Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Temperatuur te hoog bij stadsverkeer/filerijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2016 om 12:37 #17275141
Sinds kort ben ik eigenaar van een mooie Vectra b station 1.8 16v uit 2001. Nu valt mij op dat bij stadsverkeer de motertemp. nogal wil doorschieten naar 100gr plus. Bij snelweg rijden gewoon rond de 92 gr maar zonder luchtkoeling schiet hij vaak door en slaat de fan pas aan tegen het rode.De thermostaat gaat wel open maar wat veroorzaakt dat doorschieten? En moet de fan niet al eerder aanslaan? Ik wil eigenlijk gewoon een constante temp. zien ipv dat doorschieten….PLus het is nu winter en straks id file met 35gr word het een probleem denk ik….
24 januari 2016 om 12:40 #18308811Is normaal, te weinig rijwind om zo te koelen gaat de temp omhaag en slaat de ventilator aan.
(Logisch eigenlijk)
Dat ie tegen het rode aanslaat is ook normaal
Sent from my SM-P900 using Tapatalk24 januari 2016 om 12:59 #18308812Weet ik zo net nog niet.. Mijn b blijft op 80 graden staan op de snelweg en rond de 90 als ik in de stad of file rijdt.. Komt nooit in de buurt van het rode deel of 100 graden..
Ventilator slaat aan net over 90 graden24 januari 2016 om 13:02 #18308813Dus fanschakelaar vernieuwen ?
24 januari 2016 om 13:05 #18308814Is je thermostaat nog goed?? Dat die niet te laat open gaat..
24 januari 2016 om 13:17 #18308815Hoeveel toeren draai je gemiddeld als je door de stad rijd?
Net over de 90° vind ik overigens best vroeg om te gaan koelen bart.
Bij de 1.8i 16v gaat de thermostaat bij 92gr. open en de thermoschakelaar staat, afhankelijk van het type tussen de 100 en 110 graden ingesteld.*edit: v6 heeft gelijke specs
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
24 januari 2016 om 13:33 #18308816Tip voor controleren thermostaat? Ben geen automonteur maar wel handig dus kom maar op ;)
24 januari 2016 om 13:34 #18308817Heb een normale rechtervoet in het stadsverkeer btw
24 januari 2016 om 13:36 #18308818Daar heb ik niks aan… wat is normaal? Volgens het nieuw rijden, volgens je vader of buurman, wat je zelf normaal vindt? Is een beetje subjectief. ;)
Rij je tussen de 1000-2000rpm, 2500rpm, 3000rpm, enz?
Als je mn vorige post goed had gelezen, is er niks aan de hand en werkt alles naar behoren.
Maar als je de thermostaat wilt controleren, hou je de bovenste koelslang wat naar de radiator gaat vast en check de temp zodra hij warm wordt. Dan gaat de thermostaat open.
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
24 januari 2016 om 14:32 #18308819Thx iig voor de info, maakte me een beetje zorgen om dat doorschieten maar dat is blijkbaar normaal. :thumbup :thumbup
24 januari 2016 om 15:17 #18308820Dat doorschieten is bij veel oudere opel modellen, fan slaat pas in wanneer de nodige rijwind niet meer genoeg koelt.
Je kan hem eerder laten inslaan door een andere thermische schakelaar te halen maar dat blijft jou keuze. Succes :)Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
24 januari 2016 om 15:42 #18308821Ik raadt dat iig af, is nergens voor nodig. Opel heeft het koelsysteem met een reden zo ontworpen en afgesteld.
Als je een motor te vroeg laat koelen wordt het lastiger om hem op bedrijfstemp te houden en gaat ie meer verbruiken.25 januari 2016 om 02:55 #18308822Zit er nog wel koelvloeistof in. Zo niet koppakking ?
25 januari 2016 om 06:23 #18308823Als er geen kvs in zat zou de temp.meter niet oplopen en zou de ventilator ook niet aanslaan.
25 januari 2016 om 07:33 #18308824Peersoonlijk zou ik je vin laten vervangen.
Ik heb zelf ook gehad dat hij doorschoot naar de 100 en soms tot in het rode.
Echter was dit op de snelweg. Dit rijdt niet fijn omdat je constant op je meter zit te kijken.Tevens ook beter voor de motor om.hem koel te houden lijkt mij.
Just my 2 cent.
25 januari 2016 om 07:48 #18308825ik heb deze klachten ook gehad met mijn oude vectra b, dealer kon niks vinden na vernieuwing thermostaat en wat sensors 300 euro lichter . Ben zelf maar gaan googlen en kwam uit bij slechte massa van motorblok dikke aardekabel aangelegd probleem verholpen.
26 januari 2016 om 21:08 #18308826Als er geen koelvloeistof inzit, loopt de temperatuur wel degelijk op en slaat de fan aan.
Water rouleert niet meer en er wordt geen gekoeld water meer aangevoerd.
Had ik laatst ook …Koelsysteem op druk laten zetten en er werd geen druk opgebouwd.
Koppakking laten vervangen (750 euro) en nu doet hi het weer prima…Stefan
26 januari 2016 om 21:38 #18308827@Stefan662 wrote:
Als er geen koelvloeistof inzit, loopt de temperatuur wel degelijk op en slaat de fan aan.
Water rouleert niet meer en er wordt geen gekoeld water meer aangevoerd.
Had ik laatst ook …Koelsysteem op druk laten zetten en er werd geen druk opgebouwd.
Koppakking laten vervangen (750 euro) en nu doet hi het weer prima…Stefan
Gaan nu een beetje off-topic:
Hoe kan de fan aanslaan als de kvs niet rouleert/rondgepompt wordt?
Thermoschakelaar zit in de radiator, dus als er geen kvs daar kan komen hoe wordt ie aangestuurd?Ik had trouwens ook niet gezegd dat de temperatuur niet op zou lopen, maar de temperatuur METER zou niet naar behoren oplopen. Voor hetzelfde reden als wat ik net noemde.
On topic:
Wat is de stand van zaken?
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.