Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Tigra wilt niet aanslaan X14XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 augustus 2009 om 08:52 #17211342
Hallo,
De buurman van men broer heeft een Tigratje met een X14XE motor. Deze wil echter niet aanslaan. De startmotor draait wel rond en het motorlampje brand ook. Storing dus…
Het vreemde is alleen dat als de sleutel uit het contact is ( dus als hij van contact is ) dan blijft er op het dashboard het motorlampje zwak branden en het olielampje ook. In de zekering kast gaat er ook een relais als een gek te keer. Deze heb ik al vervangen voor een andere maar het probleem blijft.
Het gaat om het relais met dit GM nummer: 90 055 543
Het heeft 3 aansluitingen 49,49a en 31 ik neem aan dat dit met de storing te maken heeft ?Heeft iemand ook de lijst met foutcodes voor deze motor ?
De garage kon hem niet uitlezen zeiden ze omdat de motor niet liep beetje vreemd dus.
Wie weet wat het probleem kan zijn ? zodra ik geprobeerd heb hem uit te lezen zet ik hier wel neer welke foutcodes er zijn. Allicht weten we dan meer… maargoed als iemand nu al een vermoeden heeft zou dat ook fijn zijn.
12 augustus 2009 om 09:38 #17510488uitlezen wil niet, het motorlampje blijft gewoon knipperen als de auto op contact staat. Het relais doet nu niet meer apart… Ik denk dat het met de startblokkering te maken heeft zou dat kunnen ??
In principe wel toch ? de startmotor draait perfect rond maar hij slaat niet aan. Ook in het handboekje van de auto staat dat als het motorlampje blijft knipperen als de auto op contact staat dat er dan een storing zit in de startblokkering.
Hoe kan ik deze startblokkering ”omzeilen” of in iedergeval zorgen dat ik deze kan testen zodat ik het kan uitsluiten dat het daar aan ligt of noujuist 100% zeker kan constateren dat het aan de blokkering ligt en welk onderdeel ervan kapot is ?
12 augustus 2009 om 09:48 #17510489Zit er een alarm op, die kan er ook voor zorgen dat de benzine pomp niet het juiste voltage krijgt!
12 augustus 2009 om 10:09 #17510490hallo,
heb je er geen sleutel bij om het alarm uit te schakelen ??
mvrg Rob
12 augustus 2009 om 12:18 #17510491Er zit geen alarm op, alleen de originele startonderbreker…
12 augustus 2009 om 12:20 #17510492ok, dan is dat niet geval! brandstof relais al vervangen?
12 augustus 2009 om 12:26 #17510493origineel gepost door axel
ok, dan is dat niet geval! brandstof relais al vervangen?Nee idd, maar het kan nog wel zijn dat de ring om het contactslot kapot is ? dat deze geen contact met de sleutel maakt ? of zit dit systeem niet in tigratjes ?
Brandstofrelais heb ik nog niet verwisseld voor een andere ik kan deze namelijk niet vinden. Meestal zit deze in de motorruimte maar kan hem daar niet lokaliseren
13 augustus 2009 om 05:36 #17510494relais zit links boven de ecu, en het slot maakt gebruik van een ring.
13 augustus 2009 om 05:41 #17510495volgens startblokkeering stuk dit is het kastje onder de sleutel contact
heb ik wel gehad
motormange lampie knippert en staart motor draait maar komt geen brandstof waardoor de motor niet wil aan aan slaan
weer een kleine 120 euries lichter:(13 augustus 2009 om 08:00 #17510496Hmm ok, ik ga het relais even nakijken en vervangen voor een andere ( heb er nog een aantal liggen ) lukt het dan niet dan zal de startblokkering wel defect zijn. Is deze te omzeilen dat de startblokkering gewoon niet meer werkt ?
ofja, werken doet ie nu ook niet meer, maar ik bedoel dus dat ik de startblokkering uit kan schakelen zodat de auto zonder de blokkering gestart kan worden
13 augustus 2009 om 08:16 #17510497nou, heb hier gevonden dat de ring niet te omzeilen valt http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=106014
Het zal dus hoogstwaarschijnlijk een nieuwe ring worden + inlezen van de sleutel ?
13 augustus 2009 om 12:18 #17510498heb je wel de juiste gegevens van de motorcomputer.
daar moet hij op ingeleerd worden.
Het kletterende relais is de knipperautomaat (49 49a 31)
het kan dus goed zijn dat het contact blokje van het contact slot niet goed is, of er is een massaprobleem aanwezig.
je kunt preventief extra massakabels trekken vanaf de – van de accu naar de carroserie en motor.
Willem
13 augustus 2009 om 13:22 #17510499origineel gepost door wim-v6
heb je wel de juiste gegevens van de motorcomputer.daar moet hij op ingeleerd worden.
Het kletterende relais is de knipperautomaat (49 49a 31)
het kan dus goed zijn dat het contact blokje van het contact slot niet goed is, of er is een massaprobleem aanwezig.
je kunt preventief extra massakabels trekken vanaf de – van de accu naar de carroserie en motor.
Willem
ga ik proberen :thumbup die contactblokjes zijn btw dezelfde als van een E kadett toch ? die heb ik nog wel liggen, die ook maar eens omwisselen.
13 augustus 2009 om 13:34 #17510500Als je startonderbreker hebt niet.
die zijn gelijk van de Corsa-B met startonderbreker en Astra-F met startonderbreker en de Astra-G
Willem
13 augustus 2009 om 20:51 #17510501origineel gepost door wim-v6
Als je startonderbreker hebt niet.die zijn gelijk van de Corsa-B met startonderbreker en Astra-F met startonderbreker en de Astra-G
Willem
hmm ok, heb het trouwens geprobeerd met die massakabels maar dat lukt ook niet. Denk toch dat het de ring om het contactslo van de startonderbreker is
14 augustus 2009 om 16:23 #17510502knippert je Motormanage ment lampje bij aanzetten van het contact??
Willem
14 augustus 2009 om 16:44 #17510503origineel gepost door wim-v6
knippert je Motormanage ment lampje bij aanzetten van het contact??Willem
Jep en ik kan em ook niet uitlezen. Het Motormanegement lampje blijft dan met dezelfde gang knipperen. Volgens het instructieboekje is het dan de startonderbreker die storing geeft.. Dit klopt toch ? of is het echt wat anders ?
14 augustus 2009 om 19:00 #17510504klopt altans dat had ik wel
15 augustus 2009 om 07:31 #17510505ik denk toch dat er ergens een probleem zit in de aanvoer of terug voer van elektriciteit.
dit ivm het kletteren van het knipperrelais.
Startonderbreker kan je je reserve sleutel proberen.
Willem
15 augustus 2009 om 17:17 #17510506origineel gepost door wim-v6
ik denk toch dat er ergens een probleem zit in de aanvoer of terug voer van elektriciteit.dit ivm het kletteren van het knipperrelais.
Startonderbreker kan je je reserve sleutel proberen.
Willem
dat relais kletterd nu niet meer. Deze werkt nu weer naar behoren. De reserve sleutel is er niet meer bij.
23 augustus 2009 om 12:48 #17510507nou kom er niet uit, heb wel een massa draad van de accu naar de carrosserie getrokken. daarna deden de electrische ramen en dergelijke het weer. Echter slaat de motor nu aan en gaat direct weer uit. Toch de sleutel ??? hoe leer ik zo’n sleutel in ? kan ik dat zelf doen ?
14 september 2009 om 09:23 #17510508kan je nie tzelf doen. toch even langs de dealer moet geprogrameerd worden.
15 september 2009 om 18:18 #17510509als je moter aanslaat is het niet de startonderbreker.
denk zelf eerder probleem in je contact slot de electra daar achter.
of kortsluiting ergens en dat je nu door de extra massa even iets meer vermogen hebt tot dat de dynamo vol mee gaat draaien en je moter nokt er mee16 september 2009 om 10:30 #17510510origineel gepost door svdk20
als je moter aanslaat is het niet de startonderbreker.
denk zelf eerder probleem in je contact slot de electra daar achter.
of kortsluiting ergens en dat je nu door de extra massa even iets meer vermogen hebt tot dat de dynamo vol mee gaat draaien en je moter nokt er meeBij een originele opel startonderbreker zal de motor kort aanslaan en direct weer afslaan…
Willem
16 september 2009 om 16:54 #17510511 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.