Thermostaat vervangen, en wat nog meer??

Forumindex Forums Modellen Corsa Thermostaat vervangen, en wat nog meer??

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227629
    RMB24
      Lid sinds:
      1 October 2010

      Hallo,
      Omdat de temperatuurmeter in mijn Corsa (1.4 Si 8V) tijdens het rijden niet echt “uit de hoek komt”, wil ik de thermostaat gaan vervangen. Maar wat bevelen jullie aan om nog meer gelijktijdig te vervangen, omdat je er toch in de buurt zit?
      (onderhouds historie na 103.000 km onbekend, teller staat nu op 162.000 km)

      Ik denk aan:

        Distributieriem set
        Waterpomp
        Temp. sensor

      maar ben ik dan nog iets vergeten?
      Temperatuur loopt wel wat op bij stationair draaien, maar zodra ik ga rijden, loopt de temp.meter terug < 90 graden.
      Verwarming wordt dan ook minder, maar niet echt koud.
      Wat denken de kenners daarvan, en wat mag dat zo’n beetje gaan kosten.

      #17748846
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Vervangen:

        Zowiezo:

        Distri + waterpomp en looprol, omdat deze los moet om de thermosstaat te vervangen.

        Sensor is niet eens zo nodig.

        Willem

        #17748847
        RMB24
          Lid sinds:
          1 October 2010

          OK Willem, dank weer voor je snelle reactie.
          Sensor dacht ik in eerste instantie ook niet, maar zag op het forum andere reacties waar dit wel werd aanbevolen.
          Wat doet die sensor eigenlijk? Stuurt die de temp. meter aan, of de ventilator bij de radiateur?
          Als de temperatuurmeter wel oploopt als de auto stationair draait, zal de meter (sensor???) dus wel goed zijn.
          Wanneer/bij welke temperatuur moet de ventilator aanslaan? >95 graden of hoger?

          Gr,
          Ron

          #17748848
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            je hebt er 2, een met 1 draad, die is voor de meter, en 1 met 2 draden, die is voor de motorcomputer.

            Willem

            #17748849
            CorsaB5drsX14XE
              Lid sinds:
              24 January 2010

              Even inhaken om het forum schoon te houden:
              Moet je bij een x14xe ook eerder genoemde zaken loshalen??

              #17748850
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Nope

                Thermosstaat zit daar gewoon op normaal los te halen plaats:

                Willem

                #17748851
                RMB24
                  Lid sinds:
                  1 October 2010

                  Vandaag een prijsopgave gehad van de garage, waarbij alles wat met de motor/watertemperatuur te maken heeft (alle in eerder topic genoemde zaken, incl. nieuwe koelvloeistof etc..) kan worden vervangen als deze defect blijken, en kom dan op een totaal van € 285,- incl BTW en WP tarief. Kan dus nog ietsje goedkoper uitvallen als niet alles hoeft te worden vervangen, maar het lijkt mij een “eerlijk” tarief, of zijn dit zo’n beetje de gangbare tarieven voor een dergelijke reparatie?

                  A.s. Maandag is de afspraak. Tot die tijd maar ff rustig aan doen met de Corsa.
                  Vrijdag wordt de auto gepolijst aan één kant, omdat de rode kleur in de loop der jaren lichtelijk roze is geworden.

                  #17748852
                  X-PloiD
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 April 2010

                    De prijsopgave voor het laten doen + onderdelen lijkt me zeer netjes.

                    Ik heb dezelfde zaken + de multiriem vervangen voor net 100 euro samen met een vriend van mij. Bij mij was de onderhoudshistorie ook niet geweldig bijgehouden tot 65.000 km en raad eens ? daarna ging me pa erin rijden hahaha maargoed het is slim de zaken tegelijk te laten vervangen als de boel openligt dan komt de thermostaat tevoorschijn aan de kant van de db riem als je het tegelijk doet scheelt het tijd. Bij mij was hetzelfde probleem met de thempratuur, motor liep ook niet heel zuinig in de winter hierdoor, na het vervangen scheelde het noggal wat. Maarja ik heb ermee doorgereden totdat de db riem aan de beurt was. Kan opzich geen kwaad kost je wel wat meer benzine.

                    Succes met je auto gewoon laten vervangen denk niet dat je het goedkoper kan LATEN doen.

                    #17748853
                    DD1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 April 2005

                      ik vind het toch knap voor dit soort prijzen ik was zelf behoorlijk meer kwijt aan alleen onderdelen

                      Hbase hanteert de onderstaande prijzen ex btw ex garage korting

                      – distirbutieriem kit 110 euro
                      – multiriem kit 120 euro
                      – waterpomp 70 euro
                      – thermostaat + sensor 45 euro

                      laten we er vanuit gaan dat je het bij de garage laat doen en die krijgen 40% korting dan kost je dat 345 * 0.60 * 1.19 = 246 euro inc btw voor alleen onderdelen en dan heb je nog geen uurloon.

                      #17748854
                      Famempeters
                        Lid sinds:
                        8 March 2008

                        ik vind maar je moet wel zeker zijn dat ze de waterpomp mee vervangen het voor de reparatie dus distributie ,,waterpomp en thermostaat +arbeid en btw een heel nette prijs ennnnnnn als het goed is heb je 3 maanden garrantie op het werk

                        ik zeg het niet gauw van een garage maar dit is heel netjes .

                        Bert

                        #17748855
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Distriset smallblock 8klepper 50 euro compleet.
                          Waterpomp 55euro
                          multiriem los (nooit een set) +/- 20 euro
                          thermosstaat 20 euro

                          Willem

                          #17748856
                          Famempeters
                            Lid sinds:
                            8 March 2008

                            dat is 140€ materiaal +beetje koel vloeistof en 2 uurtjes werk vak gar 42,50€ per uur ..dan is die 285€ all in zeker geen verkeerde optie gauw doen .

                            mits je het zelf kan of durft dan spaar je die 2 uur uit .

                            bert

                            #17748857
                            RMB24
                              Lid sinds:
                              1 October 2010

                              Het is natuurlijk geen Opel dealer, maar een universele garage, en koopt de afzonderlijke parts vrij goedkoop in.
                              Kan deze garage bij iedereen aanbevelen, maar is natuurlijk niet voor iedereen “om de hoek”…

                              #17748858
                              RMB24
                                Lid sinds:
                                1 October 2010

                                Nou, volgens afspraak is de reparatie vandaag uitgevoerd, en heb wel het idee dat de motor “strakker” en rustiger ronddraaid. Maar wat mij verder opvalt, is dat de temperatuurmeter (waarvoor dus de afspraak oorspronkelijk was gemaakt…) ook niet veel verder als 1 streepje voorbij de 90 graden komt. Zodra bijna het 2de streepje wordt bereikt, merk je dat de ventilator erbij komt, die de temperatuur weer laat “zakken” tot halverwege de 90 graden, en het eerstvolgende streepje op de meter.
                                Is dat een normale waarde, of kan er iets mis zijn met de temperatuurmeter? Na de koude start duurt het erg lang voordat er beweging in de meter komt, en loopt de motor nog versneld stationair, maar eenmaal boven de 90 graden loopt de motor (op de teller) zo rond de 800 toeren.
                                Maar dan staat de temp. meter dus net even boven de 90 graden.
                                Is dat normaal, of is de meter niet helemaal OK, en hoe kun je dat eventueel repareren?

                                Gr,

                                Ron

                                #17748859
                                RMB24
                                  Lid sinds:
                                  1 October 2010

                                  Niemand????
                                  Beetje stil aan deze kant……:sleeping:(

                                  #17748860
                                  RMB24
                                    Lid sinds:
                                    1 October 2010

                                    Nog steeds niemand???
                                    Dan geef ik het op….

                                    #17748861
                                    brobbel1
                                      Lid sinds:
                                      8 June 2008

                                      nou om hier op in te haken.
                                      mijn zus heeft ook net een b corsa 1.4 van 94.
                                      maar daar komt de temp ook niet hoger dan 90 graden.

                                      en het zelfde wat jij net verteld 2 antw terug.
                                      dus ik vroeg het me ook al af of dat normaal is.

                                      de verkoper van de auto zegt niet druk over maken.
                                      als de kachel warm wordt is er niets aan de hand.

                                      maar ik vermoed ook dat het niet goed zit.
                                      nu heb ik ook al ff gezocht naar de thermostaat.
                                      maar ik kan hem niet vinden.
                                      ben ook wel benieuwd waar die zit.
                                      en wat er moet gebeuren om hem te vervangen.
                                      ik heb er geen idee van.

                                      ik zelf rij oldtimer opels met cih motor.
                                      die zijn heel wat anders dan de corsa motor.

                                      #17748862
                                      Junior125
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 January 2006

                                        zelf rij ik met n A corsa met n c14nz, heb ongeveer hetzelfde probleem, ofja probleem, ik heb er geen moeite mee :P
                                        de mijne wil soms ook nie op temperatuur komen, tenminste volgens de meter nie, terwijl de kachel al goed warm is,
                                        maar als de meter werkt dan komt ie ook nie echt omhoog, dus gewoon nie te veel op letten, vooral nie als alles nieuw
                                        is, je hebt n nieuwe thermostaat, waterpomp, distributie, en een koelvin die werkt dus ik zou me nie te druk maken.

                                        #17748863
                                        hoorenaar
                                          Lid sinds:
                                          10 November 2010

                                          Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn auto dit is een Corsa C uit 1994, alleen de kachel wordt bij mij niet meer warm sinds een week, temperatuurmeter geeft 70 a 80 graden aan en auto schokt in de 4de versnelling bij gas geven dus als de motor op temperatuur is, zou dit aan de thermostaat kunnen liggen???
                                          Heb de bougies ook al vervangen want de auto gaf niet vol vermogen (hield in) dat is nu verholpen maar nu duikt dus dit probleem op en een lekker warm kacheltje is met deze buitentemperaturen toch wel lekker. Iemand een idee???

                                          #17748864
                                          Junior125
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 January 2006

                                            ja vervang je thermostaat maar dan ist probleem opgelost, klinkt als n thermostaat die blijft hangen dus word je kachel nie warm en je motor ook nie. Gr’s

                                            #17748865
                                            RMB24
                                              Lid sinds:
                                              1 October 2010

                                              Nou, ik heb het “Probleem” al gevonden, als je het een probleem kunt noemen.
                                              Vanwege het opnieuw bijvullen van de koelvloeistof, was er hier en daar wat lucht blijven zitten.
                                              Nu blijft het expansievat mooi op nivo, en wordt de kachel ook lekker warm.
                                              Dat de meter niet helemaal in het midden staat is eigenlijk ook wel een beetje te verwachten, aangezien de bedrijfstemperatuur ongeveer 90-95 graden is.
                                              Zolang ‘ie maar boven de 90 staat, en niet te ver naar het midden doorloopt (dan grijpt de termostaat is…) dan is het allemaal wel goed. Bij stationair draaien, loopt de temp. wel naar de 100, maar dan grijpt de ventilator in, en stopt er weer mee als de temperatuurmeter weer 2 streepjes boven de 90 staat. Tijdens het rijden blijft hij tussen 90 en het tweede streepje “op en neer” gaan, en volgens mij is dat OK.
                                              En de betrouwbaarheid van de meters is natuurlijk ook niet helemaal 100%.

                                              #17748866
                                              corsaaben
                                                Lid sinds:
                                                24 November 2011

                                                @Junior125 wrote:

                                                ja vervang je thermostaat maar dan ist probleem opgelost, klinkt als n thermostaat die blijft hangen dus word je kachel nie warm en je motor ook nie. Gr’s

                                                ik had precies t zelfde probleem. thermostaat vervangem, en er is niks veranderd.. waar kan het dan aan liggen? motortemperatuur komt volgens de meter ook maar net bij de 90 graden als ie 10 min stationair loop. alleen het gekke is als ie stationair loopy en ik gas geef wordt de kachel warm. als ik t los laat zakt het naar louwe lucht….

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.