Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › [Thinktank] C14NZ performance boost
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2010 om 18:54 #17571577
echt fijn blokje die 1400nz als je hem lekker origineel houd :wors
12 januari 2010 om 19:53 #17571578C14NZ is inderdaad een fijn motorblokje. Niet gek snel maar wel betrouwbaar, rustige loop en een Corsa gaat er toch nog ruim over de 160Kmh mee (mits 5spd handbak).
Fearless: op Corsa A Forum heeft iemand nog een C14NZ over uit een Astra. Zonder bak geloof ik… Misschien iets voor jou?
ZXR750 carbjes zijn wel gaaf spul though… Daar babbelen we wel een keertje over iig.12 januari 2010 om 19:59 #17571579Nee nix voor mij:P…..Blokjes koop je trouwens ook voor nix.
Die geef je gewoon weg…
Mijne heb ik bij het oud ijzer gedaan :PAls het mn daily was dan had ik t gedaan …
Het kadettje blijft lekker zoals die is motorisch..en de corsa krijgt zn 16vtje er in;)7 maart 2010 om 20:43 #17571580heb zelf een corsa met c14nz en ben ook wel benieuwd of daar meer vermogen uit te krijgen valt
wat jij zoekt zijn throttle bodies, weet alleen niet wat dat met de c14nz doet, hij zal ongetwijfeld meer vermogen krijgen maar of het waard is weet ik niet, is maar net wat je er zelf voor over hebt.
kijk naar de eerste foto dat is wat je zoekt:
Throttle bodies
Throttle bodies of te wel gasklephuizen werden hoofdzakelijk alleen in de racerij gebruikt.
Echter, de laatste jaren worden ze steeds meer toegepast bij Street tuning om, in één keer, flink aan vermogen te winnen.
Het is ook de ideale basis voor diegenen, die stapsgewijs het vermogen van hun auto met 40 tot 60%, of zelfs meer, willen opvoeren, wat niet mogelijk is met het standaard inlaatspruitstuk, doordat deze niet voldoende lucht kan leveren voor een dergelijke vermogenstoename.Door het monteren van dergelijke TB kits krijg je niet alleen een flink aantal pk’s erbij, maar vooral het koppel neemt enorm toe.
Dit komt doordat de motor nu sneller en ook veel langer meer vulling kan krijgen, doordat de luchtweg aanzienlijk korter en groter is.Dit vermogen kan je steeds verder opvoeren middels nokkenassen, cilinderkop modificaties, enzovoort.
Als dit allemaal gedaan is, kun je via een hulpcomputer ( Piggy bag ) het std management optimaliseren, waarmee je weer aan pk’s en koppel wint
Wil je het maximale vermogen uit alle modificaties halen, dan moet je een programmeerbaar management ( Stand alone ) monteren. Dit kan wel tot een 15% meer vermogen, aan eindresultaat, opleveren, t.o.v. een Piggy bag.Als je met het std management blijft werken, moet minimaal de benzinedruk aangepast worden, om wat meer brandstof te krijgen. Dit kan middels een PBV of, als dit niet voldoende is, door andere injectoren, met een grotere opbrengst, te monteren.
Ook moet altijd betere bougies en bougiekabels gemonteerd worden en, indien mogelijk, een sterkere bobine.Als je met throttle bodies werkt, kan je op 2 manieren voor de luchttoevoer zorgen. De beste manier is, om een airbox te gebruiken met hierop een aansluiting voor een luchtslang en deze naar een plek te brengen, waar het filter koude rijwind kan aanzuigen. (zie foto links)
Bij auto’s, die een luchtmassameter hebben, is dit zelfs noodzakelijk, als het standaard management niet door een stand alone vervangen wordt.De andere manier is om, rechtstreeks op de throttle bodies, filters te monteren. Echter, dan moet er een geïsoleerde box omheen gemaakt worden, die aan de bovenkant aansluit op een luchthapper in de motorkap. Anders wordt er te warme lucht aangezogen. (zie foto rechts).
Is dit niet mogelijk, dan moet je proberen de hitte onder de motorkap, zoveel mogelijk te reduceren. Dit kan je bereiken, door het uitlaatsysteem tot onder de auto met hitte-isolerende tape te omwikkelen en in de motorkap, zo dicht mogelijk bij de voorruit, een luchtontsnapper(s) te maken, waardoor de lucht onder de motorkap kan rouleren ( wegstromen ).
Throttle bodies kunnen op bijna alle type auto’s met multi point toegepast worden, als voor de betreffende motor een inlaatspruitstuk verkrijgbaar is en de ruimte in het motorcompartiment het toelaat. Dit geldt zowel voor motoren met 2, 4 of 5 kleppen per cilinder.
Voor motoren met 4 kleppen per cilinder kunnen ook MFI kits gebruikt worden. Deze kits leveren een aantal procenten meer aan vermogen, doordat de injectoren direct voor de inlaatpoorten zitten.
Bij 2 kleppen per cilinder motoren kan een MFI kit alleen toegepast worden, als bij deze de injectoren in de cilinderkop zitten en niet in het inlaatspruitstuk.
Voor meer info, zie onder MFI.mvg jan
7 maart 2010 om 20:53 #17571581kwam pas nog ergens op een engels forum iets tegen over dat je het inlaat spruitstuk van een 1.6 kan pakken, en daar het injectorhuis(en injector) van een 1,8 opzetten.
je kan het ook direct op je 1.4 inlaat spruitstuk doen, maar dan moet je frezen om je gasklep open te kunnen doen.wel lekker low budget
7 maart 2010 om 21:25 #17571582heb ik ook ooit gelezen was ook op een engelse site kan alleen die site niet meer vinden.
7 maart 2010 om 21:53 #17571583Het zijn idd ook fijne blokjes, je kunt ook gewoon goed mee komen in het verkeer. En zolang de polo’tjes achter je blijven, is het altijd goed :D
7 maart 2010 om 22:25 #17571584over polo gesproken, je kan ook de g-lader van een polo g40 pakken en die op je blok bouwen.
ja het zijn wel dure aanpassingen, maar als je de 14nz wil houden en meer vermogen wil dan ga je al gauw die kant op.
mvg jan
8 maart 2010 om 20:46 #17571585origineel gepost door skoatter
heb ik ook ooit gelezen was ook op een engelse site kan alleen die site niet meer vinden.http://www.cavweb-forums.co.uk/showthread.php?t=165141
daar… maar site is down ofzo?
link door google gooie, en openen in cache… dan zie je er wel nog wat van20 maart 2010 om 21:57 #17571586ik had destijds nog van mijn corsa b de koppaking vervangen kleppen opnieuw in geslepen, loze randen van de kleppen af gehaald afgewogen op gewicht.
Kop iets geflowt.en dat deed al serieus wonderen tov van wat het was.
ik had wel eens begrepen dat. er een 1200 kop op gezet kon worden voor de compressie.30 april 2010 om 13:32 #17571587kom net deze duitse website tegen, c14nz met webers.
alleen mijn duits is niet zo best :(
http://grosswimm.de/rich/projekte/c14spezial/
mvg jan
30 april 2010 om 20:59 #17571588die c14nz is echt niet een goeie basis.
geloof me nou maar.pak dan minimaal een 1.6 of een 1.8 vanwege het koppel en zoek een multipoint motor..
Echt jammer geld die punica motoren…13 juni 2010 om 00:54 #17571589De electronische ontsteking van een Astra f GT 1.4 overbouwen… goede en toch leuke oplossing.
13 juni 2010 om 07:43 #17571590eindelijk iemand die zecht dat het tunen van een smallblock vaak de moeite niet is.
ik heb zelf een E16se gehad 101 pk.. daar op had een een afgedopte egr een open filter kat verwijdert en een spagettie spruitstuk en sport boegies, en nog was het vermogen niet om over naar huis te schrijven, hoewel het wel leuker liep als origineel
als je vermogen wilt pak op z,n minst een 2.08v of 16v of 16v turbo
15 juni 2010 om 20:00 #17571591een smallbock is heel leuk te tunen.
Heb zelf een 1.6 gehad met 126 pk,de 1.6 16v van axel heeft rond de 180 pk
die van servaas had destijds ook rond de 160 pk (ergens in die buurt)Maar de basis moet goed zijn.
dat is een 1.4 single point niet15 juni 2010 om 20:10 #17571592ik heb een paar ideetjes, vooral als je handig bent met machine bouw en werktuigbouwkunde…
ontstekingssysteem op 24 volt, bougiekabeltjes en bougies ff zorgen dat ze goed in orde zijn en netjes ge-isoleerd liggen…
paar goeie carb jes er op… en dan een supercharger de lucht door je carb’s laten persen… of carbs voor de supercharger (wet loader) die mengsel “trekt” en de cilinder in perst…
en als je echt handig zou zijn en veel te veel tijd hebt… ..compound turbine maken…) turbo spruitstuk met alleen turbine gedeelte van een dikke turbo… dat dmv een klein tandwielkastje terugkoppelen naar je krukas…(TOEREN MOETEN WEL EVEN BEREKEND WORDEN)
80% energiewinst uit t uitlaatgas zou uiteindelijk mogelijk moeten zijn…..
enz, enz, enz,OF
dmv van tandwielkastje met vrijloop koppeling een dikke turbo aankoppelen op je krukas… krukas drijft turbo aan tot 4000 motortoeren… > 4000+ turbo gaat zelf lekker werken…turbo zal werken als supercharger en uitlaatgas AFZUIGING…. onder de 4000
tis maar een ideetje maar t is in het verleden al vaker toegepast ;)
gaat ook veel te ver voor 10 a 15 pk vermogens winst, wat je hiermee doet is minimaal je vermogen verdubbelen trouwens … :jerry
16 juni 2010 om 05:15 #17571593niet op een punica motor…
als je wat wilt bouwen heb je een basis nodig..En die is er gewoon niet bij dit blok..
allemaal leuke ideeën maar je gaat geen charger bouwen op een 14nz..Ik ben nu mijn 2de charger motor aan het bouwen en weet hoeveel het kost..
Tis het niet waard want je gaat van 60 pk dan naar 120 pk volgens dragon_blue..Koop ik liever een 20seh.. heb ik 130 pk voor nog geen 300 euro… :sleeping:sleeping:sleeping
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.