Tik Opel Corsa D

Forumindex Forums Modellen Corsa Tik Opel Corsa D

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Grasz
    Deelnemer

Beste mede forummers,

Eerst even voorstellen, heb eerder al een vraag gesteld maar vergeten even kort voor te stellen. Ik ben Rick 19 jaar woon in de buurt van Harderwijk.
      Sinds een paar maanden hebben mijn ouders een nieuwe Corsa D 1.2 Bi-Fuel Anniversary Edition gekocht. Hele fijne auto die heerlijk rijdt, maar helaas hebben we vanaf het begin al best wat problemen. Zo is er bijj 10.000 kilometer al de gehele waterpomp vervangen. Maar goed kan gebeuren uiteraard. Anders probleem wat we als sinds het begin hebben is een soort tik die uit de motor of aandrijflijn lijkt te komen. De dealer zegt dat het een aandrijfas is die zich moet zetten, het komt dan ook alleen voor als de Corsa even heeft stilgestaan. Het frapante is dan, zodra we de motor aan laten en we zetten hem 5 minuten stil en rijden weg, horen we niks. Maar zodra we hem uitzetten, ook al is het maar een minuut dan horen we gelijk weer een soort tik meerdere malen heel kort.
      Wij zijn bang dat het niet uit de aandrijflijn komt maar dat het een klep of iets dergelijks in de motor is.
      Het gaat om de 1.2 liter met het volgende motortype: A12XER

Als iemand er ervaring mee heeft of zou weten wat het misschien is hoor ik het graag.

Alvast bedankt! :thumbup

Opeltje17
      Deelnemer

Welkom,

Kan je er misschien een filmpje van maken? dat luistert wat makkelijker ;)

Grasz
        Deelnemer

Beste Opeltje17,

Dank voor je reactie, ik ga aan mijn vader vragen of we er een geluidsopname van kunnen maken. Is wel lastig omdat het maar kort te horen is en alleen wanneer je wegrijdt. Ik ga mijn best doen. :D

Family man
          Deelnemer

Veelal is dat geluid afkomstig van het uitlaatspruitstuk.
            De motor en andere delen zijn sterk onderhevig aan thermische belasting, oftewel worden zeer warm.
            Als de motor afgezet word koelen deze delen weer af.
            Omdat deze delen niet allemaal van hetzelfde materiaal en dikte zijn koelen ze niet allemaal even snel af waardoor er spanningen
            tussen de verschillende materialen ontstaan.
            Deze spanningen uiten zich in het specifieke tikken maar kan verder geen kwaad, dit komt voor bij zeer veel auto’s/types.

Grasz
            Deelnemer

Beste family mam,

Dank voor je reactie. Ik weet wat je bedoeld, maar die tikken bedoel ik niet. Dat zijn andere tikken dan die ik hoor. Als hij stil staat hoor je het namelijk niet. Hij tikt/bonkt een paar keer nadat hij net gestart is. Gebeurt ook s ochtends vroeg. Daarna is het weer weg. Als we gereden hebben en dan hem bijvoorbeeld uitzetten voor tanken en we zetten hem weer aan en rijden weg hoor je weer kort dat getik/gebonk.

Mijn vader gaat vandaag kijken of hij er een geluidsopname van kan maken.

DeMeistah
              Deelnemer

Waterpomp is bij de mijne ook bij 14.000 vervangen en is een kwaal. Gekke is dat bij de meeste mensen de 2de wel lang mee gaat. Staat nu 60.000 op bij mij en loopt nog prima.

Grasz
                Deelnemer

Ok mooi om te weten dat de waterpomp daarna wel wat langer meegaat. We hebben meerdere keren geprobeerd het geluid op te nemen, maar je hoort het niet op de telefoon. Je hoort het alleen goed als je in de auto zit. We hebben wel ondekt wanneer we wegrijden en hij geeft dat tikkende/bonkende geluid en we zetten hem stil en de motor uit en starten hem weer en rijden weg, dat het geluid er direct weer is. Misschien dat het ook wel met de versnellingsbak te maken heeft?

Bedankt voor jullie hulp.

Opeltje17
                  Deelnemer

Blijft lastig te zeggen zo, weet niet waar je woont?

Maar misschien dat er een lid bij je in de buurt woont die even kan kijken/luisteren.

ronOPC1
                    Deelnemer

@Grasz wrote:

Beste mede forummers,

Eerst even voorstellen, heb eerder al een vraag gesteld maar vergeten even kort voor te stellen. Ik ben Rick 19 jaar woon in de buurt van Harderwijk.
                      Sinds een paar maanden hebben mijn ouders een nieuwe Corsa D 1.2 Bi-Fuel Anniversary Edition gekocht. Hele fijne auto die heerlijk rijdt, maar helaas hebben we vanaf het begin al best wat problemen. Zo is er bijj 10.000 kilometer al de gehele waterpomp vervangen. Maar goed kan gebeuren uiteraard. Anders probleem wat we als sinds het begin hebben is een soort tik die uit de motor of aandrijflijn lijkt te komen. De dealer zegt dat het een aandrijfas is die zich moet zetten, het komt dan ook alleen voor als de Corsa even heeft stilgestaan. Het frapante is dan, zodra we de motor aan laten en we zetten hem 5 minuten stil en rijden weg, horen we niks. Maar zodra we hem uitzetten, ook al is het maar een minuut dan horen we gelijk weer een soort tik meerdere malen heel kort.
                      Wij zijn bang dat het niet uit de aandrijflijn komt maar dat het een klep of iets dergelijks in de motor is.
                      Het gaat om de 1.2 liter met het volgende motortype: A12XER

Als iemand er ervaring mee heeft of zou weten wat het misschien is hoor ik het graag.

Alvast bedankt! :thumbup

Is dit ondertussen opgelost??
                      Heb precies hetzelfde als jouw. Maar zet ik hem op de brug doet ie het niet. Het geluid lijkt bij mij uit de aandrijfas te komen. En echt alleen als ik hem start en dan weg rijd, hij doet het dan hele rit niet meer. Laat ik hem stationair draaien en rijd weg doet ie het ook niet. Zet ik hem uit, wacht 5 min en rijdt weg hoor je weer kort achter elkaar 3/4 keer een soort gebonk en dan is het weer weg.

my ride
                      Deelnemer

er zit toch nog fabrieksgarantie op?
                        ik zelf woon in nunspeet .dus je mag een x langs komen.twee horen altijd meer dan 1 ;)

Grasz
                        Deelnemer

@ronOPC1
                          Sorry voor de wat late reactie. Helaas zit het geluid er nog steeds in en precies hetzelfde zoals jij het beschrijft. Wij hebben inderdaad nog fabrieksgarantie. Opel dealer heeft contact opgenomen met Opel Nederland, die geven aan dat dit met een mooi woord een productspecifiekeigenschap is. Met andere woorden er wordt helemaal niks aan gedaan. Dat kan natuurlijk niet waarwezen voor een gloednieuwe auto. Helaas hebben we nu ook nog een andere probleem met de motor zelf, maar daar zal ik een nieuw topic voor starten zo direct. Mocht iemand nog wat weten, ik hoor het graag :D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.