Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Thermostaat Meriva vervangen; simpel??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2013 om 16:23 #17254469
Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een Meriva 1.6 8v uit 2004. Auto rijdt prima. Weinig km (75000), 1e eigenaar en altijd in onderhoud bij de dealer.
Maar…nu blijft de temperatuurmeter liggen. Bedrijftemperatuur is 90 graden,volgensmij. Ik lees dat dit een bekend Opel probleem is. Defecte thermostaat.
Is deze simpel te vervangen? Opeldealer vraagt maar liefst 300 euro (3 uur werk). Zo ja, is er eenhandleiding?
14 januari 2013 om 16:34 #18095869Welkom op het forum.
Hoe moeilijk of makkelijk het is ligt aan het type motor dat je hebt. Deze kun je o.a. terug vinden op de kentekenpapieren.
Het vervangen stelt weinig voor, het ligt er alleen aan waar deze op het blok zit. En misschien heb je torx gereedschap nodig.
14 januari 2013 om 17:07 #18095870Hartelijk dank voor het welkom.
Het is een Z16se motor.
Ik moet zeggen dat de Opel mij tot nu toe niet tegenvalt….maar misschien is 1 week eigenaarschap wat te kort..
16 januari 2013 om 18:50 #18095871is er ergens digitaal een werkplaatshandboek?
Iemand in omgeving Leeuwarden goede ervaringen met een (universele) garage voor een betaalbare reparatie?
17 januari 2013 om 14:01 #18095872Bij de Z16SE moet de distributie los, niet moeilijk, wel bewerkelijk, en als je er geen verstand van hebt, zou ik eerst een keertje meekijken hoe dat werkt.
Willem
17 januari 2013 om 17:16 #18095873Dank Wim,
Dus zeer bewerkelijk. Das geen goed bericht, daarom zijn de kosten hoog…
17 januari 2013 om 18:46 #18095874ligt eraan waar je woont maar er is vast wel iemand hier op het forum die je erbij wil assisteren.
als je in de buurt van groningen woont kan ik je wel helpen.
gr.Paul
17 januari 2013 om 18:50 #18095875lees net dat je in de buurt van Leeuwarden woont….is aardig in de buurt dus zou eventueel kunnen
17 januari 2013 om 18:59 #18095876Mijn bericht met mijn woonplaats is verdwenen… Maar bedankt voor t aanbod Vectra. Heb je ervaring met t vervangen hiervan?
17 januari 2013 om 19:04 #18095877ik ben automonteur en heb idd vaker de distributie los gehad van nog iets gecompliseerde motoren.
8 kleppertje is niet zo moeilijk
17 januari 2013 om 19:13 #18095878Beste Paul, check pm
3 februari 2013 om 01:02 #18095879Mocht het niet lukken,kom je op Zaterdag 16 Februari effe naar Rotterdam,voor €100,- heb je een nieuwe (orginele) thermostaat,nieuwe (orginele Opel) antivries,incl montage,wil je dat de distr.snaar ook vervangen wordt(moet toch los),kost het allen de kosten van de orginele snaar extra,volgens mij iets van €35,-,dus kost het max. €135,- all-in.
17 februari 2013 om 12:02 #18095880ff tijdje offline geweest…
Ben met verkoper in onderhandeling over reparatie thermostaat. Ik heb de auto nog maar 4 weken…vandaar…
Nog even over de thermostaat: bij het hele koude weer bleef de temperatuurmeter <80 graden. Zat geen beweging in. Nu gaat de meter wel richting 90 graden, maar als ik ga rijden dan valt de meter weer (langzaam) terug….Is dit een teken dat de thermostaat echt overleden is? Of kan er iets anders aan de hand zijn?
Nu ik toch met de verkoper in onderhandeling ben, kan ie beter maar de juiste reparatie betalen.. ;)
17 februari 2013 om 12:21 #18095881Dit heb ik ook, ik heb hem al een keer vervangen, nog geen 20000 km geleden, heb de zelfde motor, maar mijn kachel wordt lekker warm en het kan totaal geen kwaad zegt mijn baas, het enige is dat de thermostaat wat blijft plakken :) misschien dat er een vuiltje tussen heb rubber zit waardoor hij niet helemaal dicht gaat, en dat is dus de reden dat hij niet helemaal naar de 90 gaat bij koud weer. In de zomer heb ik er totaal geen last van, ik vervang hem wel als ik mijn riem weer moet vervangen, m,aar als je de auto met garantie gekocht hebt is het zijn zaak dat hij hem laat vervangen.
17 februari 2013 om 13:28 #18095882als het een garantie gevalletje is zou ik het gewoon aten maken op zijn/hun kosten.
gr.Paul
17 februari 2013 om 13:57 #18095883Alleen garantie op motor en bak…Maar misschien uit coulance toch reparatie. Dan laat ik de riem ook meepakken. Die moet er toch af.
Kan deze vervelende thermostaat ook de oorzaak zijn van een onvoorstelbaar hoog benzineverbruik? 1 op 9, 1 op 10. Verder heeft ie wat moeite met starten. Pruttelt en dan pakt ie m op….
17 februari 2013 om 19:06 #18095884Hij komt niet goed op bedrijfstemperatuur,zo zeker mee kunnen spelen.
Dat euvel tijdens starten heb niets met je thermostaat te maken,denk eerder aan een EGR,volgens mij kan je deze door andere software,”uitschakelen”,bij de dealer.18 februari 2013 om 06:00 #18095885De egr klep kan sowieso uitgeschakeld worden? Zou de meriva daar ook zuiniger van worden?
Ik ga vandaag bellen met de dealer….18 februari 2013 om 08:43 #18095886@starter wrote:
De egr klep kan sowieso uitgeschakeld worden? Zou de meriva daar ook zuiniger van worden?
Ik ga vandaag bellen met de dealer….De EGR klep kun je uitschakelen dmv een plaatje/pakking,vaak heeft de dealer die wel liggen.
18 februari 2013 om 18:34 #18095887wat is t nut van een egr als deze toch uitgeschakeld/omzeilt kan worden? Loopt de auto mooier/zuiniger met de egr uitgeschakeld/omzeilt?
24 februari 2013 om 12:33 #18095888nut van de EGR: Emissie ECOMEUK zeg maar..
nut van afdoppen, Alles blijft schoner in het inlaat traject.
Willem
24 februari 2013 om 15:18 #18095889Dus meer bedoelt voor een diesel? Inlaat van een benzine zal weinig roetvorming hebben. Het gaat mij met name om het grote brandstofverbruik..1 op 8 gemengd gebruik….rustige rijstijl. Lol is nu al van de meriva af…
Dus..met een uitgeschakelde egr een gunstiger brandstofverbruik?Wat kan anders een oorzaak van het hoge verbruik zijn? En nee, ik heb geen zware rechtervoet…
24 februari 2013 om 20:14 #18095890haha, nooit in je inlaatje gekeken dan zeker????
je moest eens weten wat een roet er kan zitten: foto’s 1.6 8klepper met Vacuum EGR
Willem
26 februari 2013 om 16:53 #18095891Ai, wat een troep.. Is de egr bij dit type motor softwarematig uit te schakelen?.
Maar dat verklaart nog niet het hoge brandstof verbruik….
26 februari 2013 om 17:27 #18095892niet softwarematig, en een knap klemmende EGR kan heus een verslechterde motorloop veroorzaken, en hierdoor een hoger verbruik veroorzaken.
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.