Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Tigra Twintop. Motor houd in
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 april 2011 om 06:53 #17235063
Sinds 3 weken ben ik eigenaar van een Tigra Twintop 1.8. uit 2006.
Hiervoor had ik een GTC 1.8 uit 2005.
De reden dat ik voor de TT ben gegaan is dat ik het een geweldig model vindt, natuurlijk de mogelijkheid om open te rijden, 1 jaartje jonger en de helft aan KM. Ik had 120.000 op de teller met de GTC en 67.000 op de TT.
Voor aankoop door een Opel monteur laten nakijken en hieruit kwam naar voren dat de auto in perfekte staat verkeerd.
Het enige wat me opviel tijdens het rijden is dat de snelheid in accelereren nogal traag was in vergelijking met mijn GTC (ondanks dezelfde motor Z1.8XE).
Mogelijk heeft de eerste eigenaar de auto “lui” ingereden.
Na twee weken gaat een lampje branden van de uitlaatgas controle. Naar de garage om uit te lezen. Hier wordt aangegeven dat er een korte onderbreking is geweest in cylinder 2 en 3. Dit betekent dat de motor bij het accelereren boven de 4rpm is overgeslagen. De foutmelding is gereset en dit kon mogelijk aan de bobine liggen. Er was nog geen reden om iets te gaan vervangen. 2 dagen geleden op weg naar mijn werk wil ik wederom even vlot accelereren en komt mijn toerental weer boven de 4 rpm. De motor houd in en het uitlaatgas controlelampje gaat weer branden. Tevens merk ik dat ik het vermogen boven de 4000 rpm kwijt ben. Onder dit toerental is er niets aan de hand.a.s. dinsdag gaat de TT naar de garage. Heeft iemand hier ervaring mee?
2 april 2011 om 07:15 #17848104Laten uitlezen.
en laat je niet naaeien door een dealer.
Ik heb hier al een paar Z18Xe’s gehad, door de dealer uitgelezen.
Werd gemeld aan de klant, probleem met gasklep vermoeden we, deze willen we vervangen (rond de 600 a 700 euro).
deze auto’s heb ik hier uitgelezen (Op-Com), per direct uitgelezen dat het probleem in de bobine zit (+/- 160 a 200 euro).
Dat houd in dat ik deze mensen heb behoed voor een reparatie van 700 euro waar het probleem niet mee opgelost zou zijn.
In geval van een kapotte bobine loopt de motor op veilige modus, en heeft minder vermogen, en is begrensd op 4500 toeren.
Willem
2 april 2011 om 07:39 #17848105Hoi Wim,
Bedankt voor je snelle reactie! Hier heb ik wat aan. :thumbup
Je bevestigd in ieder geval hetgeen mijn monteur heeft gezegd.
Gelukkig hoeft de TT niet naar de Opel dealer. Ik heb 2 vrienden die inmiddels 3 jaar samen een eigen garagebedrijf hebben.
Beiden hebben zo’n 25 jaar ervaring (Opel en Alfa).
Ik hoef dus niet te vrezen om genaaid te worden.
Vooral je uitleg over de veilige modus van de bobine (4 – 4,5 rpm) komt bij mij dan ook herkenbaar over.Kun je me adviseren waar ik nog meer op moet letten, specifiek voor de TT?
Aangezien ik met mijn GTC nooit een probleem heb gehad (ondanks dezelfde motor).Gr. Ralph.
2 april 2011 om 07:41 #17848106Sorry, ik bedoelde toch echt Willem :D
6 april 2011 om 17:02 #17848107Net terug van de garage.
Ze kunnen het probleem “nog” niet vinden.
Auto is 2 keer uitgelezen en de melding geeft aan dat er telkens een andere cylinder overslaat. Volgens de monteur kan het niet aan de bobine liggen, aangezien ze dan alle 4 kapot zouden zijn. Het vermogen boven de 4 rpm is hij volledig kwijt.
Monteur geeft aan dat hij zijn lucht niet kwijt kan. Morgen zal de katalysator worden nagekeken. Het kan zijn dat deze vol zit.
Bobine is dus niet vervangen en er wordt serieus naar het probleem gekeken.
Gelukkig zijn het vrienden, dus ik hoef niet uit te kijken dat ze me neppen.
Bij de Opel zouden ze meteen de bobine vervangen en dan op hetzelfde probleem stuiten. Waar zouden ze dan weer mee komen.Wordt vervolgd :D
8 april 2011 om 18:47 #17848108Katalysator is gedemonteerd. Deze blijkt te zijn gesmolten!
Dit verklaard het compressie verlies. Hij kan zijn lucht niet kwijt.
Opel Gebeld voor de prijs van een originele katalysator.
Prijs ruim €900,- :o !!!!! De garage is nu op zoek naar een universele katalysator.
Op internet aangeboden voor de prijs van ongeveer €450,-
Dat scheelt de helft. Alleen deze zijn niet op kort termijn te leveren door de plaatselijke automaterialen zaak. Ik moet dus nog steed wachten terwijl het dit weekend weer echt cabrio weer wordt.We wachten maar weer geduldig af :hmmz
8 april 2011 om 19:02 #17848109oeh dat is minder, Sterkte met je TT hopelijk komt de kat snel binnen en kun je weer lekker rijden
9 april 2011 om 10:29 #17848110Misschien is het de moeite waard eens op een sloperij te zoeken naar een katalysator?
Ik ben zelf niet zo’n fan van imitatie spulletjes omdat het soms toch net iets anders is. Je laat het door de garage monteren, maar toch imitatie zal nooit gelijk zijn aan dealer materiaal.
9 april 2011 om 10:31 #17848111http://www.schadeautos.nl/demontageautos.php?merk_demontage=opel&type_demontage=tigra
Misschien is er 1 van de bovenstaande sloperijen dicht bij je in de buurt om eens een belletje te wagen. Vragen naar een prijs kost meestal een paar bel minuten en kan een grote besparing zijn :D
9 april 2011 om 11:11 #17848112http://www.schadeautos.nl/auto.php?id=340073# Hier een demontage Astra. ongeveer 40 kilometer bij je vandaag en volgens mij een soort gelijke kat. Je zou kunnen uitzoeken of dit het zelfde is en of er een interessante prijs aan hangt ;)
9 april 2011 om 11:47 #17848113Bedankt voor je tip. Het viel me trouwens wel op dat het een Vauxhall is (stuur zit aan de rechter zijde). Deze auto had ik voor de TT. Geweldige auto en nooit problemen mee gehad.
Bij de garage hebben ze ook voorgesteld om een gebruikte te nemen, alleen dan kunnen ze geen zekerheid geven over hoe lang deze Kat mee zal gaan.
Er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van IMI onderdelen. Ik heb in een ver verleden eens stage gelopen bij Volvo.
Zij haalden regelmatig IMI spullen bij een automaterialen leverancier en hadden in de werkplaats een persapparaat met een volvo logo.Ik heb tot op dit moment nog niets vernomen, dus ik ga ervan uit dat ik nog moet wachten tot volgende week.
Als het te lang gaat duren zal ik toch voor het originele onderdeel gaan.9 april 2011 om 12:58 #17848114[rquote=1910085&tid=145654&author=slash]Bedankt voor je tip. Het viel me trouwens wel op dat het een Vauxhall is (stuur zit aan de rechter zijde). Deze auto had ik voor de TT. Geweldige auto en nooit problemen mee gehad.
Bij de garage hebben ze ook voorgesteld om een gebruikte te nemen, alleen dan kunnen ze geen zekerheid geven over hoe lang deze Kat mee zal gaan.
Er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van IMI onderdelen. Ik heb in een ver verleden eens stage gelopen bij Volvo.
Zij haalden regelmatig IMI spullen bij een automaterialen leverancier en hadden in de werkplaats een persapparaat met een volvo logo.Ik heb tot op dit moment nog niets vernomen, dus ik ga ervan uit dat ik nog moet wachten tot volgende week.
Als het te lang gaat duren zal ik toch voor het originele onderdeel gaan.[/rquote]En garage die blij is met zijn/haar klanten vinden het nooit erg als een klant even belt of ze al iets meer weten ;)
9 april 2011 om 16:11 #17848115Gelukkig is deze garage qua klantvriendelijkheid van de ” oude stempel”.
Altijd gebeld worden wanneer er iets gevonden wordt en je kunt ze altijd bellen hoe ver ze zijn. Natuurlijk moet je de druk niet te hoog maken als je al weet waar ze mee bezig zijn (sinds de auto daar staat heb ik dagelijks 2 keer contact gehad:cool: Ik laat ze nu maar even hun gang gaan.12 april 2011 om 16:31 #17848116Yes :D, mijn TT is klaar!
De kat is vervangen door een “betaalbare” nieuw exemplaar.
Tevens een beurtje laten doen. Prijs: € 639 ex btw.Resultaat? De TT is nu nog sneller dan mijn vorige Opel GTC 2005.
Hij accelereert vlotjes in zijn 5 van 120 naar 150 ( harder heb ik nog maar niet gedaan).Conclusie: ik ben goed geholpen. De garage heeft niets vervangen wat de Opel wel meteen zou doen (bobine om te beginnen), heeft alles goed nagekeken en nagemeten en een goede diagnose gesteld. Dat zijn dus vakmensen die Pro klant zijn en niet alleen hun zakken willen vullen.
Nu hopen op héél veel mooie kilometers!
De (weer) blije TT bezitter.
12 april 2011 om 16:51 #17848117Ik ga je niet helpen hopen, maar ik ga je heel veel fijne kilometers toe wensen!!! :D
12 april 2011 om 16:53 #17848118Ja idd veel veilige km’s maar weer. Enhopelijk blijft het nu allemaal in orde;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.