Tigra klinkt na starten motor als een vrachtwagen

Forumindex Forums Modellen Tigra Tigra klinkt na starten motor als een vrachtwagen

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Anoniem

Hoi luitjes,

Zoals de titel al doet vermoeden zit ik even met een klein probleempje. Sinds de zware winter is mijn auto, als ik hem start, een beetje begonnen met een zwaar slepend, piepend, knarsend geluid. Eerst was het heel lichtjes; ik dacht dat het mijn kachel was.. Ook klinkt de motor dan eventjes als een vrachtwagen. Als ik wegrij en de eerste meters maak is het klaar. Het starten opzich is ook geen probleem, dat is tikken en lopen. Het achteruitrijden hoe dan ook dan heb ik wel altijd dat geluid. En dat geluid is zó vervelend dat ik dan het liefst de auto wil uitstappen..

V-snaar c.q. distributieriem is vervangen in februari 2009, ik heb nog geen 10.000 km. gemaakt na die tijd en/of geen 4 jaar volgemaakt en de snaar is nog prima bij check.
      Olie: Goed
      Koelvloeistof: Goed
      Kachel: Geen idee, ik vertrouw dat niet helemaal, maar omdat de kachel (radiator/dashboard) gevuld wordt door de koelvloeistof van de radiateur beneden, en het peil is goed, dan kan die kachel niet lek zijn..of er gaat maar weinig in.. Toch had ik wel een plasje water bij de bestuurdersstoel, maar of dat allemaal met elkaar te maken heeft weet ik niet.. dat water had geen geur, dus misschien is dat regenwater geweest dat via de deurrubbers naar binnen sijpelde..

Dynamo-rol?
      Al weet ik niet zeker of dat een dynamo-rol wordt genoemd, (dat ding naast de distributieriem / zit in zo’n soort kettingkast). Misschien kan dat het zijn?

Iemand een idee of hetzelfde gehad?

Gr Geeviz.

jeroenk
      Deelnemer

Zou het probleem niet in je versnellingsbak kunnen zitten?

Anoniem

Geen idee, nooit problemen gehad met schakelen, maar kan me ook niet voorstellen dat dat geluid daarvan afkomstig is? Ik neem zelf in elk geval aan dat het iets is met lopende, cq draaiende onderdelen.. en een versnellingsbak komt naar mijn idee toch dan pas later om de hoek kijken..

Tigra-Black

Even niet helemaal duidelijk in je verhaal is de multiriem welke de dynamo en stuurbekrachtigingspomp aandrijft vervangen of is je distributieriem vervangen?

Probeer anders eens met je mobiel een filmpje te maken wat je op youtube zet met een link naar het forum dan kunnen we het geluid wat jij bedoeld horen en het dan nogmaals beoordelen.

Ik zeg nu of je spanrol of je versnellingsbakkie zeker ook omdat hij het doet als je in zijn achteruit gaat.

Anoniem

Ik zal eens kijken of ik het op 1 of andere manier kan opnemen..

Multi-riem is niet vervangen, daar was alleen een keer zo’n steun van vervangen en de distributieriem is in 2009 vervangen..

ries e

Is alleen de distributieriem vervangen, of ook de waterpomp en de rollen?
                Als deze niet vervangen zijn, heb je kans dat hiervan een lager versleten is en herrie maakt. Als je hier te lang mee doorrijdt wordt de speling steeds erger. Hierdoor kan de distributieriem beschadigen en breken of er een tand overheen schieten met als gevolg kromme kleppen en een hele dure reparatie. Bij twijfel niet mee door blijven rijden, maar laten controleren door iemand die er verstand van heeft.

Heb je dit geluid alleen bij koude start of ook warm?
                De secundaire luchtpomp, die lucht in de uitlaat blaast bij koude start kan door slijtage ook nare geluiden gaan maken.

Anoniem

Ik heb dat inderdaad met een koude start.. maar met achteruitrijden blijft het altijd wel een beetje aanwezig..
                  kan maarzo zijn dat er iets is bij/met de uitlaat of iets in de buurt daarvan.. het heeft laatst een tikje gehad.. :| de schild van de katalysator zat geloof ik ook los.. en die zet zich weer vast zodra de auto wat warm wordt zodat ik het geluid daarvan niet meer hoor.. zal er eens naar laten kijken.. maar ik ben wel bang dat dat weer veel geld zal gaan kosten..

Tigra-Black

Indien het alleen het schildje is waar je over spreekt zullen de kosten wel mee vallen. En ja het zou inderdaad ook dit onderdeel kunnen zijn wat geluidsoverlast geeft bij je. Maar hoe dan ook blijft het moeilijk oordelen over een geluid wat je niet kunt horen op afstand ;)
                    Het schildje kan je mss zelf wel vast zetten als je onder de auto kunt komen………..

Anoniem

Bij deze het “beloofde” geluid.. ik heb er maar een videootje van gemaakt, dus let maar niet op mij.. het geluid begint in elk geval na 52 seconden.. en iets later ook nog..

ben benieuwd wat het is… of wie het weet.. wat dit geluid is.. Er branden in elk geval (nog) geen lampjes op het dash..

http://www.youtube.com/watch?v=HH1SqzAFhwU&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;

En het is nog steeds het meest met koude start, en achteruitrijden.. verder zonder dit probleempje blijft het een fijn pittig klinkend motortje.. vooral als je naar 80, 100 of 120 gaat.

Anoniem

Het was.. hoe raadselachtig.. de stuurbekrachtiging.. dus dat probleempje is opgelost met nieuwe olie.. had ik net afgeklopt dat ik al zes jaar geen problemen had.. had ik nu ineens bij het wegrijden een motorstorinkje.. auto lekker schuin op de weg.. heerlijk.. :hmmz

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.