testen van de zuigerveren

Forumindex Forums Modellen Calibra testen van de zuigerveren

• Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    sram
    Deelnemer

he hallo ben op dit moment snellenokken assen aan het inbouwen in mijn c25xe .en nu mijn kop er toch af ligt wou ik is kijken of mijn zuiger veren nog okee zijn .kan je dit ook zonder de kop testen.bijv met water ofzo.

Fearless
      Deelnemer

zuigers heen en weer drukken.
        remmenreiniger er op, en dan kijken of het snel wegloopt.
        Maar dat spul verdampt ook weer..dus ik weet niet wat het beste is om er op te gooien.

sram
        Deelnemer

wat is snel weglopen is dit 1min of 10 er lag namellijk koelvloeistof op en dit was na ongeveer 15 min wegdus ik hoop niet dat ze versleten zijn .

robbyrood
          Deelnemer

wd40 vol hozen, niet te snel niet te langzaam

sram
            Deelnemer

dus het is niet zo dat hij waterdicht moet zijn. zou ik dit ook met olie kunnen doen.ps toen de kop er nog opzat heb ik volgens mij ongeveer 10.4 bar gemeten is dit okee of moet dit hoger zijn.kan het namelijk nergen vinden.

wim-v6
              Deelnemer

origineel gepost door sram
                dus het is niet zo dat hij waterdicht moet zijn. zou ik dit ook met olie kunnen doen.ps toen de kop er nog opzat heb ik volgens mij ongeveer 10.4 bar gemeten is dit okee of moet dit hoger zijn.kan het namelijk nergen vinden.

heb je goed gemeten:

Dit moet bij de V6 namelijk tussen de 13 en 15bar zijn.

Mijn Vectra 2.5 V6 doet netjes tussen de 14.5 en 15bar

en koelvloeistof in een kwartiertje weg??

Bij de V6 waar ik de koppen vanaf had stond de koelvloeistof 2 dagen later nog even hoog op de zuiger (klein laagje), heb niet langer kunnen testen, koppen gingen na de boel lekker gereinigd te hebben er weer op.

Willem

AsconaC20NE
                Deelnemer

Inderdaad, er komt echt een gigantische druk op de zuigers (en veren) te staan. Als daar een klein gaatje in zit (waardoor vloeistoffen kunnen lopen) lijkt mij dat niet goed.

wim-v6
                  Deelnemer

nupzz

Dit is een heerlijk gemarteld motortje.

De V6 kan niet tegen:
                    – rijden (tractie vragen) met een te laag toerental
                    – Koud trappen
                    – korte stukjes rijden
                    – Te snel uitzetten na snelle rit.

-> het word bij deze V6en erg warm bij flink rijden, dat vergt ook een hoop zorgen. dus een beetje lief zijn kan geen kwaad.

Mijne krijgt ook regelmatig GOED op zijn kloten, en heeft nu bijna 200.000km weg.

rustig warm rijden (minimaal 20minuten, en dus niet wanneer de meter in het midden staat), laten afkoelen (laatste kms lekker rustig an)

ik jaag m regelmatig de duitse autobahn op, waar die gewoon waar het kan voluit word bereden. (rond de 250km/u, en rustig 70 a 80 km achter elkaar).

laatst nog Compressie gemeten, gewoon rond de 15 bar allemaal

ik weet dat deze motoren echt VEEL kilomters mee kunnen zonder overmatige slijtage, alleen dan wel met het juiste onderhoud en zorg.

Mijn V6 word iedere 8000km voorzien van nieuwe Valvoline 5w40 volsynthetische motorolie

ik denk de keuze voor een ander (gelijk 3.0 V6 / 3.2 V6 haha) motorblok toch de mooiste optie is.

Willem

sram
                    Deelnemer

maar dat is juist het probleem.heb 2 weken geleden de snelle nokkenassen gekocht .deze waren ook niet goedkoop.dus me vrouw ziet me al aankomen .he schat ff een ander motor blokje kopen:ovier maanden geleden nog ff de warmtewisselaar plus dynamo nieuw erin gezet dus je snapt em wel.maar ja.dus als ik het het goed begrijp mag het water eigenlijk niet weg lopen;dus jullie zouden vervangen. .als ik nieuwe zuigerveren erin zet moet ik dan de cilinder uitlaten honen ,of kan ik deze zo plaatsen.ps ik denk dat ik eerst de koppen erweer op zet, snaar enzovoort, en dan maar weer ff compressie meten. en dan maar hopen dat ik het verkeerd gemeten heb.zo niet dan maar weer uit mekaar:cry

wim-v6
                      Deelnemer

Vaak zijn bij de V6en de cilinder wanden kaal gesleten (gladde plekken erin)

hierbij kan je beter opzoek naar een andere motor dan honen.

laat er anders een reviseur naar kijken, en kijken of ie er wat mee kan.

als ie te ver moet honen, dan moeten er namelijk overmaat zuigers in, ik kan je vertellen, een ander blok is dan rendabeler.

Willem

AsconaC20NE
                        Deelnemer

Dan martel ik mijn V6 wel flink :P

ik rij 80% korte stukjes wat komt omdat ik te lui ben om te fietsen naar mijn werk. Allemaal stukken van naar 80km/h en weer naar 0 ivm stoplichten. De auto is nog geen 5 min op tempratuur en dan ben ik op mijn werk :P

Daarnaast rij ik wel laag ik te toeren over het algemeen :hmmz

sram
                          Deelnemer

dan hoop ik dat ik een fout met meten heb gemaakt ff op de kop bouten wachten en dan weer in mekaar.laat et wel ff weten:thumbup

wim-v6
                            Deelnemer

@> sram:

Tja, komt toch wel veel voor hoor bij de V6.

houd het in de gaten in ieder geval, het tunen van een versleten motor geeft weer extra risico tot extra reparaties die de prijs aardig op kunnen drijven, en dat is ook zonde.

@> AsconaC20NE:

– Laag toeren.
                              Tja, je kan laag toeren rijden, maar niet de motor te hard laten werken bij lagere toerentallen.

de mijne loopt in ieder geval iets zuiniger als je deze boven de 2000tpm houd.

– Korte stukken.
                              Het is opzich niet zo best om korte stukken te rijden, dit ivm het telkens opwarmen en afkoelen van de motor, en daarbij niet goed warm worden.
                              Hierdoor zet ook alles niet goed uit zoals het bedoeld is.

Let hierbij wel op, dat een beetje extra onderhoud de levensduur kan verlengen bij korte stukjes:

– ververs de auto eerder, bij veel koude ritten komen er meer brandstof resten roet, vuildeeltjes, en water (condens) in de olie, dit komt de smering niet ten goede.

– maak extra vaak de gasklep en stappenmotor schoon

– let goed op verstoppen van de carterventilatie, dit kan je 100% verwachten bij korte stukken rijden.

– bij veel korte ritten komt er ook meer roetaanslag op de zuigers, op de kleppen, en in het uitlaatsysteem.
                              Af en toe een Goed stuk rijden (liefst lekker je eigen in duitsland uitleven.
                              Hierbij werken stoplicht sprintjes niet mee, bij Korte acceleratie word veel brandstof ingespoten op korte momenten, dit geeft extra vervuiling.

>> Ik rijdt met mijn V6 zo goed als alleen maar lange afstanden, ik heb in de afgelopen 110.000km nog geen verstopte certerventilatie gehad.

Ik ververs mijn Vectra V6 om de 8000km, met 5w40 Volsynthetische motorolie, dit helpt de motor schoner te houden van binnen.

als ik mijn oliedop los draai en kijk in de cilinderkop is alles mooi lichtbruin van binnen.

Ik heb 0,0 carterdruk

mijn carterventilatie slangen blijven schoon en droog

Mijn Gasklep heb ik 90.000km voor het laatst schoon hoeven maken, wel controleer ik m iedere 8000km.

zo ook de stappenmotor, deze blijft ook keurig schoon.

Dit in tegenstelling tot de auto’s die ik heb voor de korte stukken..

– deze hebben bij iedere beurt een gasklep en stappenmotor reiniging nodig
                              – In de carterventilatie slangen zit sludge door condenseren van water in de motorolie.
                              – ook een verstopt carterventilatie pijpje heb ik al gehad bij deze..
                              – door de motor om de 8000km te verversen met VOL SYNTHETISCHE 5w40 olie blijft de boel in de motor wel netjes schoon.

Willem

sram
                              Deelnemer

willem bedankt voor de reacties en de rest ook natuurlijk.en zodra de cali weer inmekaar zit laat ik et ff weten:thumbup

AsconaC20NE
                                Deelnemer

@> AsconaC20NE:

– Laag toeren.
                                  Tja, je kan laag toeren rijden, maar niet de motor te hard laten werken bij lagere toerentallen.

de mijne loopt in ieder geval iets zuiniger als je deze boven de 2000tpm houd.

– Korte stukken.
                                  Het is opzich niet zo best om korte stukken te rijden, dit ivm het telkens opwarmen en afkoelen van de motor, en daarbij niet goed warm worden.
                                  Hierdoor zet ook alles niet goed uit zoals het bedoeld is.

Let hierbij wel op, dat een beetje extra onderhoud de levensduur kan verlengen bij korte stukjes:

– ververs de auto eerder, bij veel koude ritten komen er meer brandstof resten roet, vuildeeltjes, en water (condens) in de olie, dit komt de smering niet ten goede.

– maak extra vaak de gasklep en stappenmotor schoon

– let goed op verstoppen van de carterventilatie, dit kan je 100% verwachten bij korte stukken rijden.

– bij veel korte ritten komt er ook meer roetaanslag op de zuigers, op de kleppen, en in het uitlaatsysteem.
                                  Af en toe een Goed stuk rijden (liefst lekker je eigen in duitsland uitleven.
                                  Hierbij werken stoplicht sprintjes niet mee, bij Korte acceleratie word veel brandstof ingespoten op korte momenten, dit geeft extra vervuiling.

ja wat is hard werken, de V6 heeft aardig power en nodig mij uit voor relaxed rijden. Meestal schakel ik in de stad al bij tussen de 2000 en 2500 toeren.

Korte stukken is idd niet goed, maar ik heb een auto voor de deur staan en het is het ultieme genot voor mij als ik naar het werk moet en ik stap in de leren stoeltjes met een mooi plaatje op :thumbup

Dat het extra onderhoud vergt weet ik, de auto is dan ook met enige regelmaat op de brug te vinden en word zeer goed onderhouden. Ik werk ook bij een Opel dealer, dus dan gaat het ook wat makkelijker. Ik gebruik ook overigens volsyntetische longlife olie 5W30 welke elke 10.000 km wordt ververst.

gasklep en stappenmotor heb ik nu 2x schoongemaakt in de 30.000 km dat ik hem heb. Vooral de gasklep was goed smerig vond ik.

Af en toe een goed stuk rijden doe ik wel eens. Ik ga 1x in de 2 maand zeker richting duitsland op de A30 en A31 waar de 240 vaak wel even wordt aangetikt :angel

Moet ook zeggen dat ik naast een kapotte multieriem-spanner, nog nooit geen problemen heb gehad met de auto naast gewoon goed onderhoud. Hoop wel dat hij dat nog heel lang zo blijft doen, als je soms hoort wat anderen hebben met hun V6 dan schrik ik soms wel.

Ik denk dat goed onderhoud en een rijstijl met beleid een succesfactor zijn

wim-v6
                                  Deelnemer

ONDERHOUD en OMGANG. dat zijn de SLEUTELWOORDEN voor lang plezier met weinig defecten bij deze V6 motoren.

ik rijdt echt met VEEL plezier met mijn V6.

Al heb ik al het nodige gehad:

– Koppeling (hydraulisch lager lek)
                                    – leidingkje kapot van hydraulische koppeling
                                    – Bougiekabels (kwaal)
                                    – Dis module defect (komt vaker voor)
                                    – Slang van de Secundaire luchtpomp geklapt (vectra-B)
                                    – Injector kapot, bleef inspuiten (verbruik omhoog / moeilijk starten bij half warm)
                                    – Massa probleem
                                    – Klepje gebroken van multiram inlaat systeem (Vectra-B)
                                    – nu lek klepdeksel pakking (na 193.000km)

al met al niet al te gekke dingen.

heb m nu 5 jaar en 120.000km

willem

sram
                                    Deelnemer

vandaag compressie gemeten en deze was 14.2 dus okee .waarschijnlijk dus een fout gemaakt verleden keer.nu heb ik alleen een snerpend geluid als de motor draait ik denk zelf de spanrol.heb namelijk alles goed ontvet en met de hoge druk. dus ik denk dat ie droog staat. morgen maar ff eraf halen en kijken of ik deze ff in kan vetten.ff nog iets, als ik 14.2 meet dan kunnen toch niet mijn kleppen krom zijn.of is dit wel mogelijk.voor de eerste keer dat ik em starte leek het net een bak vol met knikkers .de achterste cilinders stonden 1 tand verkeerd.deze heb ik weer goed gezet en na een minuut of 2 was het geratel weg.dus ik dacht mischien mijn nokvolgers,waar geen olie inzat.nu loopt ie dus redelijk netjes.alleen dat snerpend geluid .

wim-v6
                                      Deelnemer

wat je hoort zijn lege stoters.

we hebben hier een NIEUWE 3.2 V6 in een astra gelegd.

deze heeft wel een uur staan rammelen voordat de stoters eindelijk niet meer tikken.

de eerste 10 minuten leek het wel een machine geweer haha..

motortje loopt nu fluisterstil.

Als de spanrol droog heeft gelopen zou ik m vervangen.

dit is niet best voor de lagers namelijk.

zowiezo reingen met hogedruk van de motor is niet erg best.

Willem

sram
                                        Deelnemer

snerpend geluid kwam van de stel rol dus gelukkig .maar nu nog een keer compressie gemeten en mijn achterste 3 cilinders geven nu 14.2 /12.2/12.1/ dus waarschijnlijk toch mijn kleppen krom???k..t:mad:mijn eige fout:swear.Om de kleppen te vervangen is dit te doen .want de kleppen kosten niet veel.3.10euro per klep. komt hier nog meer bij behalve het kop revisie setje .dit zal ook de eerste keer zijn dat ik kleppen ga vervangen.ps moet ik ook de trekbouten weer vervangen of kan ik deze weer hergebruiken.

wim-v6
                                          Deelnemer

rekbouten vervangen…

en 12 bar is zeker aan de lage kant.

je kan wel laten controleren of de kleppen echt lekken voordat je de kop er voor jan met de korte achternaam aftrekt..

Willem

sram
                                            Deelnemer

dit ga ik zeker laten doen. heb net weer de inlaat eraf gehaald.en nog een keer gemeten en nu gaf hij weer hele andere waardes aan 10.1/10.4/10.3.word er gek van ,nu hoop ik dat mijn compressie meter stuk is.als de kleppen krom zijn zou je dit toch moeten kunnen horen.tis jammer dat ik het niet aan het rijden kan merken want hij loopt zowieso anders met deze nokkenassen.en hij moet dus nog afgesteld worden, en de chip moet herschreven worden.maar ik moet eerst zeker weten of de compressie/kleppen nog goed zijn anders is dit wegegooid geld.zie et ff niet meer zitten. maar ja dat heb je als een beun de haas.

sram
                                              Deelnemer

lees net dat je compressie moet meten met een warme motor dit had ik gisteren gedaan en vandaag dus niet mischien dat hier de fout licht .ik las ook dat als je geen goede compressie meet je een beetje olie in de kamer moet spuiten want dan weet je of het je zuigerveren of kleppen zijn.klopt dit?

sram
                                                Deelnemer

vandaag ff naar de monteur gereden en ff late luisteren en wat denk je ,er mankeert niks aan .hij hoorde niks.dus hieruit blijkt dus dat je je compressie moet meten met een warme motor.pak van me hard .het hele weekend zitten knijpen voor niks.dus al met al goed gegaan .nu ff dhz bellen om een afspraak te maken voor het afstellen van de verstelbare tandwielen en ff op de bank voor de chip.ben benieuwd.Willem bedankt voor je mentale steun en uitleg:wors.en de rest natuurlijk ook:thumbup

robbyrood
                                                  Deelnemer

gooi een busje Forté door je olie, 30minuten sationair lopen en daarna nieuw olie erin!
                                                    Kijken wat ie dan doet!!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.