Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Tigra 1.4 EGR klep?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2011 om 19:38 #17232797
Wie o wie kan mij aan de hand van een foto laten zien waar de egr klep zit in een opel tigra 1.4?
Tevens ben ik op zoek naar de locatie van de lambda sensor?
Dit ivm. vervangen van deze onderdelen.14 februari 2011 om 19:46 #17817647lamba sonde daarvoor moet je even de uitlaat voor volgen zie je vanzelf .
egr klep is dat ronde rare geval rechts van je motor blok met allemaal slangen eraan .
14 februari 2011 om 19:48 #17817648Had je de auto al laten uitlezen?
Is zonde van je tijd en geld om zomaar dingen te vervangen
14 februari 2011 om 19:50 #1781764914 februari 2011 om 20:35 #17817650nee, dat is de secundaire luchpomp, maar er zijn genoeg forum’s te vinden over EGR, ff zoeken.
14 februari 2011 om 20:36 #17817651idd ff de zoekfunctie gebruiken, dit is al heel vaak besproken.
14 februari 2011 om 20:37 #17817652idd ff de zoekfunctie gebruiken, dit is al heel vaak besproken.
14 februari 2011 om 20:42 #17817653ow hahahaha naja :P
14 februari 2011 om 21:45 #17817654ik heb al diversen sites bekeken en gelzen maar ik kan nergens iets van foto’s vinden.
Wel een heleboel info rond de egr over vervangen enzo.
Ook hier op het forum kan ik helaas niets vinden dus als iemand mij zou kunnen helpen?14 februari 2011 om 22:22 #17817655Hier een foto die ik bij mijn wissel in 2009 heb gemaakt…
De EGR klep zit Tussen de motor en het schutbord en onder de INlaat voor de motor.
15 februari 2011 om 18:23 #17817656Kijk hier kan ik iets mee.
Nu kan ik eindelijk eens gaan kijken of mijn egr wellicht al is afgedopt of niet.
Bedankt voor deze duidelijke foto15 februari 2011 om 18:34 #17817657[rquote=1869607&tid=142732&author=Sanamy]Kijk hier kan ik iets mee.
Nu kan ik eindelijk eens gaan kijken of mijn egr wellicht al is afgedopt of niet.
Bedankt voor deze duidelijke foto[/rquote]Het is een uitdaging om er bij te komen wanneer de motor in de auto hangt.
Misschien is er hier op het forum nog iemand die tips/tricks heeft om er ‘gemakkelijk’ bij te komen.
Maar………… Waarom zou je ‘alleen willen weten’ of die al is afgedopt ?
Als die is afgedopt krijg je bij het los laten van het gas bij hoog toeren tal een fout lampje (Geel/Oranje) op je dashboard. (Brand ook kort bij het starten!)
Als je bij het los laten bij hoge toeren geen lampje ziet en bij het starten van de motor brand het lampje wel dan zal die bijna zeker niet afgedopt zijn.
16 februari 2011 om 16:31 #17817658Ik wil dit weten om te kunnen bepalen wat ik zou kunnen doen om het stotteren te verminderen c.q. laten verdwijnen.
Ik heb zojuist even gekeken en als ik mijn auto start gaat het motor storings lampje branden.
Dit gebeurd al zodra ik het contact aanzet maar dan blijft hij branden totdat ik de motor start.
Zou dit het eerste teken kunnen izjn dat de egr is afgedopt?
Ik zal morgen gaan controleren hoe de auto het doet met hoge toeren.
Ik kom hier morgen dus op terug.Als je evt. nog meer tips hebt dan verneem ik dat graag
16 februari 2011 om 16:37 #17817659[rquote=1870243&tid=142732&author=Sanamy]Ik wil dit weten om te kunnen bepalen wat ik zou kunnen doen om het stotteren te verminderen c.q. laten verdwijnen.
Ik heb zojuist even gekeken en als ik mijn auto start gaat het motor storings lampje branden.
Dit gebeurd al zodra ik het contact aanzet maar dan blijft hij branden totdat ik de motor start.
Zou dit het eerste teken kunnen izjn dat de egr is afgedopt?
Ik zal morgen gaan controleren hoe de auto het doet met hoge toeren.
Ik kom hier morgen dus op terug.Als je evt. nog meer tips hebt dan verneem ik dat graag[/rquote]
wat voor storingen heb je zoal dan?
Dat het lampje brand bij het op contact zetten is goed, dit is een seintje dat het systeem geen foutmeldingen geeft. :)
16 februari 2011 om 16:47 #17817660toevallig ook nog een mooie foto van de zijkant (distri kant)?
16 februari 2011 om 17:22 #17817661[rquote=1870248&tid=142732&author=1985][rquote=1870243&tid=142732&author=Sanamy]Ik wil dit weten om te kunnen bepalen wat ik zou kunnen doen om het stotteren te verminderen c.q. laten verdwijnen.
Ik heb zojuist even gekeken en als ik mijn auto start gaat het motor storings lampje branden.
Dit gebeurd al zodra ik het contact aanzet maar dan blijft hij branden totdat ik de motor start.
Zou dit het eerste teken kunnen izjn dat de egr is afgedopt?
Ik zal morgen gaan controleren hoe de auto het doet met hoge toeren.
Ik kom hier morgen dus op terug.Als je evt. nog meer tips hebt dan verneem ik dat graag[/rquote]
wat voor storingen heb je zoal dan?
Dat het lampje brand bij het op contact zetten is goed, dit is een seintje dat het systeem geen foutmeldingen geeft. :)[/rquote]
Ik heb last van het stotteren van de auto.
De grootste oorzaak hiervan is de egr en naar mijn idee zal het daarna wel aan de bougies liggen of ergens een sensor of lekke kabeltje.
Vandaar dat ik wil controleren of egr is afgedopt of niet dan kan ik langzaam aan verder gaan zoeken naar een evet. oorzaak van het stotteren16 februari 2011 om 17:27 #17817662Uitgelezen??
Of ga je er maar zo van uit dat het probleem in de egr zit.
Is wel een veel voorkomend probleempje maar er zijn meerdere dingen, kom je alleen maar achter met uitlezen.
16 februari 2011 om 17:36 #17817663nieuwe bougies doen ook wonderen (en injectie reiniger ook heb ik gehoord)
16 februari 2011 om 17:38 #17817664Dat is zoiezo altijd fijn…bougiekabels controleren met een spuitflesje water is ook eens leuk om te doen.
Maar als je zo aan het werk moet gaan dan blijf je bezig. Beste is gewoon om een auto uit te lezen, storingen checken en ook kijken hoe alle sensoren mee doen.
16 februari 2011 om 17:45 #17817665IK heb mijn tigra eens geprobeerd uit te laten lezen zonder succes.(kon geen verbinding maken ofzo)
Heeft mij 35 euro gekost dus ik probeer op deze manier eens te kijken of ik zelf het probleem op kan lossen.
Dan heb ik ook zelf de kosten in de gaten.
Waarom ik denk dat het mijn bougies zou kunnen zijn is vanwege de toch wel aanwezige wiite rook uit de uitlaat.
Dit zou kunnen duiden op slechte ontbranding als ik mij goed heb ingelezen op het forum.Maar eerst eens kijken hoe het met de egr zit en dan ga ik stapje voor stapje verder.
p.s. wat zijn de kosten voor nieuwe bougies ongeveer?em hoeveel zou ik er dan nodig hebben?
16 februari 2011 om 17:48 #1781766623,- voor 4 stuks (NGK-R)
dan moet je de BKR 5 EK hebben
opletten dat het een hele lange schacht is
dus je moet een lange ratel of pijpsleutel
hebben die ook past in het gat..16 februari 2011 om 18:05 #17817667[rquote=1870354&tid=142732&author=Sanamy]IK heb mijn tigra eens geprobeerd uit te laten lezen zonder succes.(kon geen verbinding maken ofzo)
Heeft mij 35 euro gekost dus ik probeer op deze manier eens te kijken of ik zelf het probleem op kan lossen.
Dan heb ik ook zelf de kosten in de gaten.
Waarom ik denk dat het mijn bougies zou kunnen zijn is vanwege de toch wel aanwezige wiite rook uit de uitlaat.
Dit zou kunnen duiden op slechte ontbranding als ik mij goed heb ingelezen op het forum.Maar eerst eens kijken hoe het met de egr zit en dan ga ik stapje voor stapje verder.
p.s. wat zijn de kosten voor nieuwe bougies ongeveer?em hoeveel zou ik er dan nodig hebben?[/rquote]
Waar kom je vandaan?
Ik kan hem wel voor je uitlezen, heb hier thuis en op het werk de goeie apparatuur liggen. De foutcodes worden opgeslagen en je kan dus altijd weer terug zien waarom je lampje ging knipperen.Klakkeloos dingen loshalen en vervangen gaat je een hoop tijd en geld kosten, en ik denk dat je dat ook niet wil?
Witte rook kan ook koelwater zijn wat verbrand wordt.
16 februari 2011 om 18:28 #17817668Ik woon in Valkenburg te Zuid-Holland.
Is zo als ik kan zien niet echt in de buurt van je Fearless, maar ik ben dan ook niet zo topografisch ingesteld.
En nee ik wil de kosten zo laag mogelijk houden.
Een keertje bougies vervangen zijn dus de kosten niet maar daar zal het vast niet bij blijven.16 februari 2011 om 21:27 #17817669wat voor stotter heb je dan?
ik had ook een stottertje, vooral als ie koud was in het begin
stotterde die heel lichtjes even en daarna was het over..
na die nieuwe bougies heb ik nergens last meer van gehad..16 februari 2011 om 21:32 #17817670[rquote=1870314&tid=142732&author=Sanamy]
Ik heb last van het stotteren van de auto.
De grootste oorzaak hiervan is de egr en naar mijn idee zal het daarna wel aan de bougies liggen of ergens een sensor of lekke kabeltje.
Vandaar dat ik wil controleren of egr is afgedopt of niet dan kan ik langzaam aan verder gaan zoeken naar een evet. oorzaak van het stotteren[/rquote]Ik zou zelf ten alle eerste NEVER NOOIT NIET van een EGR klep uit gaan omdat dit andere klachten/storingen veroorzaakt. (sommige gevallen on-rijd-bare situaties!!!)
Ik zou als eerste kijken bij wat voor omstandigheden deze stotpaaseien voor komen. (koud/warm of bv hoog/laag toeren optrekken of constante snelheid of misschien afremmen?!)
Bij stotterende motoren, of problemen kijk en adviseer ik altijd eerst het ‘standaard’ onderhoud na te gaan.
Kleine beurt (Olie+Filter, bougies + bougies kabels, luchtfilter SCHOON/Nieuw) en gooi eens injector reiniger door de brandstof (Eerst reiniger toevoegen, daarna volle tank tanken!)
Daarna ga eens uitzoeken of de benzine filter onder de auto ooit is vervangen, en hierna zou ik de pakkingen bij de lucht inlaat controleren. Deze willen door de warmte nog wel eens gaan scheuren waar door valse lucht word aangezogen met stotterend en haperrende gevolgen. (Bij het los halen van het inlaat traject controleer ook opties je injectoren want hier kan je dan direct bij!!!)
Ook zou ik het vacuüm systeem eens controleren omdat wanneer deze niet goed is aangesloten de motor in een nood programma kan gaan draaien. (Hoor je een sissend/Zuigend geluid onder de kap bij stationair toeren tal 100% vacuüm probleem)
Mocht al dit bovenstaande gedaan/gecontroleerd zijn dan zou ik uit eindelijk nog eens een Lamdazone controleren (roestborster licht schoon maken!) en eventueel vervangen met een demontage/sloop uitvoering (Nieuw zijn ze duuuuuuuuuuuuur! en sloperijen lonen met dit soort dingen wanneer het goedkoop mogelijk moet!)
Mocht dit alles op niets uit lopen zou ik zelf in blinde paniek raken en gaan uitzoeken waarom de computer niet uitgelezen kan worden. Heb je dit bij een officiele opel dealer gedaan? een Opel Service Punt, of bij een vak garage? Of bij een ‘hobby bob’ monteur in vrijé tijd?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.