Zijn kenmerkende front is hij kwijt, daarvoor in de plaats beschikt de vernieuwde Opel Zafira over een strakkere neus in Astra-stijl en ook het interieur werd aangepakt. We zijn vandaag op pad met een 1.6 Turbo 170 pk.
Dat de Opel Zafira onderhuids uit een mix van onderdelen van de vorige Astra (voorwielophanging) en de Insignia (achterwielophanging) bestaat merk je bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van Flexride, het adaptieve rijprogramma waarmee je onder meer de besturing, demping en gasrespons kunt beïnvloeden. De huidige Astra doet het zonder die voorziening. Daarmee willen we niets ten nadele van het onderstel van de MPV zeggen. Integendeel, het is nog altijd die goedmoedige Zafira. Alleen korte oneffenheden geeft de voortrein wat straf door, bewegingen door lange oneffenheden worden er door de demping echter op zachte wijze uit gehaald.
De grootste verandering zit misschien wel vanbinnen, waar het instrumentarium in de stijl van de Corsa en de Astra het interieur duidelijk naar een hoger plan tilt. Weg is ook de centrale overkapping voor het scherm van het multimediasysteem. In het nieuwe dashboard zit een fraaier geïntegreerd touchscreen.
De 1.6 Turbo met 170 pk in combinatie met een handbak blijkt een erg fijne aandrijflijn, hooguit zijn de schakelwegen van de zesbak aan de lange kant. Die handgeschakelde bak is nieuw voor deze motor: voor de facelift kon je deze versie van de geblazen 1.6 in Nederland alleen met automaat krijgen.
Of dat na de facelift nog zo is lees je binnenkort in AutoWeek en natuurlijk gaan we dan op meer zaken van de nieuwe Opel Zafira in
http://www.autoweek.nl/nieuws/gereden-opel-zafira-3/