Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › [Thinktank] C14NZ performance boost
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 december 2009 om 21:40 #17215317
Ok, allereerst even dit. Wat ik in dit topic post is puur hypothetisch. Puur een gek idee en bedoeld om eens de mogelijkheden te onderzoeken.
Misschien komt er toch iets leuks en haalbaars uit, en uiteraard zou ik het leuk vinden om een motor wat meer vermogen te geven maar waarschijnlijk gebeurt het nooit ;)Dat gezegd hebbende, de vraagstelling:
Stel, je hebt een Opel Corsa (of een andere Opel) met een C14NZ motorblok en je wil er wat meer vermogen uit halen.
Wat kan je dan doen?Wat ik begrepen heb, is dat het C14NZ blok relatief arm loopt.
De carburateur versie schijnt krap 70PK te leveren en de multipoint injectie C14NV (zelfde blok schijnbaar, maar dan multipoint injectie) geeft 83PK.
De C14NZ, met z’n GM Multec CFI elektronische brandstof vernevelaar (sja, injectie kan je het niet echt noemen), steek daarbij magertjes af met slechts 60PK.Logischerwijs zou je daaruit de conclusie trekken dat de vernevelaar van de C14NZ dus wat weinig brandstof geeft, of in ieder geval niet zo erg efficient werkt. De gelijksoortige blokken leveren puur met andere injectie of een gewone carb meer vermogen…
Voor zover ik weet heeft elke motor een luchtmassa meter, dus theoretisch gezien zou je, als je een minder restrictieve filter plaatst, meer brandstof inspuiting moeten krijgen bij meer luchtstroom.
In hoeverre zou een sportfilter helpen op een C14NZ? Want veel mensen beweren dat een sportfilter bar weinig verschil maakt en eigenlijk alleen leuk is voor het geluid.Een ander idee is simpelweg een grotere sproeier. Dat wordt bij brommers vaak gedaan met erg positieve resultaten. Heeft zoiets ook nut voor een auto motor? Of zou je dan echt een super lomp geval op de inlaat moeten monteren?
Een andere hypothese is dat er blijkbaar niet goed genoeg brandstof met lucht wordt gemengd.
Er wordt wel eens beweerd dat betere werveling van de lucht of van de combinatie van brandstof en lucht voor een beter brandend mengel zorgt.
Misschien kennen jullie de shaker flessen van tupperware wel.
Zo niet, een plaatje:
Je ziet daarop een rond apparaatje zitten wat iets van ventilatorbladen heeft. Bij schudden van de fles zorgt dat voor het mixen van vloeistoffen.
Gezien lucht zich in stroming als vloeistof gedraagt (hydrodynamica? ooit eens een term gehoord ;) ) zou je zoiets in de inlaat of vlak boven de carb kunnen monteren om extra werveling te produceren en zo het mengsel beter mixen.
In hoeverre is dat een gek/geniaal idee?Een ander idee dat door m’n hoofd zwerft is het ombouwen naar twin-carb. Als ik zo eens naar het inlaat spruitstuk kijk zou dat betekenen dat er dan het spruitstuk dan effectief in twee delen moet worden gemaakt zodat twee cylinders samen één carb hebben, en beide met een eigen luchtfilter.
Zoiets zal wel niet zo gemaakt worden, maar stel dat het voor weinig geld gemaakt kan worden. Zou zoiets een positief effect hebben?
En wat doe je dan met het electronische vernevelaar systeem? twee daar van en de draden simpelweg 1 op 1 doorverbinden?Andere dingen, zoals drukvulling met turbo’s of superchargers vliegen ook wel rond in m’n kop, maar dat is voor zover ik kan inzien niet echt kosteneffectief.
Wat denken jullie van al die ideeen? Gek? Geniaal? Enig commentaar?
Wat zouden jullie doen om b.v. 10 of 15 PK extra uit een C14NZ te persen?21 december 2009 om 22:01 #17571553Sportfilter is leuk totdat het wat op tempratuur komt onder de motorkap…
En dat met dat ventilator gebeuren werkt niet (is naar mijn mening gewoon en fabeltje)
Je hebt vast en zeker wel een leuk nokkenasje voor in je C14NZ
Misschien dat het ook wel mogelijk is om er een Uitlaatspruitstuk van een 1600 Corsa-tje A GSI op te zetten…
Die 2 dingen bij elkaar geeft misschien wel wat extra vermogen… (het zal heus wel wat schillen)
Denk alleen niet dat je het echt goed merkt…Maar eerlijk gezegd heb ik me in die kleinere motoren van opel niet echt verdriept…
Dus durf ik dit niet met zekerheid te zeggen.21 december 2009 om 22:11 #17571554Had ik mn oude 1400 corsa nog maar…..
Wou toch eens zien wat hoe dat ding op motorcarbjes reageerd :D en een 16v uitlaatsrpuitstuk er aan bakken.22 december 2009 om 05:39 #17571555@Rens_Corsa: Van het warm worden heb ik gehoord ja. Warme lucht bevat per volume minder zuurstof als koude lucht. Je zou dan moeten zorgen dat er een constante instroom van koude lucht is.
Heeft een nieuwe nokkenas echt zoveel zin als de rest van de motor standaard is? Je moet dan toch juist ook bijbehorende hoeveelheden brandstof en lucht de motor in kunnen blazen?
Een groter uitlaat spruitstuk klinkt wel OK. Beter ademen enzo. Misschien als je dat combineert met een sportfilter? Want anders lijkt het me dat je het volle potentieel van de uitlaat niet benut. Wat er uit gaat moet er eerst in komen :P
@Fearless: Motorcarbs? Als in, van een tweewieler?
Hoe pak je zoiets aan? Zet je er dan één op? Volgens mij zou je dan meteen de carb van een Suzuki Hayabusa (1300cc) moeten hebben. Lijkt me sterk dat een carb van b.v. een Kawa Ninja ZX600 (600cc) genoeg brandstof in kan spuiten.
Of verbouw je dan het hele inlaat spruitstuk en zet je op elke inlaat een losse carb? Dan zouden 4 stuks van een 300cc voldoende moeten zijn.Volgens mij heb ik trouwens eerder ergens zoiets gezien. Ik weet niet of het standaard is, maar volgens mij was dat een Astra die op elke inlaat een losse carb heeft zitten en daar bovenop een luchtverdeler doos.
22 december 2009 om 13:18 #17571556C14NV, je bent de eerste die er een weet haha..
1.4 motoren:
> 1.4S 8V carburateur: 14NV (N= compressie V= Vergäser (carburateur))
> 1.4i 8V injectie: C14NZ (C=catalysator N=Comrpressie Z= Zentral einsprits (centraal ingespoten))
> 1.4i hp (Si) injectie: C14SE (C=catalysator S=ompressie (hoger als voorgenoemde motoren) E=Electrischer Einsprits zysteme (Elektronisch geregelde Volinjectie)
Willem
22 december 2009 om 20:33 #17571557ah, 14NV dus, sorry, typo ;)
Anyway, ik heb me wijs laten maken dat dat allemaal nagenoeg dezelfde blokken zijn, maar met andere brandstof systemen.
Of dat klopt is maar de vraag natuurlijk ;)Maargoed, zijn er nog andere relatief simpele en goedkope trucjes om een C14NZ wat meer vermogen te geven?
22 december 2009 om 20:58 #17571558ik pak op een 2L carbjes van een 1000 cc tje
op een 1300 16vvan een suzuki drukken ze 600cc carbs…
Gaat als de brandweer…
22 december 2009 om 21:15 #17571559Meerdere dus, als ik je goed begrijp?
Wat doe je daar voor, om dat voor elkaar te krijgen?
22 december 2009 om 21:40 #17571560Jah elke cil heeft dan zn eigen carbje….
Ze kosten niet veel geld die carbjes.. max 100 euro.
Alleen moet j zelf een spruitstuk maken, gelukkig is dat nog wel te doen voor een smallblok….
Omdat dan de poorten bijna netzover uit ekaar staan als hoe de carbjes zijn.Carbjes, inlaatje en lagedrukbrandstofpomp…..oude pompuit de tank halen….
Computer komt te vervallen dus ontsteking volgens ouderwets princiepe…contactpuntjes of iets…
Eventueel wel een toerenbegrenzer plaatsen!23 december 2009 om 19:20 #17571561Er zit wel wat in ja…
Ook zou je idd een brandstofdrukregelaar kunnen monteren
Open lucht filtertje gaat ook wel alleen (net wat je zegt) zou je moeten zorgen voor een constante koude lucht toevoer…
En een Nokkenasje is ook leuk hoor allen ook hier heb je weer een punt……je zal het met elkaar kunnen combineren23 december 2009 om 19:37 #17571562Heb wel is gekeken naar spul voor een 1.4 monopoint…nokkenassen zijn er wel…maar goed wel duur:P
23 december 2009 om 21:03 #17571563Ik zeg doen :D
25 december 2009 om 08:08 #175715642e-c14nz: Jij werkt voor de NEM? :P
Fearless: Sounds simple :P
Misschien een tweede spruitstukje ritselen en dan afzagen? Van de C14NZ komen ze geloof ik redelijk recht het blok uit en komen dan pas samen.
Een computer zit er niet in vziw, dus dat maakt het al makkelijker :P
Zet je dan ook per carb een filtertje er op of zet je er een soort powerbox op (heb die dingen van Mantzel wel eens gezien online, schijnt erg goed te werken).Ennuh, toerenbegrenzer? Hoe werkt zoiets? Tzal iig niet gezond zijn voor een klein blokje om ineens twee keer zoveel toeren te draaien :P
25 december 2009 om 12:30 #17571565Toerenbegrenzer blijft in wekring zolang je de ontstekings computer blijft behouden..
daar word hij op onderbroken bij de laatste carburateur motoren.
bij de injectie modellen vervalt de begrenzen bij het weglaten van de comuter.
dan ligt dit geheel aan je rechter voet, en dat stel hersens in je hoofd hoever je durft te gaan..
Willem
25 december 2009 om 23:02 #17571566Als je de basiskennis niet hebt van hoe een motor werkt dan zou ik me hier maar niet aan wagen..:wtf
Niet lullig bedoeld of zo maar het is wel handig om te weten hoe iets precies werkt voor je er zelf aan gaat liggen kl*ten… waarschijnlijk gaat je motor dan alleen maar kapot als hij uberhaupt al gaat lopen.:(
Begin eerst eens met het lezen van enkele boeken over het hoe en wat van de autotechniek.:)
25 december 2009 om 23:27 #175715672e spruitstukje? das allemaal rommel dan. Beter zelf een spruitstukje maken :P als ik kijk naar mijn oude pakkingset van d 1400 motor, dankom je precies uit op de kawasaki carburateurtjes…dus flensje snijden en pijpjes lassen.
Ik plaats op mn 16v een aftermarket begrenzer… zodat ik m nooit perogeluk over zn bereik kan trappen.
25 december 2009 om 23:51 #17571568origineel gepost door giuliettaevo
Als je de basiskennis niet hebt van hoe een motor werkt dan zou ik me hier maar niet aan wagen..:wtfNiet lullig bedoeld of zo maar het is wel handig om te weten hoe iets precies werkt voor je er zelf aan gaat liggen kl*ten… waarschijnlijk gaat je motor dan alleen maar kapot als hij uberhaupt al gaat lopen.:(
Begin eerst eens met het lezen van enkele boeken over het hoe en wat van de autotechniek.:)
Ik weet in de basis wel hoe een motor werkt en ja, ik weet lang niet alles.
Dit topic is ook niet gestart omdat ik iets wil verbouwen. Dat staat duidelijk bovenaan vermeld ;)Ik zoek ideeen en informatie over werking. Wat gebeurt er als je iets doet, waarom, wat heeft waar effect op, etc etc.
26 december 2009 om 07:04 #17571569origineel gepost door McKaamos
Je ziet daarop een rond apparaatje zitten wat iets van ventilatorbladen heeft. Bij schudden van de fles zorgt dat voor het mixen van vloeistoffen.
Gezien lucht zich in stroming als vloeistof gedraagt (hydrodynamica? ooit eens een term gehoord ;) ) zou je zoiets in de inlaat of vlak boven de carb kunnen monteren om extra werveling te produceren en zo het mengsel beter mixen.
In hoeverre is dat een gek/geniaal idee?Je reinste onzin, en werkt totaal niet.
Wat zouden jullie doen om b.v. 10 of 15 PK extra uit een C14NZ te persen?
14nz = vervangen door wat anders, is gelijk goed vermogens winst.
Denk aan 14SE or 16nz of 1.6gsi.Als je de 1400 wilt behouden, dan is het volgende (schijnbaar) het beste.
(van diverse duitse forums)– 13 S uitlaatspruitstuk er op (wel lambda sonde aansluiting maken)
– nokkenas van de 13S of de 1.6 GSI motor
– verstuiver van de 1400 vervangen door de verstuiver van de 1600 NZ, mogelijk inlaatspruitstuk v.d 1600 over zetten.
Dat zou wat extra moeten leveren, maar voor hetzelfde kosten heb je ook een grotere motor.
30 december 2009 om 14:16 #17571570Ik heb eens even gekeken naar je tips en wat lopen googlen en rondneuzen op Ebay.
Die nokkenas, is dat niet toevallig dezelfde als van de Kadett E 1.4 75PK?
Ik zag bij die nokkenas nl ook de 13S staan.Dat uitlaatspruitstuk heb ik ook eens opgezocht, maar volgens mij is die voor de 1.3S, C12NZ en C14NZ gelijk.
Inlaatspruitstuk kan ik zo snel geen info over vinden.
Vind het wel een leuk onderwerp iig.
Heb zo het gevoel dat je met jouw aanwijzingen effectief een Kadett E motor er van maakt.30 december 2009 om 16:31 #17571571Dr wordt altijd geroepen bouw maar een andere motor in…makkelijke en goedkoper.
Maar ik wil ook wel is een opgefokte c14nz zien:jerry30 december 2009 om 17:43 #1757157214nz = vervangen door wat anders, is gelijk goed vermogens winst.
Denk aan 14SE or 16nz of 1.6gsi.Als je de 1400 wilt behouden, dan is het volgende (schijnbaar) het beste.
(van diverse duitse forums)– 13 S uitlaatspruitstuk er op (wel lambda sonde aansluiting maken)
– nokkenas van de 13S of de 1.6 GSI motor
– verstuiver van de 1400 vervangen door de verstuiver van de 1600 NZ, mogelijk inlaatspruitstuk v.d 1600 over zetten.
Dat zou wat extra moeten leveren, maar voor hetzelfde kosten heb je ook een grotere motor.
die injector hoef je alvast niet te wisselen, zijn exact gelijk namelijk
heb hier een van een C12NZ een van een C14NZ en een van een C16NZ liggen..
allemaal zelfde onderdeel nummer, en uiterlijk
Willem
31 december 2009 om 08:56 #17571573Het probleem zit in de kop en het inlaatspruitstuk. Deze hebben de kleine vierkante poorten. Verder is de standaard nokkenas ook niet veel bijzonders.
De C14SE heeft een heel mooie kop met grotere kleppen.
Wat ik verder zou uitwerken: kop van een C13N, heel motortje koop je voor minder dan 50€, deze heeft de zelfde (mooie) poorten van een 12ST.
Inlaatspruitstuk van een 13S met de tweetraps caburateur van de E Kadett, of dit spruitstuk aanpassen op het injectorhuis van een C18NZ met daarin het standaard verstuivertje.
Uitlaatspruitstuk van een 13S (zonder cat) of die van de 1600 GSI Corsa A motor.
Nokkenas van de C13N, is gelijk aan de 13S
Ik heb de inhoud van de verbrandingsruimte van een C14NZ en een C13N nog nooit gemeten, zou ik eerst wel doen. Zodoende kun je de compressieverhouding bepalen. Voor straatgebruik is 1:10 wel aardig.
Het verhaal van Willem wil ik aanvullen: gebruik het inlaatspruitstuk van de C13N ipv die van de C14NZ als je het simpel wilt houden.
Of gewoon op de sloop een C14SE halen met 82 PK……
11 januari 2010 om 16:38 #17571574Ik ben vandaag toch ff iets gaafs tegen gekomen op Ebay…
Enkele verschillende inlaat spruitstukken voor diverse Opel 1.4 en 1.6 blokken (o.a. C16NZ, C14N, etc)… En dan niet zomaar inlaten, maar speciaal gemaakt om er twee Weber DCOE dualcarbs op te parkeren :P
Zit wel een prijskaartje van 180 euro ex carbs aan, maar toch he… Te cool :P
Leuk opfokkertje voor een C14NZ, of niet dan Fearless? :P
@Oly: Ik denk dat ik al een 1600GSi uitlaatspruitstukje te pakken heb. Voor zover ik kan zien past dat plug-n-play op een C14NZ, right?
Volgens de technische data is de compressieverhouding (zo even uit m’n hoofd opgerakeld) 9.41:1 bij een C14NZ.
De 1.2S en 1.3S (S van Supercompression) hebben volgens mij 10.1:1 (ook even uit het hoofd) maar die zijn wel katloos en de C14NZ heeft wel een kat.
Dus ik denk dat je icm de extra backpressure van de kat wat meer warmte vasthoud wat 10:1 moeilijk maakt. Puur een poging tot rationeel denken en het proberen te doorgronden van motortechnologie hoor ;) kan zomaar zijn dat ik nu onzin uitkraam.Ik zal in ieder geval eens verder kijken of een C13N kop gaat passen… Als die echt betere poorten heeft is dat zeker een overweging waard.
12 januari 2010 om 10:01 #17571575Waarom bij die 1400 punica motor blijven als je er met minder moeite een 1600 GSI in kan lepelen. (dingen zijn met wat zoeken voor echt weinig te vinden)
Heb je meteen dik 40PK winst en die motor is dan nog standaard, paar kleine dingen aanpassen en je zit op 50+ PK winst. Bijna een verdubbeling dus!Je kan natuurlijk ook voor de 1600 16V van een corsa B/Tigra A gaan. Passen er ook zo in en die icm een powerbox levert echt een leuke winst op 109 + 20= 129 PK een ruime verdubbeling.
Als je echter onnodig geld uit wilt geven zal ik je daarvan niet weerhouden.
Succes.12 januari 2010 om 16:40 #17571576Kwou dat ik m nog had dat 1400tje, + dat spul wat nu over is wt in de schuur ligt.
Dan krijg je alleen carbjes er achter, meer nix…kost geen reet dan en zal vast wel leuk rijden.
Mischien wt voor jou? kawasaki zxr750 carbjes, moet je alleen een inlaatje maken, wat nog goed te doen is op een smal blok.
Ik heb ze over want heb r1 carbs op een 16v -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.