Ik heb onlangs een zafira uit maart 2000 , 1.8xe, 115 pk aangeschaft. Prima auto, maar op de snelweg blijft de temperatuur 85 graden en zodra ik bij de stoplichten sta loopt de temperatuur snel op tot over de 90 graden en bij 95 slaat de vin aan (buitentemperatuur 14 graden). Als ik weer ga rijden dan loopt de temperatuur weer terug naar de 85/87 graden. Op zich normaal zou je zeggen maar ik vind dat de motor te snel in temperatuur oploopt en de vin dus onnodig vaak aanslaat en dan zijn de buitentemperaturen niet eens zo hoog. Is dit een termostaat probleem? (kachel binnen in de auto wordt wel gewoon warm)
probleem 2 is dat de auto bij een lauw/warme start op even op 1500 toeren blijft lopen en dan heel langzaam terugzakt naar de 900 toeren (1 a 1,5 minuut). Als ik een paar keer gas geef zakt ie wel eerder terug naar een normaal toerental. Bij koude start geen problemen en auto loopt verder prima! Kan dit te maken hebben met bovenstaand probleem of andersom of heeft dit met de tempratuursensor te maken?
overigens vind ik het toerental op de snelweg 3700 toeren bij 120 wel wat jammer van deze toch hele prettige auto!
Alvast bedankt voor jullie hulp!