Tigra B (Twintop) ombouw naar Speeduino ECU

Forumindex Forums Modellen Tigra Tigra B (Twintop) ombouw naar Speeduino ECU

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Peter v.K
    Deelnemer

:bye: Hallo allemaal, ik zal mij eerste eens voorstellen: :bye:

Ik ben Peter en woon in Zeeland. Een paar jaar geleden heb ik in een impuls een Opel Tigra Twintop gekocht met de Z18XE motor. Ik had nog nooit in een cabrio gereden en wilde wel eens ervaren wat het was. Ik vond in de buurt een Tigra met een lage prijs en een mooie kleur en ben er maar gelijk die dag heen gereden. Proefrit gemaakt en alles was oké alleen het dak bleek niet meer open te gaan. Balen want de eigenaar kon een foto laten zien van de dag ervoor dat het dak het nog deed. Aangezien ik geen idee was wat de reparatie zou kunnen kosten zijn we op net bedrag uitgekomen en heb ik de auto meegenomen. Thuis kwam ik er na wat doormeten uit bij de schakelaar in de deur. Op Amazon vond ik een andere schakelaar en sindsdien, op wat kleine dingen na, maar weinig problemen gehad.

De auto heb ik gekocht met het idee hem kort te houden en dan een andere duurdere cabrio te kopen, maar hij bevalt me zo goed dat ik hem eigenlijk wil houden. Maaaaaar er is één ding dat mij vreselijk stoort, en dat de gasresponse van de motor. Er is een merkbare vertraging bij gasgeven en gas loslaten. Verder loopt de motor prima en is het gedrag eigenlijk voorbeeldig.

Ik heb begrepen dat de vertraagde gasresponse geen defect is maar een keuze van de fabrikant, mede ingegeven door milieu eisen.

Nu leek het mij een leuk project om dit “probleem” uit de wereld te helpen dus ben ik het volgende van plan:

1. Ombouwen naar een standalone ECU.
      2. In de toekomst een kleine snel spoelende turbo toevoegen.
      3. De stuurbekrachtiging ombouwen naar onbekrachtigd uit een Corsa C

Waarom de keuze voor Speeduino:

–        Het is betaalbaar. :good:

–        Er zit een grote community achter. :good:

dropbear_v2

Ik heb een laptop met OPCOM zodat ik de schema’s kan inzien en ik loop tegen een aantal problemen aan:

Speeduino ondersteund geen throttle by wire:

(Om throttle by Wire goed en vooral veilig te doen is complex en duur. Dus bij Speeduino is er voor gekozen om dit niet te ondersteunen.)

Mogelijke oplossing: Gasklephuis van een X18XE

Weet iemand of deze past op een Z18XE? :unsure:  

X18XE gasklep

Als dit gasklephuis past dan is dit mooi want hij heeft een TPS (Throttle Positon Sensor) en ook een elektronische stationair regeling. Beide worden door Speeduino ondersteund.

Speeduino ondersteund geen airco:

Dit is voor mij wel op te lossen met een externe regeling voor de airco. Enige is dat ik de ECU mogelijk moet laten weten dat de airco inschakelt zodat hij het stationair toerental kan compenseren. Die optie is er voor deze ECU!

ABS behouden:

Mijn gezinsleden moet er ook in kunnen rijden en het is voor mij een harde eis dat de ABS blijft functioneren.

In theorie moet ABS ook standalone kunnen functioneren maar ik zag in het schema dat de originele ECU via GM-LAN (CAN-bus variant van Opel) communiceert met de ABS unit.

Om te testen of dit zou werken heb ik deze communicatie onderbroken met als gevolg dat de auto niet meer wilde starten. :wacko: De starmotor werd wel geactiveerd maar de motor start niet meer door. (net als je heb wanneer de sleutel niet wordt herkend)

Een belangrijke vraag om het project voort te kunnen zetten: Weet iemand of de ABS van deze auto kan functioneren zonder de originele ECU?

Zo, voor een eerste post is dit wel even genoeg 😊

Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen en ik zal jullie zeker op de hoogte houden van de vorderingen. Ik heb mezelf een jaar gegeven voor de eerste fase (vervangen van de ECU) dus er kan wel eens wat tijd tussen zitten tussen de berichten.

Alvast bedankt!

liviu2004
      Deelnemer

Ga maar met opcom de abs uitlezen. Dan zie je wat signalen uit canbus komt, denk niet veel, zeg maar van de auto zijde. Canbus draadjes je kan van de abs stekker af, maar moet je dan toch solderen.  Wit op wit, groen op groen. Anders werkt de startonderbreker niet.

Peter v.K
        Deelnemer

Vrijdag heb ik met OPCOM de auto uitgelezen en in de ECU kwam ik het volgende tegen:

– Dat er geen communicatie is met de ABS unit, maar dat is logisch.

– Maar ook dat de communicatie met de BCM en de Imobilizer niet goed ging, en dat snap ik niet. Zover ik begrijp uit de schema’s zou het onderbreken van de groene/witte draden van de ECU naar de ABS unit er niet voor moeten zorgen dat deze problemen ontstaan. Heb nog getracht de groenwitte kabel aan de ECU zijde met een 120 ohm weerstand af te sluiten maar dit maakte niets uit, demand een idee?

– De p170 code was voor mij nieuw, ontstond tijdens het uitlezen omdat de motor een uur stationair stond te draaien. (kreeg mijn laptop niet aan de gang). Na het wissen de code niet meer terug gekregen overigens. Wel de MassAirflowSensor maar voor de zekerheid gereinigd met speciale reiniger hiervoor. De auto heeft een openluchtfilter die ik pas schoongemaakt en in de olie heb gezet. Hoop dat de storing weg blijft.

ECU foutcodes 02-05-2205

In de ABS unit kwam ik gelukkig alleen maar het probleem tegen dat de communicatie met de ECU verbroken, en dat klopt.

ABS module foutmelding

Kreeg van het weekeind wel een ander idee. Feitelijk is het voldoende als de ABS en de ECU de onderlinge communicatie tijdens het rijden verliezen om te testen of de ABS standalone kan werken.

In de schema’s gekeken hoe de stroomvoorziening loopt naar de ECU en aan het testen gegaan door alle zekeringen naar de ECU stuk voor stuk te onderbreken en kijken naar de effecten op de communicatie.
          – Als de stroomvoorziening via zekering F2 onderbroken wordt dan wordt het circuit in de ECU onderbroken dat ook de CANNUS communicatie verzorgt. Krijg ook netjes dezelfde storingscode in de ABS unit als boven.

Heb een kabeltje gemaakt zodat ik tijdens het rijden de stroomvoorziening kan onderbreken die via F2 verloopt.
          (een zekering uit elkaar gehaald voor de juiste pootjes en de verder maar solderen. Wel weer een zekering opgenomen voor de zekerheid.)

100001223310000122321000012234

Tijdens het rijden heb ik iemand de schakelaar laten overhalen en vervolgens de auto in de ABS getrapt, en die werkte gewoon prima. Motor natuurlijk uitgevallen en de bekende storingscode in de ABS unit.
          Conclusie: De ABS kan standalone kan werken van de ECU :yahoo:

Voor mij wel een vraagje voor de zekerheid: De immobilizer, heeft die enkel gevolgen als startonderbreker of zij er meer zaken die hij blokkeert zoals stuurbekrachtiging ofzo?

Iemand?

Corsa_GSi
          Deelnemer

Waarom zou je de stuurbekrachtiging er af willen hebben?

Nu weet ik niet of een Tigra B hydraulisch of electronisch (EPS) heeft.

Is het hydraulisch dan zou je nog naar EPS kunnen ombouwen.

Peter v.K
            Deelnemer

Ik ben geen tegenstander van stuurbekrachtiging maar hij is elektronisch (EPS) en wat gevoelloos, zeker rond neutraalstand. Ze waren toen gewoon nog niet zo goed als nu en ik snap wel goed dat ze als fabrikant voor die keuze gegaan zijn, het was een logische keus. (Gisteren toevallig in de nieuwe swift gereden en daar was het stuurgevoel erg goed, dus het kan met EPS wel).

Ik hoop zonder stuurbekrachtiging meer gevoel terug te krijgen. Ik zou zij de huidige unit de motor en controller kunnen verwijderen en de as vast lassen, maar dan zit ik nog met het stuurhuis. Het aantal slagen is minder dan die zonder stuurbekrachtiging, dus denk dat hij dan niet meer rond te krijgen is in de stad. Dus er moet ook een andere stuurhuis in…. moet er nog even over nadenken. De auto heeft geen ESP dus hoog geen hoeksensor die eten in het roet kan gooien dus mogelijk moet het zeker zijn.

Corsa_GSi
              Deelnemer

Je zou moeten kijken of er Corsa C zonder stuurbekrachtiging geleverd zijn en dan alles daarvan gebruiken.

Overigens bestaan er ook regelkastjes waarmee je je EPS anders kan laten werken.

Die worden meestal gebruikt in auto’s die nooit stuurbekrachtiging hadden en waar achteraf EPS wordt ingebouwd.

keyboard
                Deelnemer

Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat ABS geen ECU nodig heeft.
                  Het ABS systeem zal ongetwijfeld zonder ECU nog wel iets doen, maar bv de parameter stuurhoeksensor krijgt ie volgens mij via de ECU.

En zonder die informatie kan ik me voorstellen dat de ABS in kan gaan grijpen als je nog net iets remt in een bocht.

Peter v.K
                  Deelnemer

@Corsa_GSI: De Corsa C is ook zonder stuurbekrachtiging geleverd, en de Tigra B ook, maar niet in Nederland in ieder geval.

Dat van dat kastje is wel interessant, dat ga ik opzoeken als denk ik dat het weinig voor het gevoel doet. Het lijkt gevoelsmatig of de overbrenging van de motor naar de as teveel weerstand oplevert en daarmee de zaak dood laat aanvoelen. Zal de auto eens van zijn voorpoten halen en dan eens sturen zonder bekrachtiging, dan voel je direct de mechanische weerstand als het goed is. Bedankt voor de tip in ieder geval!

@keyboard
                    : De stuurhoek wordt alleen doorgegeven bij ESP, dan is er ook een stuurhoeksensor aanwezig, die heb ik gelukkig niet want bij het loskoppelen van de accu moet deze weer ingeleerd worden…

liviu2004
                    Deelnemer

Open filter gesmeerd met olie en LMM: een grote nee, ellende.

Stuurwielhoeksensor, is op de ESP pomp aangesloten. Is jouw Tigra met ESP, zeker?

Corsa C met 1.0 zijn zonder EPS afgeleverd.

Peter v.K
                      Deelnemer

– Toen ik hem kocht zat er in inderdaad een openluchtfilter op. Klinkt wel lekker maar is niet optimaal. Vorige week op de sloop wat onderdelen gehaald en het weer original gemaakt met een nieuw luchtfilter en gelijk de AMS schoongemaakt. Loopt wat netter als hij koud is want dan wilde hij nog wel eens een kleine stotter geven bij de start van een lichte acceleratie.

– Mijn Tigra heeft alleen ABS, geen traction controle en ook geen ESP, dus daar heb ik in mijn geval mazzel mee. Mijn auto heeft dus ook in het geheel geen stuurhoeksensor volgens de schema’s, is ook alleen nodig bij ESP.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.