Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Thermostaat probleem of niet?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2011 om 12:06 #17231476
Vraagje,
Rij nu al enkele weken rond in mijn Astra G 1.6 16V zonder problemen maar het valt mij op dat de temperatuurmeter maar net boven de 80 graden uitkomt. Is dit een normale temperatuur of hoort hij warmer te worden?
22 januari 2011 om 12:57 #17802835Ik heb dus precies hetzelfde probleem! Volgens mij heb jij ook een X1.6XEL motor, dus ook dezelfde thermostaat. Bij mij komt de temperatuur ook zelden boven de 80 graden, zelf bij lange ritten niet.
Gisteren heb ik een thermostaat gehaald, als ik de uitwendige torx dop binnen heb, ga ik hem vervangen. Kosten incl 7 liter koelvloeistof: €78,-
22 januari 2011 om 15:17 #17802836Hier nog 1 met wellicht hetzelfde probleem. Temperatuur blijft verdacht laag en komt zelden in de buurt van de 80/90 graden. Ik heb een X1.6XEL (Astra G).
Aan de experts op dit forum:
Is dit een kwaal? Of kunnen wij het gewoon negeren.
ps. Ik heb wel gemerkt dat mijn motor slurpt als een malle (benzine dus)
Kleine nuance aan bovenstaande uitspraak: Ik denk zo’n 1:10 stad/snelweg gecombineerd.
22 januari 2011 om 15:27 #17802837Kun je negeren maar zoals je al aangeeft kost dat je VEEL benzine.
22 januari 2011 om 20:58 #17802838Dus met andere woorden: thermostaat vervangen?!
Ik zie dat er vele topics zijn gewijd aan dit onderwerp…
Ik ga de topics nogmaals doorlezen.
De thermostaat ga ik in ieder geval vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen…
Kan iemand bevestigen of ik alleen dit moet halen?
http://winparts.nl/652(Opel Astra G 1.6 16V X1.6XEL)
Ik hoor het graag.
Bedankt!
22 januari 2011 om 21:22 #17802839Benzineverbruik is hier overigens niet slecht, haal nog steeds de 1.14+. Maar ben wel benieuwd wat de optimale temps zijn. :)
22 januari 2011 om 21:30 #17802840Elders in de topics meen ik gelezen te hebben dat doordat de temperatuur onder de 90 blijft, er meer benzine wordt verbruikt. Een of ander sensor blijft dan denken dat de motor niet warm genoeg is, en zodoende harder stookt.
22 januari 2011 om 22:17 #17802841Ik weet niet waar je vandaan komt???
1 tip: haal deze NIET bij de dealer…die zetten je echt giga af!
Het blijkt trouwens wel 1 geheel te zijn, huis+thermostaat…
22 januari 2011 om 22:23 #17802842Hallo Jericho,
ik woon in Den Haag.
Ik haal nooit wat bij de dealer.
Aha! Huis+thermostaat dus?
Dit dus? http://winparts.nl/652/koeling/thermostaat/0122560/thermostaat
Of mis ik iets?
ps. Jericho, waar woon jij?
22 januari 2011 om 22:26 #17802843[rquote=1848491&tid=141038&author=NeonnovA]Vraagje,
Rij nu al enkele weken rond in mijn Astra G 1.6 16V zonder problemen maar het valt mij op dat de temperatuurmeter maar net boven de 80 graden uitkomt. Is dit een normale temperatuur of hoort hij warmer te worden?[/rquote]Doet de mijne ook met koud weer, als het weer warmer wordt wordt hij weer netjes 90 graden. Blijft hij echt in het blauwe staan dan zou ik de boel vervangen, eerder niet.
22 januari 2011 om 22:35 #17802844[rquote=1848994&tid=141038&author=The Undertaker]Doet de mijne ook met koud weer, als het weer warmer wordt wordt hij weer netjes 90 graden. Blijft hij echt in het blauwe staan dan zou ik de boel vervangen, eerder niet.[/rquote]
Toch zou hij met koud weer ook netjes de 90 graden moeten halen, dit is namelijk de bedrijfstemperatuur van de motor.
Ik ga hem dus wel vervangen volgende week!
@poloer: ik woon in regio Eindhoven22 januari 2011 om 22:36 #17802845Ga maar eens zoeken hier op het forum, dan zal je zien dat het vrij normaal is.
22 januari 2011 om 22:44 #17802846Ok Jericho, als je in de buurt zou wonen dan hadden we het even samen gedaan.
Ik kan nergens een uitgebreide how to vinden.
Ik geloof dat dit de stappen zijn:
1)Koelvloeistof aftappen (schakelaar ergens links voor de radiateur)
2)Huidige thermostaat loskoppen, deze bevindt zich links van je.. waar de koelslangen naartoe gaan.
3)Deze vervangen en ong. 6.6 liter koelvloeistof bijvullen..Is dit het een beetje:D
Of heeft iemand ergens een leuke how to liggen met illustraties?
22 januari 2011 om 22:44 #17802847dubbele post:afro
23 januari 2011 om 08:47 #17802848De beschrijving uit de vraagbaak:
-Open de koelvloeistofaftapplug en vang de uitstromende koelvloeistof op.
-Maak de koelvloeistofslang(en) los van het thermostaathuis.
-Verwijder bij motortype X16XEL het thermostaathuisdeksel met de thermostaat van het thermostaathuis
-Reinig de afdichtvalkken en verwijder pakkingsresten
-Monteer de nieuwe thermostaat en een nieuwe afdichtring
-sluit de slangen aan.
-vul het systeem tot de KALT-aanduidng en laat de motor warmdraaien tot de thermostaat zich opent (92 graden). Het koelsysteem ontlucht zichzelf tijdens het warmdraaien van de motor.
-Controleer nogmaals het koelvloeistofpeil in het expansietankje als de motor weer is afgekoeld. Vul eventueel bij tot de KALT-markering.Zoiets moet het zijn denk ik…
23 januari 2011 om 09:10 #17802849Mijn 1.6 16V red ook zijn ”bedrijfstemperatuur” van 90 graden niet, deze blijft meestal rond de 80 a 85 hangen.
Oja, ik heb een NIEUWE thermosstaat.
De mijne zit dan ook binnen korte tijd op de 80 graden.
Ik denk dat het niet al te veel zal uithalen zeker bij goed koude dagen zal de temperatuur laag/lager blijven.
Dit is ook geen probleem, en zal geen overmatig meerverbruik verzorgen
Willem
23 januari 2011 om 09:23 #17802850tja, zoals ik al aangegeven had duurt het bij mij een eeuwigheid voordat hij de 80 graden bereikt, zelfs bij het stilstaan kruipt hij niet naar de 90, maar blijft op de 82/83 steken..
Met de kachel op warm is het helemaal geen doen, dan wordt de motor niet eens 80 graden na 30 minuten rijden..Met deze symptomen is de thermostaat toch bijna zeker wel overleden en is vervangen wel een goede optie.. Of zit ik fout?
23 januari 2011 om 09:24 #17802851dan is ie echt stuk.
Ik meld dit alleen, omdat het geen zin heeft voor degene waarbij de motor wel snel de bedrijfstemperatuur bereikt, alleen niet de 90 graden, het geen zin heeft deze thermosstaat te vervangen.
Willem
23 januari 2011 om 10:16 #17802852Bedankt,
Binnen +/- 8 min zit hij hier op de 80 graden en dan staat de kachel ook al te blazen.
Tevens zoals ik eerder al vermeldde slurpt hij geen benzine, dus voorzie verder geen problemen.23 januari 2011 om 10:19 #17802853vandaar mijnbeantworrding.
anders gaan mensen dingen vervangen die onnodig zijn.
Willem
23 januari 2011 om 12:12 #17802854@ Jericho, Bedankt voor de uitleg!
@ Wim-V6, Een vriend van mij in een polo 6n1 had dezelfde kuren, moeilijk warm worden van de motor alleen als hij in de stad rijdt dan kwam hij tot de 90 graden. Op de snelweg niet.
Op een dag kwamen wij terug van training en toen zagen wij de temp meter oplopen tot 110 graden en het begon ook te roken, dus wij hebben de auto meteen aan de kant gezet. Anwb gebeld en zij hebben de thermostaat vervangen. Nu is het zo dat bij zijn polo het temperatuur na 2 min direct op 90 graden zit.
Aan de ene kant is het inderdaad zonde om het te vervangen als het niet defect is. Maar aan welke symptomen kun je zien of het wel of niet defect is? ( en waar is mijn hoge benzineverbruik aan te wijten?)
Bedankt in ieder geval
23 januari 2011 om 12:25 #17802855hoog benzine verbruik kan je bij jezelf neerleggen, ik rijdt ook met gemak 1 op 10 of meer met de 1.6 16v, maar 1 op 14 kan ik ook halen.
trap bijvoorbeeld het gas eens iets minder diep in, en je zal zien dat je niet veel langzamer optrekt, maar wel veel minder verbruikt.
laat de motor niet in TE LAGE toerentallen werken, deze 16klepper maakt graag toeren en levert weinig power bij lage toerentallen, als je m dan laat trekken heeft ie daar VEEL brandstof bij nodig.
thermosstaat:
– lang nodig om op temperatuur te komen. langer als een 15 minuten
– snel zakken op snelwegen tot ONDER de 80 graden, en met de kachel op warm en aan nog lager.Willem
23 januari 2011 om 12:28 #17802856@ Wim-V6
Bedankt voor de tips! Ik zal ze in acht nemen alvorens ik overga tot het vervangen van mijn thermostaat.
Trouwens, ik heb je net een U2U gestuurd.
23 januari 2011 om 12:29 #17802857en beantwoord.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.