelle levering!11 januari 2010 om 21:38 #17580874zo zeg,
die site heb ik gelijk maar even opgeschreven..
leuke dingen! voor idd een schappelijke prijs.bedankt!
13 februari 2010 om 17:32 #17580875loopt zo’n cih blokkie nog als de distributie 1 tandje verdraaid staat?
zo ja, ernstige gevolgen?
heb alles gemonteerd met de juiste nokkenas dit x,
maar echt vermogen heb ik niet?
trekt momenteel nog geen plak kaas van de boterham af,
loopt op top amper 140.dat is dus niets vergeleken van wat hij eerst deed?
13 februari 2010 om 17:44 #17580876Volgens mij loopt hij nog wel, maar zijn de prestaties inderdaad om te huilen.
Even de timing checken dus.
13 februari 2010 om 19:36 #17580877iemand daar een duidelijk plaatje bij? want om eerlijk te zijn kom ik niet echt wijs uit het werkplaatshandboek dat ik via ompk heb gedownload :(
13 februari 2010 om 19:41 #17580878tandje verschil is toch duidelijk te zien.
auto loopt dan wel, maar niet helemaal zuiver….
tenminste…zo ging het mij een keer af.t plaatje van de timing is niet zo moeilijk toch,?
even uit het hoofd, maar kijk maar of het overeenkomt met je boek.
spiebaan in krukas omhoog, rechtomhoog.
en de nokkenas met puntje in tandwiel, recht voor blikkenplaatje onder tandwiel… (meende ik)had hier pas een corsa..die had ook zoiets na het vervangen van de koppakking… bleek de ontsteking niet zuiver te staan, deze iets verzet en tadaa
13 februari 2010 om 19:50 #17580879ben niet aan de ontsteking geweest!
maargoed, dat wordt dus even checken morgen!
puntje in ‘t nokkenastandwiel moet toch gewoon loodrecht naar beneden staan?in dat geval moet het wel te doen zijn ja :P
ben benieuwd ;)13 februari 2010 om 19:56 #17580880heb je dat plaatje niet onder je nokkenas tandwiel zitten?
meende dat hij niet zuiver recht onderuit stond…22 februari 2010 om 17:40 #17580881jawel, aan de hand daarvan heb ik hem nu goed gesteld,
hij was inderdaad 1 tandje verlopen doordat ik het nokkenastandwiel met m’n stomme hoofd iets te ver naar beneden had laten zakken :Pmaar goed, alles is nu teruggeschroefd, en ik heb de kleppen opnieuwd gesteld, dit x met succes!!
echter ondervind ik nu het volgende probleem.. (ik blijf aan de gang ja :( )
wanneer de motor koud is loopt deze als een zonnetje, nergens geen last van, starten/lopen!maar wanneer de motor goed op temperatuur is gaat deze ineens maar op 3 cilinders lopen?
het is de 1e cilinder die niets meer blijkt te doen (kabels los gegooid)waar moet ik dit probleem gaan zoeken?
zelf zou ik zeggen dat het de koppakking zou kunnen zijn als ik iemand dit hoorde vertellen, maar die is nu net een uurtje oud??? :angelmorgen eens een nieuw setje bouigies proberen, maar ide kans lijtk me ook klein, aangezien rotor/verdeler/kabels&bougies net een half jaartje oud zijn :hmmz
22 februari 2010 om 18:15 #17580882toch niet die rubber ring vergeten in de koppakking..?
22 februari 2010 om 21:11 #17580883dat was ik zelf aan het bedenken, maar neen! die ben ik niet vergeten.
wel is het zo dat de kop niet in 1x goed op zijn plaats viel, en ik hem iets heb moeten schuiven.
zou ik de ring zo vertrokken kunnen hebben?
mocht dat zo zijn dat gaat de manta de stal in, en komt hij de komende lange tijd niet meer buiten.
heeft me nu allemaal even iets teveel centen gekost..ik probeer morgen nog een andere bougieset, en stel de kleppen nog een x na.
mocht het dan nog niet verbeterd zijn dan regel ik een lektest op m’n werk, om te kijken of het koelsysteem nergens lekt.22 februari 2010 om 21:18 #17580884hey,
normaal moet het puntje die in het tandwiel geslegen is naar het gleufje in het plaatje eronder wijzen volgens mijn boek toch ;) dan staat het doorslag puntje (waar je nokkasdoor aanvast zit) omhoog normaal
hoop dat de O ring niet zo gemakkelijk verschuifd want bij mij zat hij er ook niet in 1 keer op maar denk wel dat hij nog goed zit probleem is da je het niet zeker weet ;) of kunt weten denk ik
of wel?greets,
alex23 februari 2010 om 09:00 #17580885ik schroef zo even de bougie van de 1e cilinder eruit,
dan valt vrij makkelijk te zien of dat hij gisteren water heeft gehad zat ik me zojuist te bedenken.en als er al water op de zuiger zou moeten liggen, dan zou hij toch ook moeilijk moeten doen met starten? dat doet hij dus echter niet, starten/lopen!
23 februari 2010 om 20:45 #17580886moet de kop er af als je de nokkenas eruit wil halen?? Je kan toch het tandwiel losschroeven en er dan uit halen, distributieketting met een tyrapje vastleggen dat ie niet onderin valt en dan kun j de nokkenas er toch uit halen aan de voorkant???
24 februari 2010 om 08:52 #17580887ik had nog geen deelbare ketting ;)
nu wel :thumbup
24 februari 2010 om 16:49 #17580888ik ook niet, als je het tandwiel los hebt en laat zakken dan kan je de ketting er toch afhalen?? Mij is t zo gelukt
24 februari 2010 om 17:53 #17580889mij lukte het zo niet :O
heb er een uur mee lopen vechten, en toen vond ik het wel mooi geweest :P24 februari 2010 om 20:30 #17580890zo,
weer enkele sleutel-uurtjes verder,
maar nog niets daar :(had zoals gezegt de bougies vernieuwd, iets dat even leek te helpen, maar na een paar minuten was het weer raak :(
daarna maar eens een andere bobine gemonteerd, maar nog geen verschil.
andere bougiekabels, nog geen verschil.uiteindelijk de kleppen maar weer eens nagesteld, maar dit mocht ook niets baten :(
ik ben nu echt ten einde raad, zou niet weten waar ik dit nog moet zoeken?
-hij heeft het alleen als hij warm is..
-de 1e cilinder loopt dan niet mee..
-toen hij s’avonds op 3 cilinders begon te lopen heb ik hem stil gezet, om smorgens te checken of dat de bougie ernstig verroest was, dat zou jmoeten duiden op water, maar ook dit is niet zo.enige dat ik nog niet heb gedaan is een compressietest.. ik verwacht (weer :() het ergste
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.