Tik / Ratel in motor

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Tik / Ratel in motor

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Opel Vectra C GTS

Beste Opel kenners,

Ik heb een raar geluid in de motor. Als volgt, het geluid was er ineens, ik moest nog 10.000 met distributie dus gelijk maar vervangen, inclusief waterpomp. Na verloop van tijd kwam geluid weer terug, ik heb gewoon doorgereden en na 90.000 weer riem vervangen inclusief waterpomp. Tijdens montage extra opgelet of ik niks fout deed of dat er iets ergens aanliep, dit was niet het geval. Ik weet hoe ik moet sleutelen want ben zelf vrachtwagenmonteur geweest en werk nu op de receptie van een Mercedes-Benz Truckdealer dus daar zou het niet aan moeten liggen :angel

Nu heb ik nog steeds last van ratel / tik.

Ook met multiriem eraf zit tik erin (dus dynamo, compressor, en spanner zijn het probleem niet)

Auto krijgt elke 30.000 km nieuwe (goede) olie en zijn onderhoud en elke 90.000 een nieuwe riem. Ik heb altijd olie bij de vod gehaald maar sinds ik bij MB werk gaat er ook gewoon 5W30 in die normaal in de mercedes personen wagens zit, dus de olie kwaliteit is ook goed.

Ik heb 2 filmpjes gemaakt met geluid. 1 van dichtbij (stationair draaien) dan hoor ongeveer om de seconden een tik. Andere filmpje met gasgeven en dan is de ratel goed hoorbaar.

Het geluid zit aan distributie zijde.

Motor is een Z1.8XE. (2002)
      270.000 km

Wie o wie zou kunnen weten wat het geluid is.

Ik hoor het graag.

https://youtu.be/Xu3E0eIGuP8″ onclick=”window.open(this.href);return false;

https://youtu.be/T_geLSid-2U” onclick=”window.open(this.href);return false;

wim-v6
      Deelnemer

Zou toch effe goed de distributie na laten kijken.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Haasje17
        Moderator

Ik zou bijna zeggen dat je distributieriem veel te strak staat. Zeker dat schuurend geluid.

arjontje
          Deelnemer

Ik heb ooit eens het zelfde geluid gehad bij een z18xe.
            Daar was de spanner het probleem. Die was intern kapot gelopen.

Wel de goede kant opgedraaid bij het opspannen?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.