Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › testbank en kapotte oliepomp
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 augustus 2011 om 20:03 #17238910
hallo,
ik ben jordy en ben nieuw op dit forum
ik ben 19 jaar oud en bezit een opel vectra-b caravan 2.5 v6 automaat cdx uit 1998
ik heb deze een tijd geleden gekocht op markplaats met 105.000 op de teller en in een (zeer) goede en nette staat
nu ben ik vandaag samen met een kameraad met mijn auto op de testbank geweest,,
gewoon om te kijken wat hij kon,, nu was het uiteraard niet goed te meten maar als hij gechipt wordt kunnen we wel gaan vergelijken
daarvoor deden we het..
maar nu,
ik reed naar huis en onderweg ergens gegeten en daarna weer door gereden op de snelweg
totdat het lampje van de olie begon te branden
auto op de vluchtstrook gezet en olie gepeild ( ik dacht dat die tijdens de test olie was gaan verbruiken omdat hij toch wel redelijk wordt doorgetrokken..)
maar goed, olie gepeild en dat bleek in orde.
Weer doorgereden en toen brandde de waarschuwing weer ( na 200m)
150 meter viel de motor uit en de auto direct op de vluchtstrook gezet, (voordeel van een automaat, hij rolt gewoon door:) )
daarna kreeg ik hem niet meer aan de praat.( het relais van de startmotor sloeg wel aan maar dat was alles..)
morgen weet ik wat er precies wat er aan de hand is ( dit alles gebeurde vroeg in deze avond)
maar ik denk dat de olie druk weg viel en dat hij daarna is vastgelopen.
tijdens het peilen had ik niet aan de pomp gedacht en dit alles gebeurde ook snel..
maar nu vraag ik mij af,, kan de testbank de oorzaak zijn OF zou die de tijdsduur tot kappot gaan verkort hebben?wat ik wel raar vind is dat de auto niet warm werd of raar begon te doen.
Na het peilen heb ik snel weer opgetrokken om weer in te voegen en heb niks gemerkt, de v6 trok gewoon zoals die dat altijd deed..en is dit een bekend probleem met deze auto?
want ik heb nog nooit van iemand gehoord dat die überhaupt iets soortgelijks had meegemaakt..alvast bedankt voor jullie reacties:)
18 augustus 2011 om 20:23 #17892663Het lijkt me niet dat een testbank de oorzaak van een mogelijke kapotte oliepomp. Door het doortrekken is de levensduur mogelijk wel iets verkort, maar niet meer dan wanneer je een keer wat harder doortrekt op de openbare weg. Lijkt me gewoon toeval dat het net na je testrun was.
Ik heb ook nooit eerder van dit probleem gehoord. Als je oliepeil goed is en je motor is vastgelopen, lijkt het mij dat er een aantal vitale oliekanalen verstopt zijn geraakt en dat daardoor een aantal bewegende onderdelen niet genoeg smering/koeling hebben gehad.
18 augustus 2011 om 20:33 #17892664@RISL
dankje voor je reactie.
daar ging ik zelf inderdaad ook van uit maar wou even de mening van anderen horen…:)Dat een aantal kanalen verstopt zijn geraakt zou inderdaad kunnen, maar dan blijft het raar dat de motor zonder warm te lopen en zonder rare geluiden of iets dergelijks te ondervinden er mee uit schijt..:(
ik heb zelf ook al een aantal mensen in mijn directe kring gevraagd en die vinden het ook allemaal een raar verhaal…grtss
18 augustus 2011 om 20:49 #17892665Misschien een elektronische storing?
Een kapotte sensor (oliedruksensor?) en dan verschijnt dat lampje. Mogelijk is de auto daarna in noodloop gegaan en direct uitgevallen. Kan ook nog.Even (laten) uitlezen en je weet een hoop meer.
18 augustus 2011 om 20:58 #17892666dat zou inderdaad ook nog kunnen..
morgen wordt ernaar gekeken en dan weet ik meer, maar ik wou weten of dit soort problemen konden komen door de testbank..
het lastige nu is dat ik gewoon helemaal niks weet en met een beetje pech een grote rekening tegemoet kan zien…
maar bedankt voor je reacties:)grts
19 augustus 2011 om 22:18 #17892667Heej ken dat ergens van…….
We hebben eenzelfde V6 staan.
die is ook doorgereden met een brandend olielampje.
lees je boekje eens, bij het olielampjes staat Direct sleutel om em versnellingsbak in N zetten, anders motor schade.
kan je 1 ding melden, de motor kan je op de oud ijzerstapel gooien.
p.s. heb nog een GOEDE 2.5 motor staan hier… mocht je de auto weer willen herstellen
19 augustus 2011 om 23:22 #17892662nee ik ben NIET doorgereden met een brandend lampje nadat ik hem opnieuw had gestart was het lampje uit
en 200 m verderop brandde hij pas weer en binnen n paar seconden later was het afgelopen
ik moet het boekje lezen?
misschien moet jij mijn bericht eens doorlezen want daar staat dat het lampje even later WEER brandde, dan lijkt mij toch duidelijk dat ik bedoel dat hij uit was nadat hij opnieuw gestart was? of heb ik dat verkeerd?
ik heb geen interesse in jouw blok, de auto gaat in de verkoop, rekening is te hoog geworden.
dagwaarde is 1496 euro en dan zou de rekening al hoger zijn dan de dagwaarde, dus ik krijg het er nooit meer uit, en dan is het dus weg gegooid geld20 augustus 2011 om 06:46 #17892668Nik kan je melden dat heel de motor in puin ligt, het heeft namelijk niet meer dan een paar tellen nodig als de oliedruk weg is om ernstige motorschade te veroorzaken…..
de 1e keer dat het lampje is gaan branden was het kwaad in feite al geschiedt, alleen toen was de boel nog te redden met een goede reinigings beurt van de motor en zijn oliekanalen en oliepomp, en wat nieuwe lagerschalen.
de 2e keer is de genadeklap geweest in dit geval.
Dit soort problemen gaan meestal samen met een slechte onderhouds verleden, en worden veroorzaakt door interne motorvervuiling.
en of de rekening hoger is dan de 1496 euro ligt aan je kennis en wat ik zou rekenen voor deze motor, ik denk als je het goed doet je onder de 1000 euro aan reparatie kosten blijft.
Willem
20 augustus 2011 om 08:12 #17892669een slecht onderhoudsverleden zou kunnen,tijdens de koop kon mij de volledige onderhoudshistorie niet getoond worden..
verder wat je zegt kan goed kloppen, maar ik wist zelf ook niet wat er aan de hand was en ik ben zelf geen monteur of iets dergelijks, dus ik dacht na het controleren van de olie dus niet aan de olie pomp….
dit soort dingen laat ik door de garage doen, met gereviseerde onderdelen, en dat wordt te duur, dus het feest is over…verder was dit mijn 1ste auto, dus ik baal wel verschrikkelijk
20 augustus 2011 om 20:33 #17892670daarom probeerde ik je ook een motor aan te bieden waarvan ik zeker weet dat ie goed is.
eventueel met inbouw.
Garages vertrouw ik niet meer, probeer er zoveel mogenlijk weg te blijven, heb te veel kennisen in garages werken, en daar hoor je genoeg van….
willem
26 augustus 2011 om 17:46 #17892671Jordys .
wat wim je zegt is absoluut waar hij is zo,n beetje de wonderdokter van het Opel Forum hij heeft mij en ik ben zelf monteur en beun ook op zondag al is uit de brand geholpen .
en als wim je aan bied zijn v6 met ???inbouw heb je een duivels goed blok er in hangen en vertrouwd ingebouwd.
ik wou dat hij een goed X16Xel had de mijne is beetje stuk mocht hij hem met liefde inbouwen is vertrouwder als alle garage bedrijven met alle goede bedoelingen bij elkaar.
Wim je hebt weer wonderen vericht met je team he dat mooie blok in je Vectra .
Bert
26 augustus 2011 om 22:59 #17892672@Famempeters wrote:
Jordys .
wat wim je zegt is absoluut waar hij is zo,n beetje de wonderdokter van het Opel Forum hij heeft mij en ik ben zelf monteur en beun ook op zondag al is uit de brand geholpen .
en als wim je aan bied zijn v6 met ???inbouw heb je een duivels goed blok er in hangen en vertrouwd ingebouwd.
ik wou dat hij een goed X16Xel had de mijne is beetje stuk mocht hij hem met liefde inbouwen is vertrouwder als alle garage bedrijven met alle goede bedoelingen bij elkaar.
Wim je hebt weer wonderen vericht met je team he dat mooie blok in je Vectra .
Bert
T loopt lekker hoor, nog steeds..
en de oude motor, die staat te wachten en te smachten op een nieuwe liefhebber die haar weer alle aandacht en onderhoud wil geven.
deze motor is tot 78.800km onderhouden door dealer autopalace doetichem, daarna iedere 10.000km (toen 3x per jaar dus) voorzien van verse 5w40 valvoline 5w40olie incl filter en de rest volgens voorschrift opel, tot op een jaar of 3 terug, toen werd de vectra auto nummer 2, puur voor lange ritten en meetings toen ging het jaarkilometrage van 25.000 a 30.000km naar +/- 8.000 per jaar (en nog steeds), en kreeg deze motor steevast op 8000km verse olie en filter (uiteraard valvoline Synpower 5w40).
op de foto’s in mijn topic staan plaatjes van de binnenkant van mijn klepdeksel, deze zijn dus 16jaar en 205232km oud op die foto’s en keurig schoon.
Ik kan je melden dat een gemiddelde motor van 100.000km er rotter uitziet van binnen.
durf er dan ook mijn hand voor in het vuur te steken dat dit een goede motor is.
Bert: ik heb nog wel een botergare X16XE (snelle versie van de X16XEL) in een combo liggen.
Ik kan je bijna garanderen dat deze rustig nog flink wat jaren en kilometers probleemloos door blijft roken hoor….
ik vul deze motor met alles wat nieuw is en op olie lijkt, 1 litertje tussen de 700 en 1200km, ik heb m ook al een jaar of 2 niet meer ververst, en heb intussen nog een vast zittende drukplunjer gehad, en ben met een oliedruk van max 1 bar (flikkerend oliedruklampje) met 120 a 140km/u van tilburg naar huis gelopen, in de hoop dat ie misschien kapot zou lopen.
toch maar een ander drukplunjertje geplaatst omdat dit de betoruwbaarheid wel eens in de weg kon gaan staan, en ze loopt nog steeds als een (tikvrij) naaimachientje.
Volgens een opel moteur en ex eigenaar van deze motor is deze onverwoestbaar verklaard.
er zit vanaf +/- 110.000km een revisie kop op ivm gebroken riem (bij 1e eigenaar), en de motor heeft nu een 145.000km weg.
kortom, een betrouwbaar apparaat, welke goed versleten is, maar zijn werk goed doet…
:jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry
(sorry kan er geen afstand van doen, dan ga ik het koud trappen missen denk ik, op de Vec ben ik superzuinig wat dat betreft).
:jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :vertag :wors :hmmz
Willem
27 augustus 2011 om 00:06 #17892673haha,, bedankt voor de hulp in ieder geval;)
nee de auto is weggedaan omdat ik de auto net had ( 5 weken) en ik nu met een baan wisseling zit, had ik niet het geld voor de reparatie..
en ik had geen mogelijkheid om de auto zolang op te bergen, ik had echt geen andere keuze dan de auto weg te doen..
maar goed, nu even opnieuw sparen en dan hopelijk rond december/januari, komt er weer een zelfde auto, maar dan koop ik hem via de opel dealer..
heb ik tenminste garantie;)en dan gooi ik er weer meteen andere schokdempers op, en dan kunnen mijn 17inch safira velgen er weer onder ( of mijn winterbanden xD)
en dan kan ik weer lekker rond toeren.
duurt even maar dan heb je ook wat:)grts
27 augustus 2011 om 16:49 #17892674ook bij de dealer kan je dramabakken halen, hebben we al meer geszien dan slechte auto’s van partikulieren.
Zeker met deze V6en is het belangrijk dat je de nodige kennis mee neemt, zeker van deze motoren.
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.