thermostaat zafira

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) thermostaat zafira

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232153
    hoverpet
      Lid sinds:
      23 December 2009

      Hoi Opel freaks ,

      Mijn opel zafira A , laat het controle lampje branden van het motorblokje als hij stationiar loopt , hetgeen zal duiden op een motor probleem .
      Trek ik vervolgens op , houd hij even in en gaat vervolgens het lampje weer uit waarna er niets meer aan de hand is.
      Nu is mij opgevallen dat de temp. meter ook niet tot nauwelijks meer uit de hoek komt , kan dit het probleem van de thermostaat zijn ?.
      zo ja …… is zo’n thermostaat te reinigen / repareren , of moet ik hem als overleden beschouwen.

      gr. Peter

      #17810514
      AstraElvis
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 August 2007

        De thermostaat is niet te maken… Je moet een nieuwe kopen bij de dealer of automaterialenzaak. Kosten ongeveer tussen de 50 en 80 euro. Het werk is het niet. Je kan meteen je koelvloeistof vervangen.

        succes.

        #17810515
        Cobus
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 February 2010

          Ik denk zelf dat je temperatuurzender stuk is.
          Hij geeft de goede waarde niet meer aan waardoor de boordcomputer denkt dat je motor nog koud is.
          Hier door zal hij denk ik de automatiche shoke niet afsluiten.
          Hierdoor is het mengsel bij een warme motor niet goed en zal hij bij stationair je mm-lampje laten branden.
          Laat hem voor de zekerheid even uitlezen bij de dealer.

          #17810516
          hoverpet
            Lid sinds:
            23 December 2009

            Dank voor jullie reacties heren !.

            Was in mijn vraag / onderwerp even vergeten dat het om een DIESEL gaat , weet niet of dit nog verschil uitmaakt t.o.v. benzine of gas , maar even als aanvulling misschien niet onbelangrijk.

            Heb in elkgeval al twee tips waar ik mee verder kan , en ga er ook zeker mijn voordeel mee doen .

            gr. Peter

            #17810517
            AstraElvis
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 August 2007

              nee beide voorstellen komen voor bij zowel diesel als benzine..

              succes

              #17810518
              Laagvlieger
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Of een defecte Motorkoelingsmodule.
                Wordt de kachel wel warm en toch blijft de meter in de hoek?

                Bij de Zafitra’s met dieselmotor en benzinemodellen met airco dan gaat de motortemperatuur via de motorkoelingsmodule (MKM). Als deze defect is dan geeft hij de temperatuur niet goed door.

                Hij zit links achter de bumper. Vooral bij kleine schades zijn deze modules nog wel eens de lul zeg maar. :D

                #17810519
                hoverpet
                  Lid sinds:
                  23 December 2009

                  De kachel wordt niet echt heet , met wat winters weer heb ik hem altijd op z’n warmst staan , en dan wordt het niet echt heet in de auto , terwijl je normaal gesproken dan zou moeten smelten :D

                  Overigens ….. de temp meter komt iets vrij uit de hoek , het is niet dat hij stijf in de hoek blijft liggen .

                  #17810520
                  Laagvlieger
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Begin dan maar eens met een nieuwe thermostaat.

                    #17810521
                    hoverpet
                      Lid sinds:
                      23 December 2009

                      ga er vanmorgen gelijk even een ophalen , denk namelijk zelf ook dat dit het probleem is .
                      Bovendien …… ik weet niet of het wat uitmaakt , maar ik heb er geen airco op zitten .

                      #17810522
                      Laagvlieger
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Neej maakt niet uit bij een diesel.
                        Die heeft altijd een MKM.

                        #17810523
                        hoverpet
                          Lid sinds:
                          23 December 2009

                          ben nog niet toegekomen aan een nieuwe thermostaat , ben er wel al achter dat er ontzettend veel verschil zit in de prijzen van de aanbieders onderling.
                          Ben wel erg benieuwd waar dit verschil precies in zit , want 50% van de prijzen als verschil is toch wel erg veel.

                          #17810524
                          AstraElvis
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 August 2007

                            Ik kom altijd bij de brezan…

                            Die is goedkoper dan de opel dealer..

                            Gewoon het zelfde onderdeel alleen bij de opel staat er GM op

                            #17810525
                            hoverpet
                              Lid sinds:
                              23 December 2009

                              Heb brezan ook in de buurt zitten , maar die heeft geen website / prijslijst.
                              Overigens haal ook ik mijn onderdelen nooit bij de opel dealer weg , ga altijd naar G.E.A in Emmen , dat staat voor gezamelijke emmense autodealers , de opeldealer is veel duurder dan eerder genoemde auto onderdelenzaak.

                              Maar …….. de thermostaat kan wel even wachten , heb namelijk een g
                              nog grotere probleem er vandaag bijgekregen .
                              Heb volgens mij ergens kortsluiting o.i.d. , als ik aan het stuur draai , gaat het ABS lampje branden en valt de motor in storing.
                              Bovendien trekt het euvel mijn accu leeg , zonder dat het in het dashboard wordt aangegeven.
                              Pfffff …………….. wordt er radeloos van , val van het een in het ander momenteel.
                              Heeft iemand de oplossing ??

                              #17810526
                              Motorsmurf
                                Lid sinds:
                                10 October 2010

                                Ik weet niet of je een Opel Winterplan heb maar dan word ie gratis vervangen. Ik heb namelijk precies het zelfde probleem. Maandag gaan ze um vervangen onder garantie.

                                #17810527
                                hoverpet
                                  Lid sinds:
                                  23 December 2009

                                  dus ……. als je een opel winterplan hebt , dan wordt ie gratis vervangen ? , heb helaas geen opel winterplan .
                                  Hoe gaat dat winterplan in zijn werk ? , wat kost het , en wat valt er zo al onder ?.

                                  #17810528
                                  bert.
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    16 December 2009

                                    Hoi hoverpet, Opel heeft de mogelijkheid van ‘n Winterplan. Kun je vanaf medio oktober al laten doen bij de dealer. Begin november (ieder jaar) is er ‘n dag dat je dit met korting kunt laten doen (afgelopen november 15 euro) Je bent dan verzekerd tot 1 april v.h. volgende jaar. Het betreft dan: radiateur, waterpomp, ventilatorriem, koelvloeistof, waterslangen, expansievat, slangklemmen, THERMOSTAAT, kachelradiateur en accu. Alles word vantevoren gecontroleerd, als b.v. accu ouder is dan 6 jaar doet deze niet mee. Heb je in die periode van genoemde onderdelen iets stuk, dan word het kosteloos gerepareerd. En dat voor 15 euro, buiten die actie kost het geloof ik 20 euro, maar dan nog. Thermostaat kost méér. Verder word je auto nog bekeken op banden, verlichting, remmen, uitlaat etc. Misschien moet er binnenkort iets worden vervangen en is de dealer daarvoor ?? Je krijgt daarna ‘n certificaat waar alles nog op staat aangevinkt. Dit is tevens je “verzekeringspapier”, als er iets stuk gaat.
                                    Ben er blij mee, want van mijn Zafira werd de verwarming óók niet heet. Bleek de thermostaat te zijn en deze is afgelopen december kosteloos vervangen. Ik heb ‘n diesel en daar zijn ze toch nog even mee bezig geweest!! M.vr.groeten, bert.

                                    #17810529
                                    hoverpet
                                      Lid sinds:
                                      23 December 2009

                                      Hoi Bert ,

                                      Nu je het zegt , ken ik die aktie geloof ik wel .
                                      Ben er eerder wel eens geweest op de bewuste zaterdag , en kan me herinneren dat het altijd gigantisch druk was , en dat de reden is dat ik er maar vanaf zie .
                                      Maar nu ik zo de voordelen in je bericht lees , zal ik zeer zeker gaan overwegen of ik het volgende winter maar weers eens ga doen , dan maar even een 2 a 3 uurtjes wachten totdat ik aan de beurt ben.
                                      Rij eigenlijk ook al vanaf mijn 18 e Opel , heb 1 keer noodgedwongen even een uitstapje moeten maken naar Ford ( nooit weer een ford).
                                      Ook ik rij een opel zafira diesel , dus wat thermostaat betreft zou het een kwaaltje kunnen zijn , als die van jou dezelfde mankementen vertoond dan die van mij .
                                      Ach …… als het dan niet erger is dan een thermostaat , dan doe ik het ervoor .

                                      Mijn vrouw heeft een corsa van 1998 , liep vorige week weer in 1 keer door de APK , wat is het toch fijn een opel te mogen rijden hahahahah

                                      #17810530
                                      bert.
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        16 December 2009

                                        [rquote=1867626&tid=141924&author=hoverpet]Hoi Bert ,

                                        Nu je het zegt , ken ik die aktie geloof ik wel .
                                        Ben er eerder wel eens geweest op de bewuste zaterdag , en kan me herinneren dat het altijd gigantisch druk was , en dat de reden is dat ik er maar vanaf zie .
                                        Maar nu ik zo de voordelen in je bericht lees , zal ik zeer zeker gaan overwegen of ik het volgende winter maar weers eens ga doen , dan maar even een 2 a 3 uurtjes wachten totdat ik aan de beurt ben.
                                        Rij eigenlijk ook al vanaf mijn 18 e Opel , heb 1 keer noodgedwongen even een uitstapje moeten maken naar Ford ( nooit weer een ford).
                                        Ook ik rij een opel zafira diesel , dus wat thermostaat betreft zou het een kwaaltje kunnen zijn , als die van jou dezelfde mankementen vertoond dan die van mij .
                                        Ach …… als het dan niet erger is dan een thermostaat , dan doe ik het ervoor .

                                        Mijn vrouw heeft een corsa van 1998 , liep vorige week weer in 1 keer door de APK , wat is het toch fijn een opel te mogen rijden hahahahah

                                        [/rquote]

                                        Hai hoverpet, klopt dat het op DIE Zaterdag druk is (Nationale Opel Testdag) maar je kunt het óók wat later laten doen. Kost dan iets meer, maar is nog stééds goedkoper ( ik geloof dat het normaal 23 euro kost) dan de thermostaat op eigen kosten laten vernieuwen. En waar of je het dan laat doen of zelf doet. Ik weet niet wat type diesel jij hebt. Mijn 1.9 CDTI was men mee bezig van ‘s morgens half tien tot ‘s middags drie uur. Het had wat tegen gezeten, omdat de thermostaat niet erg makkelijk bereikbaar was. Moest nogal veel beplating vanaf in de motorruimte etc. Al met al: dit kostte mij niet meer dan de door mij reeds betaalde 15 euro op die Nationale Opel Testdag. En v.w.b. kwaal van de thermostaat: ik denk gewoon de levensduur is ongeveer zoveel jaar en dan geeft ie het op.
                                        Overigens werd APK gekeurd in januari: goed gekeurd zonder verdere aanmerking. Top!:o
                                        m.vr.groet, bert.

                                        #17810531
                                        Spacejam
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 November 2006

                                          de thermostaat van een 1.9 cdti is normaal in een uurtje vervangen???

                                          #17810532
                                          hoverpet
                                            Lid sinds:
                                            23 December 2009

                                            Hoi Bert ,

                                            Dan hebben we het in elkgeval over dezelfde zaterdag bij de opel dealer.
                                            Weet niet hoe het bij jouw dealer is , maar hier staat een ware file op die zaterdag , vandaar ik er geen gebruik van maakte , maar …. zoals gezegd , ga het toch maar weer eens proberen.

                                            Mijn zafira is van 2000 en is een 2.0 DTI , wel iets ouder dan jouw bolide dus .
                                            Heb zelf al even gekeken wat te moeten doen om bij de thermostaat te komen , en ….. inderdaad die hebben ze lekker verstopt .
                                            Zoals ik het kan beoordelen moet zelfs de radiateur er voor weg , danwel los en wat opgeschoven worden .
                                            Verder nog een tweetal slangen , en dan kan je er pas bij.
                                            Ach ….. ben ik weer een half dagje lekker bezig , zie er in elk geval niet tegen op , doe dat soort dingen graag.

                                            gr. Peter

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.