Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Thermostaat vervangen, en wat nog meer??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 oktober 2010 om 20:21 #17227629
Hallo,
Omdat de temperatuurmeter in mijn Corsa (1.4 Si 8V) tijdens het rijden niet echt “uit de hoek komt”, wil ik de thermostaat gaan vervangen. Maar wat bevelen jullie aan om nog meer gelijktijdig te vervangen, omdat je er toch in de buurt zit?
(onderhouds historie na 103.000 km onbekend, teller staat nu op 162.000 km)Ik denk aan:
-
Distributieriem set
Waterpomp
Temp. sensormaar ben ik dan nog iets vergeten?
Temperatuur loopt wel wat op bij stationair draaien, maar zodra ik ga rijden, loopt de temp.meter terug < 90 graden.
Verwarming wordt dan ook minder, maar niet echt koud.
Wat denken de kenners daarvan, en wat mag dat zo’n beetje gaan kosten.25 oktober 2010 om 20:25 #17748846Vervangen:
Zowiezo:
Distri + waterpomp en looprol, omdat deze los moet om de thermosstaat te vervangen.
Sensor is niet eens zo nodig.
Willem
25 oktober 2010 om 20:39 #17748847OK Willem, dank weer voor je snelle reactie.
Sensor dacht ik in eerste instantie ook niet, maar zag op het forum andere reacties waar dit wel werd aanbevolen.
Wat doet die sensor eigenlijk? Stuurt die de temp. meter aan, of de ventilator bij de radiateur?
Als de temperatuurmeter wel oploopt als de auto stationair draait, zal de meter (sensor???) dus wel goed zijn.
Wanneer/bij welke temperatuur moet de ventilator aanslaan? >95 graden of hoger?Gr,
Ron25 oktober 2010 om 20:50 #17748848je hebt er 2, een met 1 draad, die is voor de meter, en 1 met 2 draden, die is voor de motorcomputer.
Willem
25 oktober 2010 om 20:52 #17748849Even inhaken om het forum schoon te houden:
Moet je bij een x14xe ook eerder genoemde zaken loshalen??25 oktober 2010 om 20:52 #17748850Nope
Thermosstaat zit daar gewoon op normaal los te halen plaats:
Willem
26 oktober 2010 om 08:24 #17748851Vandaag een prijsopgave gehad van de garage, waarbij alles wat met de motor/watertemperatuur te maken heeft (alle in eerder topic genoemde zaken, incl. nieuwe koelvloeistof etc..) kan worden vervangen als deze defect blijken, en kom dan op een totaal van € 285,- incl BTW en WP tarief. Kan dus nog ietsje goedkoper uitvallen als niet alles hoeft te worden vervangen, maar het lijkt mij een “eerlijk” tarief, of zijn dit zo’n beetje de gangbare tarieven voor een dergelijke reparatie?
A.s. Maandag is de afspraak. Tot die tijd maar ff rustig aan doen met de Corsa.
Vrijdag wordt de auto gepolijst aan één kant, omdat de rode kleur in de loop der jaren lichtelijk roze is geworden.26 oktober 2010 om 08:35 #17748852De prijsopgave voor het laten doen + onderdelen lijkt me zeer netjes.
Ik heb dezelfde zaken + de multiriem vervangen voor net 100 euro samen met een vriend van mij. Bij mij was de onderhoudshistorie ook niet geweldig bijgehouden tot 65.000 km en raad eens ? daarna ging me pa erin rijden hahaha maargoed het is slim de zaken tegelijk te laten vervangen als de boel openligt dan komt de thermostaat tevoorschijn aan de kant van de db riem als je het tegelijk doet scheelt het tijd. Bij mij was hetzelfde probleem met de thempratuur, motor liep ook niet heel zuinig in de winter hierdoor, na het vervangen scheelde het noggal wat. Maarja ik heb ermee doorgereden totdat de db riem aan de beurt was. Kan opzich geen kwaad kost je wel wat meer benzine.
Succes met je auto gewoon laten vervangen denk niet dat je het goedkoper kan LATEN doen.
26 oktober 2010 om 11:59 #17748853ik vind het toch knap voor dit soort prijzen ik was zelf behoorlijk meer kwijt aan alleen onderdelen
Hbase hanteert de onderstaande prijzen ex btw ex garage korting
– distirbutieriem kit 110 euro
– multiriem kit 120 euro
– waterpomp 70 euro
– thermostaat + sensor 45 eurolaten we er vanuit gaan dat je het bij de garage laat doen en die krijgen 40% korting dan kost je dat 345 * 0.60 * 1.19 = 246 euro inc btw voor alleen onderdelen en dan heb je nog geen uurloon.
26 oktober 2010 om 12:51 #17748854ik vind maar je moet wel zeker zijn dat ze de waterpomp mee vervangen het voor de reparatie dus distributie ,,waterpomp en thermostaat +arbeid en btw een heel nette prijs ennnnnnn als het goed is heb je 3 maanden garrantie op het werk
ik zeg het niet gauw van een garage maar dit is heel netjes .
Bert
26 oktober 2010 om 15:51 #17748855Distriset smallblock 8klepper 50 euro compleet.
Waterpomp 55euro
multiriem los (nooit een set) +/- 20 euro
thermosstaat 20 euroWillem
26 oktober 2010 om 17:30 #17748856dat is 140€ materiaal +beetje koel vloeistof en 2 uurtjes werk vak gar 42,50€ per uur ..dan is die 285€ all in zeker geen verkeerde optie gauw doen .
mits je het zelf kan of durft dan spaar je die 2 uur uit .
bert
26 oktober 2010 om 18:16 #17748857Het is natuurlijk geen Opel dealer, maar een universele garage, en koopt de afzonderlijke parts vrij goedkoop in.
Kan deze garage bij iedereen aanbevelen, maar is natuurlijk niet voor iedereen “om de hoek”…1 november 2010 om 21:36 #17748858Nou, volgens afspraak is de reparatie vandaag uitgevoerd, en heb wel het idee dat de motor “strakker” en rustiger ronddraaid. Maar wat mij verder opvalt, is dat de temperatuurmeter (waarvoor dus de afspraak oorspronkelijk was gemaakt…) ook niet veel verder als 1 streepje voorbij de 90 graden komt. Zodra bijna het 2de streepje wordt bereikt, merk je dat de ventilator erbij komt, die de temperatuur weer laat “zakken” tot halverwege de 90 graden, en het eerstvolgende streepje op de meter.
Is dat een normale waarde, of kan er iets mis zijn met de temperatuurmeter? Na de koude start duurt het erg lang voordat er beweging in de meter komt, en loopt de motor nog versneld stationair, maar eenmaal boven de 90 graden loopt de motor (op de teller) zo rond de 800 toeren.
Maar dan staat de temp. meter dus net even boven de 90 graden.
Is dat normaal, of is de meter niet helemaal OK, en hoe kun je dat eventueel repareren?Gr,
Ron
4 november 2010 om 16:19 #17748859Niemand????
Beetje stil aan deze kant……:sleeping:(6 november 2010 om 19:13 #17748860Nog steeds niemand???
Dan geef ik het op….10 november 2010 om 00:20 #17748861nou om hier op in te haken.
mijn zus heeft ook net een b corsa 1.4 van 94.
maar daar komt de temp ook niet hoger dan 90 graden.en het zelfde wat jij net verteld 2 antw terug.
dus ik vroeg het me ook al af of dat normaal is.de verkoper van de auto zegt niet druk over maken.
als de kachel warm wordt is er niets aan de hand.maar ik vermoed ook dat het niet goed zit.
nu heb ik ook al ff gezocht naar de thermostaat.
maar ik kan hem niet vinden.
ben ook wel benieuwd waar die zit.
en wat er moet gebeuren om hem te vervangen.
ik heb er geen idee van.ik zelf rij oldtimer opels met cih motor.
die zijn heel wat anders dan de corsa motor.10 november 2010 om 08:04 #17748862zelf rij ik met n A corsa met n c14nz, heb ongeveer hetzelfde probleem, ofja probleem, ik heb er geen moeite mee :P
de mijne wil soms ook nie op temperatuur komen, tenminste volgens de meter nie, terwijl de kachel al goed warm is,
maar als de meter werkt dan komt ie ook nie echt omhoog, dus gewoon nie te veel op letten, vooral nie als alles nieuw
is, je hebt n nieuwe thermostaat, waterpomp, distributie, en een koelvin die werkt dus ik zou me nie te druk maken.10 november 2010 om 10:11 #17748863Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn auto dit is een Corsa C uit 1994, alleen de kachel wordt bij mij niet meer warm sinds een week, temperatuurmeter geeft 70 a 80 graden aan en auto schokt in de 4de versnelling bij gas geven dus als de motor op temperatuur is, zou dit aan de thermostaat kunnen liggen???
Heb de bougies ook al vervangen want de auto gaf niet vol vermogen (hield in) dat is nu verholpen maar nu duikt dus dit probleem op en een lekker warm kacheltje is met deze buitentemperaturen toch wel lekker. Iemand een idee???10 november 2010 om 11:01 #17748864ja vervang je thermostaat maar dan ist probleem opgelost, klinkt als n thermostaat die blijft hangen dus word je kachel nie warm en je motor ook nie. Gr’s
10 november 2010 om 16:26 #17748865Nou, ik heb het “Probleem” al gevonden, als je het een probleem kunt noemen.
Vanwege het opnieuw bijvullen van de koelvloeistof, was er hier en daar wat lucht blijven zitten.
Nu blijft het expansievat mooi op nivo, en wordt de kachel ook lekker warm.
Dat de meter niet helemaal in het midden staat is eigenlijk ook wel een beetje te verwachten, aangezien de bedrijfstemperatuur ongeveer 90-95 graden is.
Zolang ‘ie maar boven de 90 staat, en niet te ver naar het midden doorloopt (dan grijpt de termostaat is…) dan is het allemaal wel goed. Bij stationair draaien, loopt de temp. wel naar de 100, maar dan grijpt de ventilator in, en stopt er weer mee als de temperatuurmeter weer 2 streepjes boven de 90 staat. Tijdens het rijden blijft hij tussen 90 en het tweede streepje “op en neer” gaan, en volgens mij is dat OK.
En de betrouwbaarheid van de meters is natuurlijk ook niet helemaal 100%.26 november 2011 om 17:33 #17748866@Junior125 wrote:
ja vervang je thermostaat maar dan ist probleem opgelost, klinkt als n thermostaat die blijft hangen dus word je kachel nie warm en je motor ook nie. Gr’s
ik had precies t zelfde probleem. thermostaat vervangem, en er is niks veranderd.. waar kan het dan aan liggen? motortemperatuur komt volgens de meter ook maar net bij de 90 graden als ie 10 min stationair loop. alleen het gekke is als ie stationair loopy en ik gas geef wordt de kachel warm. als ik t los laat zakt het naar louwe lucht….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.