Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Thermostaat Opel Astra GTC
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 februari 2018om 21:41 door J. Stardust.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2018 om 18:14 #18352032
Hallo Opel rijders,
Ondanks dat er al meerdere topics geopend zijn; hierbij mijn eigen verhaal:
Ik reed vanochtend met mijn Astra GTC uit 2005 zo’n 180 km snelweg naar huis. De opel heeft geen temperatuursensor. Maar via het ‘hidden-menu’ kwam ik erachter dat de koelwatertemperatuur schommelt rond de 69 graden Celsius. De buitentemperatuur was zo’n 8 graden.
Als ik de auto stationair laat draaien of voor een stoplicht sta; zie je de temperatuur al vrij snel oplopen richting de 90 graden.
Het rare is; dat mijn kachel wel naar behoren werkt. De kachel wordt al vrij snel warm en wordt naar mijn meten dan ook werkelijk warm genoeg. Mijn vraag aan jullie is: Zou dit dan toch de thermostaat zijn; of is er wellicht niets aan de hand?
Ik heb namelijk een aantal thermostaten opgezocht, in de veronderstelling dat deze niet zo veel kosten bij andere automerken, blijkt toch vrij prijzig voor m’n opel :toppie:
Alvast bedankt voor de hulp! :)
22 januari 2018 om 21:32 #18352043Jep, thermostaat.
23 januari 2018 om 14:31 #18352059Tim97. Even goochelen op jouw kenteken bij Thermostaat voor Astra. Ik kom voor de onze uit op bedragen tussen € 5,- en € 10,-. Je kunt ze ook aftermarked kopen.
24 januari 2018 om 10:48 #18352096Heb je een linkje? Ben erg benieuwd. Het is volgens mij namelijk zo dat het hele thermostaathuis inclusief sensor vervangen moet worden.
24 januari 2018 om 12:19 #18352100Tim.
Hoezo?Je kachel voldoet toch. Waar wordt die 69 gr. gemeten. In ‘t korte circuit, nee dat kan niet want dan is de kachel niet heet genoeg. Dus wsk in het lange circuit net voor of na de radiator en dan is 69 gr toch ‘n mooie waarde. Als de auto stationair loopt en er dus geen koude rijwind is, ja dan loopt de temp. op totdat die zo hoog wordt ca 95 gr. C. dat de koelvin aanslaat en de zaak weer terugbrengt naar ca. 87 gr. C. Volgens mij heb je geen probleem. € 0,0
24 januari 2018 om 21:27 #18352122Is gewoon een rotte thermostaat, temperatuur mag niet naar de 69 zakken met rijden.
Wat is je motorcode? dan kunnen we zien welke thermostaat erin moet.
25 januari 2018 om 12:32 #18352131Als je het leest opeltje, dan zie je dat de verwarming het goed doet. Wat is goed en welke temp. is daar gemeten? Als de temp na de thermostaat gemeten wordt in het display dat bedoeld wordt, kan het daar m.i. best 69 gr. C (kachel vraagt veel warmte bij koude) zijn en voor de thermostaat bij de kachel dus bv 95 gr. C. Als het heel koud is wordt het koelsysteem zelfs door de kachel gekoeld en zijn de slangen naar de radiateur koud tot lauw. Mocht het anders zijn dan graag uitleg en waarom? Elke thermostaat gaat ‘n keer stuk (blijft dan open staan). Of je dan van rot kunt spreken weet ik niet. Dan lijkt het wel ‘n euvel. Als het ‘n euvel is dan weet ik dat niet. Zoals Tim het omschrijft heeft hij ‘n functionerende warme auto en koel koelsysteem. Zo moet (wil je) het toch? m.i. geen € probleem. Maar hij is vrij om er ‘n nieuwe in te zetten. Ik hoef ‘m niet te betalen.
25 januari 2018 om 15:10 #18352135Bij 69 graden kan de kachel het best goed doen. Thermostaat blijft dan open staan. Vervangen en hij word weer 90 graden
25 januari 2018 om 17:31 #18352141[quote quote=18352131]Als je het leest opeltje, dan zie je dat de verwarming het goed doet. Wat is goed en welke temp. is daar gemeten? Als de temp na de thermostaat gemeten wordt in het display dat bedoeld wordt, kan het daar m.i. best 69 gr. C (kachel vraagt veel warmte bij koude) zijn en voor de thermostaat bij de kachel dus bv 95 gr. C. Als het heel koud is wordt het koelsysteem zelfs door de kachel gekoeld en zijn de slangen naar de radiateur koud tot lauw. Mocht het anders zijn dan graag uitleg en waarom? Elke thermostaat gaat ‘n keer stuk (blijft dan open staan). Of je dan van rot kunt spreken weet ik niet. Dan lijkt het wel ‘n euvel. Als het ‘n euvel is dan weet ik dat niet. Zoals Tim het omschrijft heeft hij ‘n functionerende warme auto en koel koelsysteem. Zo moet (wil je) het toch? m.i. geen € probleem. Maar hij is vrij om er ‘n nieuwe in te zetten. Ik hoef ‘m niet te betalen.[/quote]
Zoals hierboven al aangegeven door Nick, kan de kachel gewoon goed werken met die temperatuur, dus nogmaals thermostaat rot!
25 januari 2018 om 18:09 #18352145Ik vind 69 gr. C. voor de kachel veeel te weinig. Kachel wordt dan niet heet. Ja bij 180 km wordt ‘t uiteindelijk wel warm, maar het duurt dan te lang. Ben benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst. Heb je gelijk, krijg je gelijk. Maar dit is mijn mening, maar ook ervaring uit het verleden. Ook was de warmte destijds minder als je op gas reed. LPG vraagt veel warmte om te verdampen. Wordt wel warm dan maar duurt 25 km om behaaglijk te zijn bij 5 gr. C. buitentemp. Maar we wachten af.
26 januari 2018 om 05:54 #18352167[quote quote=18352131] Als de temp na de thermostaat gemeten wordt in het display dat bedoeld wordt.[/quote]
26 januari 2018 om 08:32 #18352168Liviu; Je bedoelt dat de temp. na de thermostaat gemeten wordt en dat je die waarde op kunt zoeken in het bedoelde display? Want als je gewoon ‘n temp. meter hebt en die zijn er nog genoeg, kun je zien dat de temp. oploopt en pas zakt als de thermostaat open gaat. Althans zo werkte het in het verleden en in onze Astra ook nog steeds. De temp loop op ot ca 95 gr en daalt na opening naar ca 90 gr dat na 1,5 km stadverkeer. De verwarming is dan al behoorlijk warm. Want die zet ik pas aan bij die 95 gr. C. behalve bij vorst ivm ruitontdooien etc.. Maar er is ook nog ‘n meting bij de radiator die ervoor zorgt dat de ventilator wel of niet aanslaat. Als die laatste in het bedoelde display verschijnt, immers hij heeft geen temp. meter zegt ie, dan hoeft de temp. met het huidige weer absoluut niet hoog te zijn omdat de kachel al grotendeels voor koeling zorgt. Na 180 snelweg km’s is dan 69 graden, afhankelijk van gereden snelheid, normaal te noemen. Immers de ventilator zal aanslaan rond de 95 gr. C en stoppen bij ca 87 gr.C.
Jij schrijft:”Als de temp. gemeten wordt na de thermostaat in het display dat bedoeld wordt” , dan….? Die zin is niet af.
26 januari 2018 om 10:17 #18352171Astra H, er is alleen 1 temp sensor voor motor ecu en display en dat is voor de thermostaat.
Als is na de thermostaat, dan ecu heeft een groot probleem.
Maar kijken met google voor z14xep astra h motor photo, is klaar. Dus, met een goed thermostaat, waarom temp ga naar 69 graden?
Defect thermostaat.
26 januari 2018 om 12:33 #18352174Als idd de temp voor de themostaat 69 gr is bij die rit dan is de thermostaat stuk (blijft open) Maar in mijn optiek zou dan de verwarming niet voldoende en zeker! niet op tijd warm en dan bedoel ik niet lauw maar heet, moeten zijn. Dat komt niet voldoende tot uiting maar is van groot belang. Ik heb er nu genoeg over gezegd. Iedereen heeft gelijk, nieuwe Th kopen. Einde discussie.
26 januari 2018 om 17:48 #18352185Hallo heren,
Bedankt voor het meedenken. Vandaag is de thermostaat vervangen. Resultaat: Temperatuur schommelt weer netjes rond de openingstemperatuur van 105 graden Celsius. Opgelost
27 januari 2018 om 21:46 #18352236Tim. Wordt je kachel nou niet veel sneller warm en veel heter?
28 januari 2018 om 16:34 #18352275de kachelunit voor het interieur zal eerst warm worden omdat deze voor de thermostaat zit! Bij een defecte thermostaat gaat de auto meer verbruiken omdat de motor langer kouder is. Nu is het nog ruim boven nul valt het misschien nog mee maar zo gauw het gaat vriezen lach je wel anders.
Overigens zit er geen kachelkraan tussen in koelcircuit maar een kleppenmechanisme voor de luchtcirculatie oftewel de kachelradiateur voor het interieur word altijd warm, ook in de zomer!!
2 februari 2018 om 14:55 #18352453Hallo,
Ik heb eens een week gereden met de nieuwe thermostaat. Kachel wordt sneller warm.
Temperatuur loopt op tot 105 graden en daalt daarna tot circa 100 graden. Daarna schommelt het een beetje hiertussen. Bij mijn vorige auto (Volkswagen) bleef de temperatuur op 90 graden. Is dit wel oke?
13 februari 2018 om 21:41 #18352782Hoi,
Die soms 100°C – 105°C is volgens mij geen probleem. Ik heb ergens (hier op forum..!?) gelezen dat Opel juist om die reden geen temperatuurmeter heeft voorzien. Omdat dan idd mensen meteen schrikken…
Heb ik bij mijn Astra Z18XER ook gehad dat ie richting de 110 °C ging. Uiteraard gelezen via het geheime menu…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.