Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › tevreden 13 TDCI rijders
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2014 om 17:59 #17263623
Zomaar een topic over de diesel 13TDCI.ZIjn er meer meriva rijders die tevreden zijn met hun 13 TDCI?
Waarover ben je niet tevreden of juist wel.3 februari 2014 om 22:43 #18210580Weinig Meriva dieselaars denk ik.
en dan zijn de Meeste Meriva’s A nog 1.7CDTi’s (100pk)vandaag weer met zo’n 1.3CDTi gereden (90pk Start/Stop Ecoflex Combo nieuwe type (Fiat Doblo), ik blij het toch een vervelende motor vinden voor een diesel.
Doet helemaal niets onderin, effe ergens voor schieten wil niet lekker.. ze zijn wel serieus vlot, alleen duurt hte lang vooraleer de Turbo opgespoelt is.over de betrouwbaarheid weet ik weinig te vertellen, rijdt gelukkig meer Zelden in onze Combo 1.3CDTi, Vaker in de Combo-C 1.7CDti, dat tractortje blijft maar gaan..
Veel plezier gewenst met de Meriva, opzich een Fijne auto, zowel de A als B.
Willem
4 februari 2014 om 19:57 #18210581Nu is het zo dat ik deze motor al ken vanuit mijn Fiat /lancia tijdperk.Ik vind het juist wel een hele goede fiat diesel.
1 van de betere zelfs na mijn bevinding van diverse commonraildiesels.
Kwa kosten dan .Logisch hoe meer cc hoe meer power zoals jij schrijft Willem.
Trekkracht onderin als je dat wilt een chiptuning naar 95pk doet zeker wonderen.
Inderdaad we praten wel over 1 van de lichtste 1248cc diesel.Met idem zeer bruikbaar brandstofverbruik.UIterraard wel bij goed onderhoud en het gaspendaalvoetje
Alleen de versnellingsbak verhoudingen zijn wat anders dan bij fiat.Opel punto EVO heeft hetzelfde blok er momenteel in liggen enkel met wat meer pk’s (90).Zie de positieve reviews op autoweek.
Was wel benieuwd of de opel rijder ook zo tevreden is.
3000toeren OPle bij 120km , bij fiat 2200toeren.
Voordeel en nadeel.Voordeel OPel (meer toeren),de egr klep raakt niet gauw verstopt,nadeel brandstofverbruik.
Ik ben in mijn nopjes,wel een toevoeging bij de verse synth. olie gedaan fin 25. Xeramic engine protector is een tikje beter echter in Nederland haast niet meer te krijgen.(onderhoud doe ik al jaren zelf)
Stillere motor,trekkracht,power verbetering. en zuiniger in verbruik.
Mijn verhaal bij deze omdat ik schijnbaar inderdaad 1 van de weinige opel;13tdci rijder ben.
(Meriva A 2008 13tdci)4 februari 2014 om 22:18 #18210582Meeste Meriva’s A zijn hier toch 1.7DTi of CDti, tenminste de meeste diesels van de Meriva A die ik hier tegen kom.
je zou dit ook eens in het Corsa deel kunnen vragen, daar rijden meer 1.3diesels rond.Je zou het niet verwachten, maar over kleine motor en Kracht onderin:
Ik rijdt zelf rond met een ongeregeld 1.5 turbo dieseltje vanuit de oertijd, met inimini turbootje.
Deze is van Japanse makelij (Isuzu in een corsa-B), deze motor heeft toch Echt Veel! meer pit onderin, af laten slaan in 1, dan ben je echt een knappe vent, je kan zonde gasgeven de koppeling haast in een keer loslaten..
Dat vind ik Diesel rijden, en onzuinig, nee hoor… helemaal niet, Opgevoerd (van 67pk / 132Nm naar 100pk / 180Nm), en rijdt op korte en middel lange stukken tussen de 1 op 17 en 1 op 22, met vlot Scheuren..Moderne diesels krijgen steeds meer de eigenschappen van Benzine motoren, allemaal vanwege de Emissie eisen.
Ik vervloek die 1.3CDti in de nieuwe Combo (90pk Start/Stop EcoFlex) nu al als die leeg is, omdat je al slecht wegkomt zonder de koppeling haast te verbranden…
Laat staan als je m Vol klettert (700kg laadvermogen), + de aanhanger erachter.. (dat is tenslotte waar je een bedrijfsauto voor hebt), wat ie dan doet.nu moet ik ook wel zeggen dat de Oudere 1.3CDti motoren Beter rijden als de huidige generatie Geknepen Euro6 motoren
Willem
5 februari 2014 om 19:50 #18210583Corsa 15d heb ik gehad,destijds een van de betere,Veel beter dan de 17D die toendertijd door de Opel fabriek zelf werd geleverd ( 1 op 20).Opel trok net als de 15td hem inderdaad weg van zusterbedrijf izusu. De 1.3 nu komt van Fiat en de 17 nu is onder patent van fiat/bosch zelf gebouwd.
alfa 156 1997 jtd heb ik ook gehad,1 van de eerste common rail diesel made by fiat>.Top auto op de roest bodem na.
Ik denk dan ook wat zijn je verwachtingen van een diesel.Zoek je een krachtige snelle diesel,dan moet je zeker de 1.3 laten staan.Ik gebruik hem eigenlijk puur voor woon werk en ik rij laat maar zeggen als iemand met een hoed op de hoedenplank.Zo zuinig mogelijk nieuw manier van rijden laat ik maar zeggen.En af en toe een hefdak caravan om op gemak naar bestemming te rijden.
Zoek ik je een snelle diesel dan is Fiat/alfa/lancia groep het juiste adres om de juiste diesel uit het rek te halen.
De huidige diesels in het vooronder uitzondering nog tdiVAG is allemaal op patent van Fiat/Bosch groep.
Alle automerken hebben nu zo een beetje het commonrail principe.
AL met al ben ik met deze 1.3 zeer tevreden voor het doel waarvoor ik hem gebruik.6 februari 2014 om 16:44 #18210584De 1.7diesels zijn en Blijven nog steeds Isuzu Diesels, Made in japan, met Veel boutjes 12 en 14, die hier nauwelijks gebruikt worden..
Let wel op, Als je te lief bent voor deze 1.3CDTi motor je zeker problemen krijgt met de EGR ne het Roetfilter..
Dat zijn de Zwakke punten van deze dieselmotor.Het enige van een diesel verwacht is dat ik kracht heb wanneer ik weg rijdt, dan hoeft ze niet Snel te zijn, maar moet Kracht hebben, de rede bij uitstek voor de ontwikkeling van de Dieselmotor, uiteraard gaat deze verbrandingsmethode een stuk spaarzamer met de Energie om, dat is de rede dat ze populair zijn geworden
Onze OPEL 1.7D welke overigens met prima gemak de 570.000km heeft gehaald, had deze kracht, ondanks zijn 54pk en net geen 100Nm koppel, kreeg je deze motor haast niet afgeslagen, bij het ontkoppelen zonder gas te geven.
Dit geld ook voor de 1.5D 1.5TD en 1.7D 1.7TD zusjes van Isuzu, knappe vent als je deze bij het wegrijden laat afslaan..
Dat is wat ik van een Diesel verwacht, goed weg kunnen komen, ook met knappe last aan de haak..
ik sleep nog wel eens wat auto’s van hier naar daar, zelfs dan is koppelen zonder gas om weg te rijden gewoon te doen.
ook met 780kg aan trailer achter de slecht 1498cc dieselmotor is geen probleem voor deze motor.. (zelfs niet toen ze nog niet gekieteld was, en slechts 67pk bezat en 132NmDeze 1.3 diesel van Fiat heeft haast meer het Karakter van een Moderne Benzine motor dan dat van een Diesel, dat zullen velen als prettig ervaren, omdat ze kunnen rijden zoals ze gewend zijn met hun benzine auto, maar ik zat bij iedere schakelactie zowat met me neus op het stuur (1.5DCi gewend van de Renault Kangoo / MB Citan).
Bij ons klaagt vrijwel iedereen die rijdt met de Combo-D 1.3CDTi steen en been over dat Karakter. (mede omdat ze allen de Kangoo, Citan, Vito, Sprinter, Vivaro, Combo-C (1.7CDti), Trafic Gewend zijn.Dieselmotoren en Fabrikanten:
– PSA groep (HDi) 1.4 1.6 en 2.0 eigen bouw (deze 1.6HDi is ook te vinden in de Nieuwe Combo-D / Fiat doblo)
– BMW groep heeft eigen motoren, met uitzondering van de Mini One-D en Cooper-D deze heeft een PSA diesel in het vooronder.
– Mercedes-Benz: Eigen Dieselmotoren, Industrieel werken ze samen met Detroit uit de USA, MTU-Detroit industrieële en Truck motoren
– Isuzu Industries, heeft eigen diesel motoren, geleverd in onder andere Opel (1.5 en 1.7liter diesels en de 3.0 V6 in de Vectra-C / Signum / Renault Espace en Vel Satis)) en Mazda automobielen, deze worden in een aantal modellen ook met Japanse sturing geleverd. (Denso), ook bouwen deze Veel Truck en Industriële dieselmotoren.
– Renault heeft ook nog steeds zijn eigen dieselmotoren, in samenbouw met Nissan, wat tot de Renault groep behoort. Tevens eigen aansturingen (Denso / Sagem)
– Dan Telt de USA nog wel velen Dieselbouwers welke op eigen systemen een Commonrails diesel hebben draaien.De 1.6Dieselmotor welke geleverd word door Fiat, is volledig ontwikkeld en gebouwd door de PSA groep in Frankrijk
Willem
6 februari 2014 om 18:57 #18210585Egr cq roetfilter problemen krijgen alle moderne diesels last van.En inderdaad als je erg sloom rijd om zo zuinig mogelijk te rijden ben je zelfs vaker aan de beurt.
Commonrail diesels kon je met een plaatje redelijk makkelijk de egr afsluiten.Tegenwoordig krijg je dan foutmeldingen waardoor er software matig geprobeerd word de afsluiting te realiseren.Ook tdi motoren hebben daar last van.
Juist omdat de 1.3 OPEL tdci wat meer toeren maakt op snelheid zal de egr niet sneller vast komen te zitten door vet vuil etc.dan andere types commonrail.
Waarschijnlijk heeft Opel daarom dan ook misschien gekozen voor een andere versnellingsbak verhouding dan de concurrenten.
UItgaande van mijn momenteel in het bezit zijnde meriva 120km is 3000toeren.
Ik vind dus dat je niet kan zeggen dat de 1.3 sneller last zal krijgen van een verstopte egr
De 1.6 diesel van PSA vind je naast de franse merken ook in de volvo en in de fords.
1.6d in de doblo van psa is mij onbekend6 februari 2014 om 22:03 #18210586Exact zelfde boring x slag en vermogen.
De 1.6 van PSA is te vinden in de MINI Peugoet Citroen Ford en Volvo inderdaad.
Evenals de 2.0psa diesel, deze vind je ook in de Ford en Volvo
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
7 februari 2014 om 11:10 #18210587Hallo Willem,even navraag gedaan. de 1.6 diesel is uiteraard zelf gebouwd door fiat.Wat ik eigenlijk al dacht.
Laatste nieuws is dat de 1.6diesel waarschijnlijk ook in de astra gaat komen.Alhoewel opel de samenwerking met de fransen nauwer aantrekt.Kan zomaar een frans dieseltje worden.50 50 dus.7 februari 2014 om 18:45 #18210588Mijn zusje heeft een Corsa D 1.3cdti gehad, vond het best een fijn motortje……1 op 25 :grin:
Wat ik een nadeel vond was idd de trekkracht bij heel laag toerental.
Bij wegrijden was dit niet, aangezien er door de auto al bij het op laten komen van de koppeling (naar mijn mening te) veel gas werd gegeven!
Echter als je bijvoorbeeld in de 2e versnelling het toerental terug liet zakken, (bijv. bij een kruising) tot bijna stationair (dat ik de koppeling nog net niet in hoefde te drukken) vervolgens weer gasgeven resulteerde in geen reactie! Moest dan echt even wachten.Heb wel regelmatig een Touran gereden die boven de 3000rpm helemaal niet meer ging…..ook niet fijn…voor de 0-100 km/h sprint waren al 4 van de 6 versnellingen nodig. (Doet mijn Sprinter 316cdi beter)
Nu heeft ze een 118D, naar mijn mening helemaal top….lekker stil en rap! Maar niet zo zuinig als de Corsa!
Groetjes,
Niels
Verstuurd van mijn GT-S5830 met Tapatalk
9 februari 2014 om 11:11 #18210589Ben met zo’n Beemer 118D, een keer helemaal snot gereden door een Corsa-C 1.7CDTi haha…
Voor het vermogen van de 118D tegen, maar heeft een Heel goed en Soepel Karakter, Zuinig zijn ze niet inderdaad.en dat niet meer trekken boven de 3000tpm, is steeds meer regel dan uitzondering bij hypermoderne diesels.
De 1.5DCi 1.6DCi 1,9DCi 2.0DCi 2.5DCi van Renault, de Nieuwe VW’s Audi’s Seat’s Skoda’sMercedes Sprinters zijn echte toerenmonsters, doen eigenlijk te weinig onderin, dat is goed te merken in Combinatie met de Automaatbak.
Daarbij zijn die dingen echt Superonzuinig vergeleken met hun laagtoerige Franse Concurenten.Onze 515CDi bakwagentjes doen met moeite 1op6 (tipteentje (truttengangetje) in de stad resulteerd in 1 op 7 / lang stuk Snelweg 1 op 5), terwijl de Renault Master / Opel Movano 150pk Bakwagetjes moeiteloos 1 op 10 kunnen halen. schakelen bij 2800 toeren bij de DCi motoren, de Sprinter eindigd bij normaal rijden al gauw tegen het rood van de toereteller, dat zal het verschil zijn.
Effe gesnuffeld, inderdaad, alleen de 1.6JTD in de Fiat Scudo is dus van Franse makelij…
Excuus voor deze fout..Willem
11 februari 2014 om 20:53 #18210590De Bimmer is wel een stuk zuiniger dan de ex. 1.7cdti 100pk Astra H van mn pa hoor!
Verstuurd van mijn GT-S5830 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.