Forumindex › Forums › Modellen › Astra › tempratuur opel astra 14i 1996
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2012 om 05:37 #17249008
hoi wil graag wat test uitvoeren op me me te warme motor.
Na 10 min is ie netjes op bedrijfs tempratuur,na 20 min zit ie rond de 100.
bij warme dag en stilstaan voor stoplicht loopt ie de 100 voorbij en blijft hangen tussen rode en 100 graden.
bij de 102 graden ongeveer slaat ventilator aan ,maar deze doet het kort.
soms loopt de tempratuur tot begin van het rode deel,verwarming aan helpt gelukkig wel.
dit is wat ik heb getest,kop pakking meting,was goed,andere koelwater erin want di stonk wel,ook viel me op de water reservoir niet zo mooi was van binnee rare grijze plakken erin,zou ie ooit eens aan de kook geweest kunne zijn?
nieuw koelwater hielp dus niet.
vandaag ga ik de thermostaat sensor vervangen die koste maar 5 euries dus is testen waard.
wat zou ik nog meer kunne doen of testen achter te komen waarom ie niet netjes tussen de 100 en 90 graden blijft??
ook krijg ik indruk het water niet word goed rond gepompt,hoe test ik dit?
ps eh via garage werd er gezegd de sensor aan uiteinde radiator zat in wit rond eh buis,daar zit ook inderdaad stekker in.
maar klopt dit?
volgens forum zou ie naast de distrubutieriem zitten.6 juni 2012 om 06:27 #18030646Je zou je koelsysteem kunnen ‘schoonmaken’.
Gewoon de KVS eruit, kraanwater erin. Motor laten draaien tot deze op temperatuur is. Tijdje laten draaien en weer aftappen. Dit doe je dan net zo lang tot je er weer schoon water uit het systeem komt… Dan weer KVS erin.
Echter; ik vind het temperatuurverloop niet schrikbarend. Bij mij slaat de fan ook pas om en nabij de 100C aan. Zolang de meter niet in het rood komt is er eigenlijk niks aan de hand….
Als je rijdt (snelweg/80/100wegen) hoeveel graden geeft je meter dan aan? Als dit hoog is bij <20C temperatuur (zoals een dezer daen); onder hoog versta ik dan tegen de 100 tijdens het rijden (met dus een niet zo'n hoge buitentemperatuur). Dan zou het wel eens kunnen zijn dat je radiateur of iets anders verstopt zit.
Daarnaast zou het natuurlijk ook gewoon je koelvloeistoftemperatuursensor kunnen zijn of een gaar metertje. Als je motor erg warm is.
Thermostaat hoef je niet per see te vervangen, kan overigens geen kwaad: Als de motor warm is en de dikke slangen die naar je radiateur lopen worden goed warm/heet dan functioneert je thermostaat nog naar behoren. (Je zou ook je radiateur kunnen voelen).
Daarnaast zit er mogelijk over de loop van de jaren een hoop drek in de radiateur (dode beestjes enzo). Deze zou je er vanaf de binnenzijde bijvoorbeeld met een compressor uit kunnen blazen.
Succes in elk geval!
6 juni 2012 om 09:35 #18030647Ik heb zelf ook een 1.4 liter astra uit 1996, en ik sta niet te kijken van deze waarden hoor! Dat doet die van mij ook precies zo, fan slaat bij 100c aan, bedrijfstemperatuur op de snelweg is iets boven de 90, en in de stad met veel staan en optrekken en in de file is rond de 100, en op een warme dag tussen 100 en het rood in, fan loopt bij mij wel vrijwel de hele tijd als ie warmer wordt dan 100.
6 juni 2012 om 09:40 #18030648@Christiaan Hummel wrote:
Ik heb zelf ook een 1.4 liter astra uit 1996, en ik sta niet te kijken van deze waarden hoor! Dat doet die van mij ook precies zo, fan slaat bij 100c aan, bedrijfstemperatuur op de snelweg is iets boven de 90, en in de stad met veel staan en optrekken en in de file is rond de 100, en op een warme dag tussen 100 en het rood in, fan loopt bij mij wel vrijwel de hele tijd als ie warmer wordt dan 100.
Net wat ik al zei, vond het al niet zo gek… Als de temperatuur tijdens het rijden rond de 95 zit is het volgensmij wel in orde :)
9 juni 2012 om 07:10 #18030649thx voor meedenken,heb nu 1 thermostaat sensor vervangen deze zat dus niet aan de radiator,maar rechts naast de distrubutie riem zeg maar.
deze was weer voor de verwarming kwam ik achter.
merk wel een kleine verbetering,maar dat is meer op de verwarmin dan de tempratuur motor dat blijft het zelfde.
ook onder het rijden blijft ie op de 102 103 graden hangen,volgens mij blijft de blazer ook niet aan en blijft ie na 2 a 3 min weer uit gaan.
ga straks de andere sensor vervangen, en de tip van doorspoelen uitproberen.
moet wel zeggen opeltje wel heel slechter koelt dan een golfje,maar goed aar zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn haha .9 juni 2012 om 07:55 #18030650nu noem je gelijk je probleem al ;)
je bent golf gewend.opel staat bekend om zijn hoge temp voordat de fan aan gaat, wat jij allemaal noomt is niks raars, maar gewoon.
je fan draait goed 2 minuten, klopt mijne ook, meter zakt iets, waneer die weer omhoog komt slaat ie weer aan, heel normaal dus.
je moet niet vergeten dat een opel pas de fan aan laat slaan bij ongeveer 100 graden, veel mensen die net opel rijden schrikken een beetje van die temperatuur, maar dat is opel.
op de snelweg moet ie rond de 90 aangeven, tenminste, dat doet mijne wel in ieder geval.
als je in de binnenstad rijd rijd je langzamer, minder rijwind, hogee temperatuur.
alles wat jij zegt vin ik vrij normaal voor een opel hoor, ik zal me er zeker niet druk om maken.
bij mij gaat het ook om een astra 1.4, alleen mijne is van 95 ;)13 juni 2012 om 05:15 #18030651haha daar heb je paar goede punten soepkip .
zondag weer getest autosnelweg,en mee geteld jij zei wil ik niet te snel meer klagen ,maar vindt dat ie wel aan de hoge kant blijft.
105 graden ongeveer blijft ie telkens hangen net tegen het punt dat de fan aan zal slaan wat ie dus ook wel doet tussendoor.
ook merk ik dat ie inhoudt als ie de 105 graden voorbij gaat.
Nu de sensoren aan bekijken gekocht heb en vervangen,maar deze hebben geen invloed op de koeling kom ik nu achter.
heb de Sensor koelmiddeltemperatuur wel vervangen,heb ook tempratuur sensor nog liggen om te vervangen maar dan moet koelwater er weer uit die er nieuw inzit.
ook geen probleem kan wel opvangen maar goed .
vanmorge zag ik beschreven er ook thermische schakelaars zijn,en die zijn te koop op verschillende tempraturen.
vindt voor dit gebakje lagere tempratuur beter op de autoweg moet ie onder de 100 kunne blijven
nu moet ik alleen achter komen waar deze thermische zit namelijk.
zit deze toevallig in de radiator of is dat alleen voor de fan die stekker onderaan de radiator?13 juni 2012 om 06:06 #18030652@gup wrote:
haha daar heb je paar goede punten soepkip .
zondag weer getest autosnelweg,en mee geteld jij zei wil ik niet te snel meer klagen ,maar vindt dat ie wel aan de hoge kant blijft.
105 graden ongeveer blijft ie telkens hangen net tegen het punt dat de fan aan zal slaan wat ie dus ook wel doet tussendoor.
ook merk ik dat ie inhoudt als ie de 105 graden voorbij gaat.
Nu de sensoren aan bekijken gekocht heb en vervangen,maar deze hebben geen invloed op de koeling kom ik nu achter.
heb de Sensor koelmiddeltemperatuur wel vervangen,heb ook tempratuur sensor nog liggen om te vervangen maar dan moet koelwater er weer uit die er nieuw inzit.
ook geen probleem kan wel opvangen maar goed .
vanmorge zag ik beschreven er ook thermische schakelaars zijn,en die zijn te koop op verschillende tempraturen.
vindt voor dit gebakje lagere tempratuur beter op de autoweg moet ie onder de 100 kunne blijven
nu moet ik alleen achter komen waar deze thermische zit namelijk.
zit deze toevallig in de radiator of is dat alleen voor de fan die stekker onderaan de radiator?Als ik je verhalen zo lees is ‘t wel echt aan de hoge kant. Snelweg blijft ie bij mij tegen het streepje na de 90C aan hangen… Ik zou sowieso je KVS eens vervangen en een thermometer (los van de auto) in je koelwater hangen ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.