Temperatuursensor issue?

Forumindex Forums Modellen Astra Temperatuursensor issue?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Rck010
    Deelnemer

Goede avond allen,

Ik zal me binnenkort een keer fatsoenlijk voorstellen, maar voor nu zou ik graag jullie mening over het volgende willen weten:

Ik rijd een Opel Astra GTC 1.6 Sport (Z16XEP) uit 2005.

Afgelopen week ging tijdens het rijden ineens het motormanagement lampje branden en heb de auto vervolgens bij een bekende uit laten lezen. De precieze foutcode weet ik niet precies (zou ik na kunnen vragen), maar het probleem zou worden veroorzaakt door de temperatuursensor. We hebben in eerste instantie de foutcode reset, maar twee dagen erna begon het lampje wederom te branden. Ik heb vervolgens het “geheime” menu eens geopend en op de koelvloeistof temperatuur gelet. Deze loopt netjes, stapsgewijs op richting ongeveer 55 graden, waarna de temperatuur ineens naar 89 graden gaat. Het display blijft vervolgens constant deze waarde aangeven. Pas zodra ik de auto uitzet en het menu wederom activeer zie ik weer “live” waardes.

Met dit geweten heb ik de auto vandaag wederom uit laten lezen en weer gaf de foutmelding aan dat het aan de temperatuursensor zou liggen. We hebben de temperatuursensor vervangen en het lampje brand momenteel niet meer (van het werk terug naar huis gereden, pak en beet 30KM).

Als ik tijdens het rijden (via geheim menu) naar de koelvloeistof temperatuur kijk dan zie ik nog altijd dezelfde trend als van te voren. Hij loopt netjes omhoog tot pak en beet 55 graden, stijgt en zakt een beetje, maar schiet vervolgens weer naar 89 graden. Het display blijft deze waarde aangeven tot ik de auto weer van contact haal. Ook na het vervangen van de temperatuursensor dus….. (het lampje is momenteel (nog) uit overigens)

Ik merk verder niks vreemds met rijden, de auto verbruikt (volgens mij) niet meer dan normaal en verder verwarmt ie prima.

Is dit normaal gedrag? Wat zou dit kunnen zijn?

john-opel
      Deelnemer

Lijkt op een haperend thermostaat, thermostaathuis of electrische aansturing.

Het thermostaat heeft een electrische ondersteuning (with information received from various other sensors, the thermostat opening temperature can controlled….,electric heathing element within the thermostat is energized…, 1.6 en 1.8XER…, volgens owners workshop manual Haynes h.3.2.1)

en wordt afhankelijk van de rijomstandigheden kunstmatig verhit. Bedrading, thermostaat, thermostaathuis, sensor zou ik het zoeken.

Zie ook

https://www.astraownersnetwork.co.uk/archive/index.php/t-127652.html

Succes

Rck010
        Deelnemer

[quote quote=18363621]Lijkt op een haperend thermostaat, thermostaathuis of electrische aansturing. Het thermostaat heeft een electrische ondersteuning (with information received from various other sensors, the thermostat opening temperature can controlled….,electric heathing element within the thermostat is energized…, 1.6 en 1.8XER…, volgens owners workshop manual Haynes h.3.2.1) en wordt afhankelijk van de rijomstandigheden kunstmatig verhit. Bedrading, thermostaat, thermostaathuis, sensor zou ik het zoeken. Zie ook https://www.astraownersnetwork.co.uk/archive/index.php/t-127652.html Succes[/quote]

Bedankt voor je reactie.

Bij nader inzien verdenk ik toch de thermostaat. De auto komt heel langzaam op temperatuur. Tijdens een ritje van pak en beet 25km, met dit weer, op de autosnelweg komt de temperatuur niet boven de 60 graden uit.  Het lijkt erop dat de thermostaat open blijft staan.

Ik heb me telefonish even gemeld bij een garage in de buurt om eens te informeren naar prijzen en kreeg te horen dat ze op basis van model/blok (Astra GTC 1.6 (H) / Motor: Z16XEP), niet met volledige zekerheid kunnen zeggen welke thermostaat erin zit. De ene thermostaat zou rond de 100 euro kosten, de andere pak en beet 170 euro.

Dit is nogal een verschil in prijs en het begint bij mij altijd een beetje te kriebelen bij dit soort uitspraken.

Iemand enig idee welke thermostaat er in deze auto zit?

john-opel
          Deelnemer

Check zekeringen in de motorruimte zekeringkast. Nr 21, 22, 26, 30 zijn van engine electronics. Doorgebrande zekering geeft ook indicatie waar de storing zit. Storing uitlezen met pedaaltest: motor uit, rem en gas tot bodem ingetrapt houden, dan contact aanzetten, niet starten. Storingscodes verschijnen in je kilometerteller.

Bij Bosch Car Service was ik twee jaar terug 325 euro kwijt voor het monteren van een nieuw thermostaat, (thermostaat 145 ex btw).

Oude mee gevraagd maar inmiddels weggegooid.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.