Tigra 1.4 16v 1995 probleempje

Forumindex Forums Modellen Tigra Tigra 1.4 16v 1995 probleempje

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Aphum

Hallo allemaal,

Net lid dus maar even kort voorstellen.
      Man>41>Rotterdam> sinds twee jaar in bezit Opel tigra automaat met nu 104.000 op de teller. Heerlijke auto maar moet voor het werk een diesel gaan rijden.

Nu mijn vraag;
      De Tigra heeft bij koude motor een “stand”waarop er een oranje lampje knippert op het dashbord en hij lijkt dan in een andere “versnelling” te staan. In het boekje kan ik hier alleen over vinden dat dit met het sneller opwarmen van de motor te maken heeft, voorheen was dit ook zo en binnen de kortse keren kon ik opnieuw starten en was alles weer oke. Nu lijkt hij steeds vaker(dus ook bij hogere temperaturen) en langer in deze stand te hangen. Ik begrijp dat het een onduidelijk verhaal is maar ik heb er echt geen verstand van en wil eigenlijk weten wat de kosten van reparatie ongeveer zouden zijn omdat als deze meevallen ik de Tigra voor mijn vrouw erbij wil houden. Hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen:wors

wim-v6
      Deelnemer

klopt niet. Oranje lampje wat knippert is waarschijnlijk een tandwieltje met een S erin.

Dit betekend dat er een storing in de automaatbak zit…

Dit is dus een probleem welke met de automaatbak te maken heeft.

Willem

Aphum

Hallo Willem,

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Je heb gelijk, dat is inderdaad het lampje wat knippert.

Wij kochten de Tigra in de zomer en tegen de winter begon dit, elke keer als dan de motor op temperatuur was, even contact uit en opnieuw starten en rijden als normaal.
          In het boekje las ik iets over de katalysator en sneller opwarmen, had er nog nooit van gehoord en heb nu ook niet bijster veel verstand van auto’s…maar dacht het zal vast zo zijn.
          Efin, inmiddels blijft hij vaker bij hogere buitentemperaturen in deze “stand”opstarten en is wel dan weer normaal na uit en aanzetten bij bedrijfstemperatuur.

Nu heb je het over een storing, zijn er voor de hand liggende problemen of zou een (duur)onderzoek alleen meer uitwijzen?

Grt,

Ap

wim-v6
          Deelnemer

Jup schakelaar van de keuzehendel op de automaatbak gaat wel een liggen klieren.

Deze zou je dan moeten demonteren en de contacten moeten reinigen.

schakelaar zit op de automaatbak.

anders zou je m eerst eens moeten laten uitlezen, de storing word opgeslagen in de automaat Computer.

en er horen zowel koud als warm GEEN lampjes te branden of te knipperen als de motor loopt.

Willem

Aphum

Hallo en nogmaals dank voor weer een snel antwoord.

Nou het klinkt al niet helemaal meer als rijp voor de sloop hahhaha. Twijfelde/hoopte al omdat er qua rijden verder niets mis mee is rijd super zeker voor zo een oud bakkie.

Werk zelf in Den Haag en zie dat je uitleest en in Nootdorp woont… maare er staat geen Tigra tussen het uitlezen. Ben ik erg brutaal als ik vraag of je klusjes aanneemt?
              Je zou dan misschien eens naar die schakelaar kunnen kijken?
              Ik vermoed als ik bij de Opel dealer aan kom ik gelijk de hoofdprijs betaal namelijk..

Grt,
              Ap

wim-v6
              Deelnemer

Ligt aan welke uitleesstekker de auto heeft (leeftijd).

ik kan alleen auto’s uitlezen met een 16pins stekker.

Willem

1985
                Deelnemer

[rquote=1900774&tid=145248&author=Aphum]rijd super zeker voor zo een oud bakkie.
                  [/rquote]

Hey gedraag je!!! Het is inmiddels een zeer gewaardeerde klassieker aan het worden :jerry

*goed bedoeld grapje ;)

Aphum

[rquote=1900780&tid=145248&author=1985][rquote=1900774&tid=145248&author=Aphum]rijd super zeker voor zo een oud bakkie.
                    [/rquote]

Hey gedraag je!!! Het is inmiddels een zeer gewaardeerde klassieker aan het worden :jerry

*goed bedoeld grapje ;)[/rquote]

:Dhahaha tja die zal vast bvaker voorbij komen hier.. maar ja.. voor zo ouwetje werkt het nog prima :D

Zo uit mijn hoofd is de Tigra van begin 1995

Dominic

Oud of niet.. zoals ze toen al zeiden, de tigra loopt ver voor op alle andere auto van die tijd!

(heb ik ook maar gelezen he ;) maar ik geloof best dat het zo is.. haha..)

Astraman
                      Deelnemer

15 jaar voor een Opel, als ie hard is dan issie nog niet op de helft joh?

Aphum

Ja wat is oud inderdaad.. zolang alles het doet en je er niet te veel kosten aan krijgt heb je er een heerlijke wagen aan.. heb jongere wagens gereden die bij lange na niet zo fijn reden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.