Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Thermostaat of massa probleem?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 mei 2015 om 18:37 #17271899
Om meteen te beginnen
Klacht: Thermometer in dashboard doet vreemd >> gewoon een stukje rijden loopt ie netjes op.
Bij 100 graden gebeurd er weinig, zet hem aan de kant sleutel uit het contact,
en weer op contact zetten staat de meter opeens op 90!
wat best vreemd is nadat het contact af is geweest. :???:Al gedaan:
KoelVloeiStof gecontroleerd en die is netjes op pijl, op druk en heerlijk helder alsof het gister pas geflushed is met nieuwe KVS.
Terwijl dit medio december gebeurt is ( vrij recent voor mij).Diverse sensoren na gekeken, radiator word netjes overal warm en nergens lijkt het een kabel probleem te zijn, alles ziet er goed uit.
Doorrijden tot op een punt dat volgens de sensor heet genoeg is om de ventilator aan te moeten gooien,
tussen 110 gok ik en 1e rode streepje (ik heb er 3) 120 graden?
Wanneer de ventilator aanspringt, zakt de meter wel weer normaal tot 90/95 graden.Wanneer ik de sleutel weer eruit haal en weer opnieuw op contact zet,
zie ik tot mijn verbazing dat hij ongeveer op 80 graden staat.
Als ik weer verder rij loopt ie weer op tot net iets onder de 100 graden soms iets lager, als ik weer contact af en op zet staat ie weer 10 graden minder.ook zit er een verschil in het temperatuur als ik met of zonder verlichting rij en die verschil is maar 5 graden ongeveer.
Dus vandaar ik het even niet meer weet of het nu thermostaat is of massa-probleem,
er zit 10 graden verschil in telkens wanneer ik de motor afzet en contact eraf haal en erop zet.Na een aantal dagen zoeken hier op t forum kon ik niet echt een antwoord vinden (of ik zoek gewoon niet goed).
Sorry voor de vele tekst :angel
13 mei 2015 om 18:52 #18284445Normaal zou bij een vectra B bij 98graden de eerste stand (stand 1 rustig) van koeling moeten beginnen. En bij 102graden zou de koeling op maximaal moeten gaan draaien. (stand 2 hoor je best goed.)
13 mei 2015 om 19:48 #18284446Dat klopt dat doet ie ook, soms hoor ik hem meteen al blazen maar dan zit hij al op de 2e rode streepje soms na de 3e.
Maar t probleem met 10 graden verschil nadat t contact eraf is geweest is mij een raadsel.
zelfs als hij echt super heet aan geeft(zie eerste zin laatste stukje), contact afzet en weer erop geeft ie opeens een mindere waarde aan en is extra koelen niet nodig :hmmz13 mei 2015 om 22:16 #18284447Veel meters van VDO bestaan uit een bimetaal met daaromheen een verwarmingsspiraaltje deze meters reageren heel erg traag.
Als de spanning er af is geweest duurt het vrij lang voor de meter de juiste waarde aanwijst, let maar eens op je benzinemeter hoe lang het duurt voor hij vol uitslaat als je tank vol is en je start.
Ook hebben sommige merken een spanningsregelaar (zwart blokje met 3 aansluitdraadjes) in het dashboard die de spanning van de meters stabiliseert, maar ik weet niet of dit bij opel het geval is.
Bij mijn eerste auto een ford taunus was een defecte spanningsregelaar de oorzaak van rare waardes op de meters.14 mei 2015 om 01:16 #18284448je kunt met de makkelijkste van de 2 beginnen met controleren… de thermostaat… voor de massa van je dashboard moet je diep in je dashboard graven en zoeken… dat is het minst leuke van de 2 om te doen…
je kunt ook je meterunit eruit halen en kijken hoe de contacten zijn van de temperatuurmeter en kijk ook dan naar het spoor vanaf de meter tot aan de connector die aan je meterunit geklikt zit…14 mei 2015 om 03:48 #18284449Lijkt mij dat de thermostaat in orde is. Maar wat Astra Arnhem zegt zie ik dus ook bij mijn Vectra A. En dus ook bij mijn thermometer. Reageert gewoon allemaal heel traag.
14 mei 2015 om 10:50 #18284450volgens mij zitten er op een vectra b 2 temperatuur sensors.
1 voor de ecu en 1 voor de tellerbak.
die van de ecu kun je uitlezen met opcom, kijk daar eens wat de motortemperatuur echt is.die van de tellerbak is maar een 1 polige sensor en massa pakt tie van het motorblok.
massa probleem kun je makkelijk uitsluiten door gewoon eens een (bruine) 2,5mm2 draad te trekken van je motor/versnellingsbak naar je minpool van de accu en van je chassis naar je minpool van je accu.
14 mei 2015 om 12:27 #18284451@Astra Arnhem wrote:
Veel meters van VDO bestaan uit een bimetaal met daaromheen een verwarmingsspiraaltje deze meters reageren heel erg traag.
Als de spanning er af is geweest duurt het vrij lang voor de meter de juiste waarde aanwijst, let maar eens op je benzinemeter hoe lang het duurt voor hij vol uitslaat als je tank vol is en je start.
Ook hebben sommige merken een spanningsregelaar (zwart blokje met 3 aansluitdraadjes) in het dashboard die de spanning van de meters stabiliseert, maar ik weet niet of dit bij opel het geval is.
Bij mijn eerste auto een ford taunus was een defecte spanningsregelaar de oorzaak van rare waardes op de meters.Na het tanken bij een nagenoeg lege tank tot hij vol aangeeft duurt 20 seconden,
tot 3 kwart van de tank gaat het snel ongeveer 3 seconden en dan net even iets langzamer in totaal 20 sec.@bart-gsi wrote:
je kunt met de makkelijkste van de 2 beginnen met controleren… de thermostaat… voor de massa van je dashboard moet je diep in je dashboard graven en zoeken… dat is het minst leuke van de 2 om te doen…
je kunt ook je meterunit eruit halen en kijken hoe de contacten zijn van de temperatuurmeter en kijk ook dan naar het spoor vanaf de meter tot aan de connector die aan je meterunit geklikt zit…Beide opties bekeken en uitgevoerd contact punten in orde, bedrading is ook in orde
@Navy wrote:
Lijkt mij dat de thermostaat in orde is. Maar wat Astra Arnhem zegt zie ik dus ook bij mijn Vectra A. En dus ook bij mijn thermometer. Reageert gewoon allemaal heel traag.
traag reageren is eventueel niet erg, de meter reageert snel als de ventilator aanspringt en zakt snel weer in waarde.
Zojuist van 110 graden, fan springt aan en meter loopt terug naar 90graden.
Sleutel eruit en weer op contact, springt niet hoger dan 80.
Gestart, en loopt niet verder op dan 81 / 82 graden@sw_reijnders wrote:
volgens mij zitten er op een vectra b 2 temperatuur sensors.
1 voor de ecu en 1 voor de tellerbak.
die van de ecu kun je uitlezen met opcom, kijk daar eens wat de motortemperatuur echt is.die van de tellerbak is maar een 1 polige sensor en massa pakt tie van het motorblok.
massa probleem kun je makkelijk uitsluiten door gewoon eens een (bruine) 2,5mm2 draad te trekken van je motor/versnellingsbak naar je minpool van de accu en van je chassis naar je minpool van je accu.
Helaas geen Op-Com bijdehand (had ik graag wel willen hebben) massa kabel aanleggen ga ik morgen mee beginnen.
Het is hemelvaartsdag alles zit potdicht of geen mogelijkheid dat ik binnen de openingstijden een parkeerplek vind :???:14 mei 2015 om 17:50 #182844522,5mm2 draad ligt bij mij wel standaard in de schuur hoor king:
15 mei 2015 om 17:49 #18284453De boel eens goed onderhanden genomen!
Alle sensors de ik zag na gekeken, en alle massa punten – en + na gekeken.
De massa aan de chassis, motor en versnellingsbak is in orde.Nu ben ik misschien een leek, maar wat heeft een extra massa kabel te maken met KVS-slangen?
En verbonden met de massa op carrosserie en chassis en motor :shock:
Ik heb die wat vast gemaakt was op de KVS slangen (Zag er ook best amateuristisch uit, geen garage werk iig) afgekoppeld.
en bevestigd op een andere massa kabel waar de rest ook op aangesloten was dat naar de accu gaat.Alles nog eens goed nagekeken qua sensors die ik dacht met temp. te maken hebben.
Contacten schoongemaakt en hier en daar WD40 gespoten.
Heb even een stukkie gereden is zover ik in de gaten heb kunnen houden niet eens voorbij de 95 geweest,
voor hij daar kwam zakte hij weer terug naar 88/90 graden.
Dus dat zit wel goed met die KVS klep :DWat nu de oplossing is :hmmz geen flauw idee eigenlijk :shock:
massa .. thermostaat .. bekabeling of toch contacten? :hmmz roept u maar :D
Alles op dit onderwerp werkt prima weer!!Bedankt voor het meedenken allemaal en tips :wors :thumb
(nu maar hopen dat ie ook zo koel blijft)16 mei 2015 om 11:11 #18284454@total_recall wrote:
Heb even een stukkie gereden is zover ik in de gaten heb kunnen houden niet eens voorbij de 95 geweest,
voor hij daar kwam zakte hij weer terug naar 88/90 graden.
Dus dat zit wel goed met die KVS klep :DDan is je thermostaat in ieder geval nog goed. Dat hij zakte wil zeggen dat de thermostaat dus netjes op tijd open ging. Zie dit elke morgen bij mijn Vectra.
17 mei 2015 om 10:12 #18284456@total_recall wrote:
De boel eens goed onderhanden genomen!
Alle sensors de ik zag na gekeken, en alle massa punten – en + na gekeken.
De massa aan de chassis, motor en versnellingsbak is in orde.Nu ben ik misschien een leek, maar wat heeft een extra massa kabel te maken met KVS-slangen?
En verbonden met de massa op carrosserie en chassis en motor :shock:
Ik heb die wat vast gemaakt was op de KVS slangen (Zag er ook best amateuristisch uit, geen garage werk iig) afgekoppeld.
en bevestigd op een andere massa kabel waar de rest ook op aangesloten was dat naar de accu gaat.Alles nog eens goed nagekeken qua sensors die ik dacht met temp. te maken hebben.
Contacten schoongemaakt en hier en daar WD40 gespoten.
Heb even een stukkie gereden is zover ik in de gaten heb kunnen houden niet eens voorbij de 95 geweest,
voor hij daar kwam zakte hij weer terug naar 88/90 graden.
Dus dat zit wel goed met die KVS klep :DWat nu de oplossing is :hmmz geen flauw idee eigenlijk :shock:
massa .. thermostaat .. bekabeling of toch contacten? :hmmz roept u maar :D
Alles op dit onderwerp werkt prima weer!!Bedankt voor het meedenken allemaal en tips :wors :thumb
(nu maar hopen dat ie ook zo koel blijft)goed we gaan het nog eens uitleggen.
jij hebt het erover dat als je je motor uit en aan zet, je motor ineens 10 graden is afgezakt.
dat weet je omdat er een temperatuursensor op je motor zit (2 in dit geval)
die sensor heeft een plus en een min nodig om goed te functioneren.
de min haalt deze via het motorblok van het chassis en de plus van 1 draadje.
als deze massa verbinding slecht is (door oxidatie oid), kun je rare waardes krijgen.
wat gebeurd er als je de motor uit en aan zet, dan onderbreek je de stroomkring.
waarna je ineens een andere temperatuur meet.dus als je met een nieuwe massaverbinding je temperatuur meter het ineens wel goed doet, had je dus een slechte massa verbinding.
Blijft het probleem, dan was het dat niet en heb je als eerste test niet te veel geld uitgegeven. ;)17 mei 2015 om 10:16 #18284457bedankt voor het besparen van m’n geld en conclusie slechte massa :thumb
(ik zal is beter leren lezen en leren van wat ik hier heb geleerd :jerry)17 mei 2015 om 10:25 #18284455ja dat lezen is wel vaker het probleem.
dan is het bij jou nog een bescheiden probleempje :jerry
als je sommigen ziet :sleepingmaar goed dat het opgelost is met 2 simpele stroomdraadjes :thumb
dit is altijd een goedkope test die je eerst kunt proberen, werkt het niet ach kwaad kan het ook niet. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.