Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Tigra blaast alleen warme lucht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juni 2014 om 23:44 #17266261
Hallo,
Na een tijd lang geen tijd te hebben gehad om fatsoenlijk te sleutelen aan het wagentje is er mooi weer plek na de examens.
Nu bedacht ik mij weer een mooi projectje dat opzich wel vrij belangrijk is aangezien ik waarschijnlijk met mijn tigraatje naar italie ga.
Het probleem is namelijk dat mijn tigra alleen maar warme lucht blaast, ook is de auto niet koud te krijgen.
Zo was het bijvoorbeeld vandaag tijdens het sleutelen:
Ik had ivm de warmte de ramen open, later moesten dezen door de regen dicht.
Maar na een minuutje of 5 zit je dan toch alweer in een gemiddelde sauna.Ik heb een beetje zitten zoeken op internet maar daar zag ik vooral stukken over tigra’s die alleen koude lucht blazen.
Heeft iemand enig idee waar ik dit kan zoeken?
M.V.G.
Rick5 juni 2014 om 06:19 #18237277Waarschijnlijk kabel los, niet vastgeklikt na lampjes vervangen of armpje van de draaiknop gebroken op kachel paneel.
Dan kan je de knop wel draaien, maar word er niet gesteld naar koud of warm.
Om hier achter te komen zal het middenpaneel los moeten.
Willem
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.5 juni 2014 om 07:38 #18237278Ter verduidelijking, Wim bedoelt deze kabel(s):
Greetz,
Peter.
5 juni 2014 om 12:10 #18237279Ik ben er nu mee bezig en ik heb het paneel los,
En er zit inderdaad geen beweging in deze kabel.Nu is alleen het probleem dat ik niet het hele paneel er uit krijg, hij komt een klein stukje uit het dash maar verder komt die niet. Weten jullie hoe ik hem verder los kan krijgen zodat ik er achter kan kijken?
5 juni 2014 om 12:15 #18237280- Twee schroeven boven, achter de ventilatieroosters, loshalen (pas op dat ze niet naar beneden vallen)
- TID even opzij leggen of loshalen
- Twee schroeven achter het paneeltje van de circulatieschuif onderaan loshalen
- Daarna met beleid het gehele paneel naar voren trekken (kost een beetje kracht, maar gaat prima).
Greetz,
Peter.
5 juni 2014 om 12:19 #18237281Aaaaah bedankt het lukt nu aardig, de schroeven had ik al los alleen was ik bang dat ik iets kapot zou trekken
Mvg
5 juni 2014 om 12:23 #18237282Ik heb het paneel er nu af en als ik aan de warmer/kouder knop draai dan beweegt er wel een ijzerdraad mee recht achter die knop. Aan de rechterkant beweegt niks
5 juni 2014 om 12:33 #18237283En als ik aan de knop draai hoor ik ook iets bewegen achter het dash
5 juni 2014 om 13:38 #18237284Net even snel weer een stukje zitten rijden of het nu op een gekke manier toch opgelost zou zijn. Het antwoord is helaas nee maar je hoort wel dat de luchtstroom veranderd als je aan de warmer/kouder knop draait en ik heb ergens toch het idee dat warm wel warmer is dan koud maar het scheelt niet veel.
5 juni 2014 om 21:22 #18237285Dan zal ie niet goed afsgesteld staan de kabel
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.5 juni 2014 om 21:42 #18237286Kan ik daar zelf wat aan doen of moet ik daarmee naar een garage gaan?
En als ik het zelf zou kunnen hoe zou dat dan ongeveer in zijn werk gaan?
5 juni 2014 om 21:51 #18237287Excuses, ik zit me net te bedenken dat de kabels aan de rechterzijde voor
de luchtstroom is (ruit/voeten/gezicht); je moet de zwarte kabel hebben
die aan de linkerkant zit, die is voor de verwarming:Sorry… :oops:
5 juni 2014 om 21:56 #18237288haha ik had al zo’n idee en had deze dus voor de zekerheid al gechecked.
Met deze kabel is niks mis, die functioneert gewoon als ik aan de knop draai.
5 juni 2014 om 22:13 #18237289Hmmm, dan zit het probleem waarschijnlijk aan de andere kant van die kabel.
Misschien dat iemand anders precies weet hoe of wat?Geen idee hoe je Duits is, maar dit staat er in het boek:
Greetz,
Peter.
6 juni 2014 om 09:43 #18237290Nog even iets tussendoor, ik ben net even bij de garage geweest en die hadden het over de thermostaat van de motor maar dit lijkt me raar want de temp van de motor wordt gewoon aangegeven.
6 juni 2014 om 09:49 #18237291Een thermostaat is iets anders dan een temperatuursensor.
Je thermostaat is een schakelaar die aan/uit schakelt bij een bepaalde temperatuur
en stuurt (doorgaans) de ventilator van je radiateur aan.
Een temperatuursensor (vaak een NTC-weerstand) geeft traploos de gemeten temp
terug: hoe hoger de temp, hoe lager de weerstandswaarde.Greetz,
Peter.
6 juni 2014 om 10:12 #18237292Weten jullie waar deze thermostaat ongeveer zit? En hoe ik kan testen of deze nog goed is?
6 juni 2014 om 10:40 #18237293Technisch niet heel bekend met auto’s haha maar volgens mij zorgt een kapotte thermostaat eerder voor koude lucht i.p.v. warme lucht.
But correct me if I’m wrong :D6 juni 2014 om 10:44 #18237294Een vriend van mijn vader zei dat die thermostaat een soort beveiliging is zodat er meer lucht langs de motor loopt als die oververhit is en dat je als die ‘aan’ staat door die beveiliging alleen warme lucht kunt krijgen
6 juni 2014 om 18:03 #18237295Thermosstaat heeft niks met warm koud van de kachel te maken.
Warm koud van de kachel is niks meer dan een luchtstroomklep in het kachelhuis
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.3 juli 2014 om 08:32 #18237296Een zeer late reactie weliswaar maar ik vond toch dat ik voor anderen het topic toch even moestafronden.
Het probleem is vandaag gevonden bij een kleine beurt.
Ik vertelde het probleem aan de monteur en die voelde aan een schuifje onder het dash en die deed het nog gewoon.Dus het probleem: kabelbreuk tussen de knop en de klep.
Allemaal hartstikke bedankt voor jullie tijd en expertise.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.