temperatuurschakelaar radiateur

Forumindex Forums Modellen Corsa temperatuurschakelaar radiateur

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251816
    HansCorsa15td
      Lid sinds:
      9 January 2011

      Ik heb het idee dat mijn temperatuur schakelaar in de radiateur defect is, waardoor mijn koelfan niet meer aanslaat.

      – Kan ik dit testen door de stekker van de schakelaar van de sensor te nemen en de 2 contacten op de stekker door te verbinden? Koelfan zou dan moeten draaien als deze OK is?

      -Als ik de temperatuur schakelaar losmaak van de radiateur moet ik dan eerst de koelvloeistof eruit laten?

      #18061801
      EdGSI
        Lid sinds:
        13 August 2011

        Als je snel genoeg bent met de andere sensor plaatsen hoef je niet alles eruit te laten. Heb die van mij snel gewisseld en er een klein bakje onder gezet. Er was maar een klein beetje uit gekomen :jerry

        #18061802
        HansCorsa15td
          Lid sinds:
          9 January 2011

          Ik heb begrepen dat er verschillende versies zijn van deze temperatuur schakelaar, er zijn er die pas bij 100 graden schakelen en ook die bij een lagere temperatuur schakelen.
          Iemand bekend hiermee?

          #18061803
          BlackDevil
            Lid sinds:
            4 January 2009

            De temperatuurschakelaar kun je inderdaad testen door de draden door te verbinden, terwijl de auto op contact is geschakeld. Die heeft namelijk een geschakelde plus. Bij het losdraaien van de temperatuurschakelaar zal de koelvloeistof weglopen die nog in de radiateur aanwezig is.

            Heb nog nooit gehoord van temperatuurschakelaars die bij verschillende temperaturen schakelen. Wel van thermostaten die, afhankelijk van het motortype, bij verschillende temperaturen openen.

            Denk eraan om bij het monteren van een nieuwe temperatuurschakelaar eveneens een nieuwe pakking te plaatsen.

            #18061804
            HansCorsa15td
              Lid sinds:
              9 January 2011

              Ik heb men de Corsa 1.5TD de afgelopen dagen het probleem dat hij heel erg snel heet word. Vandaag na 35 km rijden stond de meter net boven de 100 graden. De fan draait dan niet. Ik zie verder geen lekkages er zit voldoende koelvloeistof in. Ook als ik bij koude motor de koelvloeistof en de olie bekijk zien deze er goed uit. Bij stationaar draaien en wat meer gas geven zie ik de koelvloeistof in het reservoir bewegen dus de waterpomp zou mijns inziens goed moeten zijn? De bovenste slang van de vanaf de radiateur naar de thermostaat word ook warm.

              Ik vraag me af of zo’n thermostaat ook half open kan gaan waardoor de flow mogelijk te weinig is?

              Zelf denk ik eraan om eerst eens de draden van de thermische schakelaar door te verbinden om te kijken of de fan dan wel draait. Meeste problemen als fan het niet doet is volgens mij die thermische schakelaar??

              Verder denk ik eraan om de thermostaat te vervangen en nieuwe koelvloeistof erin.

              Zijn er nog meer suggesties?

              #18061805
              BlackDevil
                Lid sinds:
                4 January 2009

                Dan is vermoedelijk je thermostaat defect. Deze kan op den duur gaan blokkeren in de open- of dichtstand. In dichtstand kan het koelwater dus niet circuleren, met oververhitting en het uitslaan van de temperatuurmeter tot gevolg. Dat verklaart dan ook waarom de ventilator niet aanslaat. Door de gesloten thermostaat passeert immers geen heet water langs de sensor en de ventilator krijgt daardoor geen signaal dat hij moet aanslaan.

                Daarom eerst even thermostaat checken.

                #18061806
                Jurgen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 September 2007

                  @BlackDevil wrote:

                  Dan is vermoedelijk je thermostaat defect. Deze kan op den duur gaan blokkeren in de open- of dichtstand. In dichtstand kan het koelwater dus niet circuleren, met oververhitting en het uitslaan van de temperatuurmeter tot gevolg. Dat verklaart dan ook waarom de ventilator niet aanslaat. Door de gesloten thermostaat passeert immers geen heet water langs de sensor en de ventilator krijgt daardoor geen signaal dat hij moet aanslaan.

                  Daarom eerst even thermostaat checken.

                  Ik zou ook zeggen, thermostaat. Je zou de schakelaar misschien nog door kunnen meten, weet echter niet wat de waardes moeten zijn.

                  #18061807
                  HansCorsa15td
                    Lid sinds:
                    9 January 2011

                    De slang naar tussen de radiator en de aansluiting met de thermostaat erin voelt wel goed warm aan…. mogelijk dat dit stralingswarmte is en dat deze toch teveel dichtzit?

                    #18061808
                    BlackDevil
                      Lid sinds:
                      4 January 2009

                      @HansCorsa15td wrote:

                      De slang naar tussen de radiator en de aansluiting met de thermostaat erin voelt wel goed warm aan…. mogelijk dat dit stralingswarmte is en dat deze toch teveel dichtzit?

                      Bij volledige bedrijfstemperatuur is de bovenste radiateurslang normaliter zo warm, bijna heet, dat vastpakken met de hand geen optie meer is. Het kan zijn dat je thermostaat nog maar gedeeltelijk opent. Andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat ergens in het koelsysteem ketelsteen aanwezig is en de watercirculatie, alsmede de warmteafvoer blokkeert. Dit kan voorkomen als je alleen water, dus zonder antivries erin, in je koelsysteem giet om het bij te vullen. Als je daarvoor kalkrijk kraanwater gebruikt, kan dat je koelsysteem op den duur laten dichtslibben en zo de warmteafvoer belemmeren.

                      Systematisch alle mogelijke oorzaken nagaan, beginnend met de minst kosten- en arbeidsintensieve, is in dit geval de beste optie om het euvel op te sporen.

                      #18061809
                      HansCorsa15td
                        Lid sinds:
                        9 January 2011

                        Ik lees op internet bij de temperatuurschakelaar in de kachel dat er versies met 2 of 3 draden zijn? Weet iemand welke versie op een 1.5TD zit? Ik wil in het weekend deze stekker eens loshalen en doorverbinden om te kijken of de fan goed loopt. Als er 3 draden zijn….hoe weet ik dan welke ik moet doorverbinden?

                        #18061810
                        BlackDevil
                          Lid sinds:
                          4 January 2009

                          @HansCorsa15td wrote:

                          Ik lees op internet bij de temperatuurschakelaar in de kachel dat er versies met 2 of 3 draden zijn? Weet iemand welke versie op een 1.5TD zit? Ik wil in het weekend deze stekker eens loshalen en doorverbinden om te kijken of de fan goed loopt. Als er 3 draden zijn….hoe weet ik dan welke ik moet doorverbinden?

                          Gewoon uitproberen. Zo moeilijk is het niet. Eerst eens kijken welke variant je hebt. Meestal zijn het 2 draden. Zijn het er toch 3, dan 1 voor 1 uitproberen. Zit er een bruine draad tussen, dan heb je de massa te pakken. Deze dan uiteraard niet doorverbinden met de andere draden, want dan veroorzaak je kortsluiting.

                          #18061811
                          HansCorsa15td
                            Lid sinds:
                            9 January 2011

                            Ik heb gekeken, mijn thermische schakelaar heeft 3 draden:

                            -bruin
                            -bruin met witte streep
                            -bruin met gele streep

                            Iemand enig idee wat ik hier door kan verbinden om te testen of mijn ventilator het doet?

                            Een ander punt is hoe ik deze sensor kan vervangen. Een dop eroverheen gaat niet. Is de enige manier om deze te vervangen de radiator demomonteren of is hier speciaal gereedschap voor nodig?

                            #18061812
                            Jurgen
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 September 2007

                              Bahco of sleutel 23 meen ik me te herinneren ;) En meet anders even de spanning tussen bruin en bruin/wit, en tussen bruin en bruin/geel. Bruin is de massa en jouw fan heeft 2 standen. Gewoon een draadje tussen de bruine en 1 van de andere 2 doen als de auto op contact staat, dan moet de fan gaan draaien.

                              #18061813
                              HansCorsa15td
                                Lid sinds:
                                9 January 2011

                                ik meet tussen die draden 12v….. maak ik dan niet juist sluiting als ik die draden doorverbind met massa?

                                #18061814
                                HansCorsa15td
                                  Lid sinds:
                                  9 January 2011

                                  Het klopt inderdaad dat de draden op die manier doorverbonden kunnen worden. De ventilator kent daarmee 2 standen en werkt perfect dan. De thermische sensor is dus defect. Verder heb ik ook de thermostaat gedemonteerd. Als ik deze in heet water leg gaat deze nog maar minimaal open. Ik ga dus de thermostaat en de sensor vervangen.

                                  Voor de thermische schakelaar in de ventilator is volgens mij alleen een speciale sleutel nodig om deze los. Het is maat 29 maar met een gewone dop lukt dat niet aangezien die niet lang genoeg is om over het deel van de stekker te vallen? Iemand suggesties?

                                  #18061815
                                  EdGSI
                                    Lid sinds:
                                    13 August 2011

                                    Ik heb hem los gekregen met een bahco. Niet veel plaats daar onderin ;)
                                    Dus het is eventjes vloeken , maar het lukt wel :jerry

                                    #18061816
                                    richardschaeks
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 October 2008

                                      is idd krap daaronder, ik heb een gemodificeerde dop ervoor gemaakt!

                                      #18061817
                                      HansCorsa15td
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2011

                                        Ik heb uiteindelijk de fan verwijderd, waarna je er wel goed bijkunt.

                                        #18061818
                                        HansCorsa15td
                                          Lid sinds:
                                          9 January 2011

                                          Ik heb de thermische schakelaar in de radiateur vervangen en heb de thermostaat vervangen. Helaas vind ik hem nog steeds warm worden, tegen de 100 graden aan na zo’n 30 km rijden.

                                          Ik heb begrepen dat ik de waterpomp kan testen door bij warme motor de verwarming max open te zetten waarna er meteen warme lucht moet komen. Dit is het geval. Als de pomp niet zou werken zou er geen doorstoming zijn en en niet meteen warme lucht komen.

                                          Iemand nog suggesties?

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.