Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › temperatuurvraagje, al veel gelezen maar nog geen antwoord
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 maart 2012 om 11:52 #17239240
Hoi luitjes,
Ik heb al veel verhalen gelezen over de temperatuur van de Tigra. Ook die van mijn Tigra loopt op, op de snelweg tot bijna het 3de rode streepje maar soms loopt hij weer terug. Hij blijft echter altijd boven de 100.
Ik zou denken dat de auto rijwindkoeling moet krijgen, maar niets is minder waar ( denk ik). Gisteren liep hij wel terug toen ik de snelweg af ging ( het temp. lampje gaat niet branden overigens) Hij blijft netjes op het 3e streepje staan. Gisteren liep hij dus niet terug en dan raak ik altijd even in paniek…. te meer omdat ik dus de koelvinnen niet hoorde aanslaan.Ik heb gelezen dat dit vaker voorkomt echter zou ik verwachten dat ik de koelvinnen dan aan zou moeten horen springen, ook als ik de motor uit zet ( was bij mijn volvo wel maar ja…. die maakte dan ook een :swear herrie). Of zijn deze zo geruisloos dat ik ze inderdaad niet hoor? Ik heb iets gelezen op het forum over een schakelaar onder de radiateur die je door kunt meten.
Vraag1: kan het zijn dat ik de koelvinnen niet hoor of zou je die juist wel moeten horen als ik de motor af zet?
vraag 2: kan ik er met die doormeting achter komen of deze wel of niet werken?
vraag 3: kan het de thermostaat zijn en hoe kom ik er achter dat deze ( mogelijk) defect is?
vraag4: heb iets gelezen over een tehrmostaat die qua temperatuur lager zou aanslaan; iemand idee wat die kosten en welke dat zou moeten zijn?(Fijn he die techische vrouwen)
Ik hoop dat de wijze van vragen duidelijk is en hoor graag van jullie.
9 maart 2012 om 16:57 #17895766Kijk je koelvloeistof eens na, is deze goed op pijl? Ik zou er zowiso ff mee langs de garage gaan als je het niet vertrouwd.
9 maart 2012 om 17:21 #178957651; de koelvinnen van een tigra hoor je volgens mij wel degelijk, als die aanslaan, mits je stilstaat, onderhet rijden zullen ze niet snel aanspringen.
2: doormeten kun je de koelvinnen wel, maar dan moet je weten wat je meten moet.. en dat is andere koek. wat je zou kunnen doen is stekker van de koelvinnen losnemen en rechtstreeks op de accu aansluiten d.m.v een noodverbinding, draaien ze dan wel, dan is dat in iedergeval goed. zo niet, vinnen vervangen !
3: kan thermostaat zijn, dat die dicht blijft staan, maar dan moet de wagen aan de kook komen, dus nee.
4: inderdaad andere thrmostaat monteren, het onderdeel zelf kost een euro of 12, de montage is een half uurtje ongeveer. wat koelvloeistof aftappen, thermostaat vervangen, en weer koelvloeistof bijvullen.
de laatste is zeker een aanrader, voor die paar tientjes moet je geen risico nemen!
verder kan het nog de temp voeler in je radiateur zijn, die geeft aan of de koelvinen aan moeten gaan, de ja of de nee.uiteraard is een koelvloeistof peil wat in orde is en vereiste!
suck-6
9 maart 2012 om 20:16 #17895768hoi, koelvloeistof is op peil, die is bijgevuld en weet dat die in orde is. Dat probleem had ik met de volvo ook (lekke leiding) en weet dat die dus goed is nu houd ik zeker in de gaten. Ik zal in ieder geval even meten of de vinnen aanslaan. Die hoor ik dus niet zoals ik nu kan begrijpen uit de antwoorden dan is t niet in orde.
Moet morgen sowieso even een ander knippertje halen voor mn richtingaanwzijer dus zal meteen een thermostaatje meenemen, voor dat geld en een goede beun ben ik voor 25 euro klaar.
Bedankt alvast9 maart 2012 om 20:23 #17895776AnoniemLid sinds:
1 January 1970Temperatuursensor, naar alle waarschijnlijkheid, die dingen kosten maar 18 euro.. Ik herken wel grote delen van dat probleem..als de radiateur niet aanspringt om na 90º bij te koelen. Maar het kan ook iets anders zijn..
9 maart 2012 om 20:24 #17895777AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik had dat in elk geval.. (A). Als ik mij niet vergis… en de motorkap nog geopend voor mij zie.. dan moet dat dingetje een beetje links voorin zitten, een beetje achter die plastic luchtslang die je er zo af kan klikken..Bijkomend probleem was wel dat mijne iets meer benzine gebruikte, omdat die temperatuurregeling in de war was..
10 maart 2012 om 07:18 #17895775ja, hoor, ik ben ook al besmet met het foto virus hier…. haha.
Fotootje misschien waar die sensor zit want ik zie m niet. Dingetje is een beetje een vaag begrip voor ons vrouwen ( die toch zelf aan de auto sleutelen ;) ;) ;)
:D10 maart 2012 om 08:32 #17895774aan of op de radiateur, bestuurderszijde, aan de zijkant ongeveer 20cm vanaf onderkant radiateur.
10 maart 2012 om 08:46 #17895773in de loop van de dag zal ik ff een fototje maken.
er zitten er 3 temp sensoren in het blokje.Gert
10 maart 2012 om 11:34 #17895772AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bij mij was het enkel zo’n dingetje die ik moest vervangen..
10 maart 2012 om 11:48 #17895771@Geeviz wrote:
Bij mij was het enkel zo’n dingetje die ik moest vervangen..
dit is je koelvloeistof tempsensor, deze geeft de waardes door naar je cpu.
Gert
10 maart 2012 om 12:12 #17895770AnoniemLid sinds:
1 January 1970.. maar dat had wel de problemen veroorzaakt als die “Maggie” hierboven beschreef, ik herkende dat – en door vervanging van dat dingetje was het klaar.. Maar het kan ook toevallig iets anders zijn.. Dus toevallig bij mij, was dat het..
10 maart 2012 om 13:39 #17895769dit is je tempsensor van de fan.
deze zit als je voor de auto staat, links onderin.
ik heb het ff rood omcirkelt
Gert
10 maart 2012 om 18:32 #17895767He gert,
Thanks voor de foto, de sensor bij mij zit links aan de radiateur vast, heb er vanmiddag een gehaald. kosten 14 euro. Maar aangezien mijn beun tijdens de tempcheck de auto in de versnelling had staan toen hij m aanzette ( DUUUHHH :swear :swear :swear ) heb ik nu ook een koplamp links aan gort en gaat hij de sensor erin zetten gelijk met de nieuwe koplamp. Ook maar meteen een nieuwe thermostaat en dat kijken we wel verder…
Dank voor jullie info alvast. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.