Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › thrmoschakelaar elektrische fans probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 mei 2011 om 16:09 #17238246
hoi,
ik heb na de inbouw van de c30se in de manta elektrische fans geplaatst met uiteraard een thermoschakelaar, nu heb ik in 2 jaar tijd al 3 schakelaars kapot die t opeens niet meer doen. Nu is er tot nu toe niemand die mij kan vertellen waarom deze steeds kapot gaan, ze zeggen allemaal dat die dingen zelden kapot gaan. Nu had ik de eerste en 2e x de schakelaar rechtstreeks op de fans zitten, dacht misschien ligt t daaraan hoewel die schakelaar 30A kan hebben en de fans max 18 A trekken als ze aanslaan, dus heb ik er een relais tussen geplaatst totdat de schakelaar weer kapot ging. Heb nu een nieuwe liggen maar wil toch weten waarom deze dingen kapot zouden kunnen gaan..gt rom
11 mei 2011 om 21:40 #17884933Dus met dat relais heb je de fan geschakeld en de schakelaar het relais laten bekrachtigen??
Daar zou een schakelaar toch zeker een lang leventje mee moeten kunnen hebben.
Je zou eens eentje open kunnen maken om te inspecteren hoe de contacten er uit zien, is gewoon een bimetaal bekrachtigde schakelaar…
Als alternatief zou je NTC weerstanden kunnen pakken voor hele dikke electromotoren, die in een bakje van metaal op de radiateur bevestigen. Zo heb ik het ook eerder wel eens aangepast. Mooie was dat de fan dan eerst langzaam op gang kwam en de NTC weerstanden dan heet worden en dus naar de nul ohm gaan. Zo start de hele boel wat rustiger op.
Je zou ook een NTC kunnen pakken die na inschakelen wordt overbrugd door een relais, dan heb je softstart…
13 mei 2011 om 12:33 #17884934heb m open gemaakt en aan het contactgedeelte is niks te zien, onderin licht wel een vage zwarte stof die heel erg afgeeft en daaronden een plastic schijfje en daaronder weer een bimetaaltje…, kan er niet echt aan aflezen wat het probleem is
13 mei 2011 om 15:11 #17884935En als jij hem doorverbind gaat de fan dus wel draaien??
16 mei 2011 om 15:25 #17884936ja gelukkig wel, heb toen gewoon de draden aan elkaar gedraaid dan mar continue koeling…
16 mei 2011 om 17:24 #17884937Nou, normaal slaat hij bijna nooit aan hoor. Heb vier jaar in mijn Kadett 1.4i gereden zonder fan en zelfs hartje zomer in zuid frankrijk geen enkel probleem. Nu met de C20XE als ik langdurig moet fileparkeren of stil stationair draai slaat hij wel eens aan, maar valt ook reuze mee… Hangt dus wel van het blok af, maar goed…. je hebt een temperatuur meter neem ik aan?
Kijk ik wil niet zeggen dat je zonder moet gaan rijden, het is fijn als de fan werkt, maar als je dan toch draadjes gaat doorverbinden kun je net zo goed een schakelaar in je dash doen om hem handmatig aan te zetten als je ziet dat de temperatuur oploopt.
16 mei 2011 om 20:18 #17884938ja moest wel doorverbinden, anders raakte de motor overhit, losse schakelaar werkt niet, word gegarandeerd vergeten, aangezien ik niet de hele tijd op de meter zit te kijken…. en bij mij slaat ie wel vaak aan,als ik m uitzet begint ie na 5 seconden al te draaien, als ik rustig rijd met het weer van vorig week dan zit ie zo in t rooie…
16 mei 2011 om 21:25 #17884939Misschien eens wat ‘wetter wet’ proberen? Schijnt echt super te werken, dat verbeterd simpelweg het contact tussen de koelvloeistof en de metalen delen.
Ik denk dat het zeer frequente aanslaan van de schakelaar ook voor de korte levensduur zorgt, hoewel dat wel raar is als je een extern relais hebt gebruikt.
Het zou echt wel eens kunnen schelen om een dikke NTC in serie te zetten met de schakelaar, die werkt dan als een soort softstart. Eigenlijk is het gewoon een weerstand die als hij opwarmt naar de nul ohm gaat (100% geleiding) Dit opwarmen doet hij dus door hoge stroom door te laten. Je krijgt dus een situatie waarbij de start stroom heel laag wordt en langzaam opgevoerd wordt….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.