Temperatuur opel astra en kvs slangen

Forumindex Forums Modellen Astra Temperatuur opel astra en kvs slangen

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    maikh

Geachte forumbezoekers,

Sinds kort heb ik een aantal een probleem met mijn opel astra G uit 1998; 1.6 8V met 71000 op de teller.

De temperatuur loopt bij stationair draaien netjes op tot 90 graden en iets over de 90 graden slaat de koelfin netjes aan.
      Echter, bij het rijden naar mijn werk wordt de auto sinds kort rond de 85 graden en daalt dan weer terug naar 80 graden.

Mijn niveau van het koelvloeistof blijft gelijk, dus verbruikt vrijwel niets. Echter de slang van de radiateur boven en onder worden redelijk hard. Bij de bovenste slang blijft de druk er in staan, ook bij een koude motor. Bij de onderste slang zit er bij een koude motor geen druk op.

Koelvloeistof is verder helder, en er zit geen olie oid bij in. Daarnaast ontstaan er geen luchtbellen of borrelende taferelen in het kvs reservoir. Heb ook een proef gedaan met een aansteker en de oliepeilstok, maar hier zijn geen knetterende geluiden waarneembaar.

Kan dit liggen aan een kapotte KVS dop of een kapotte thermostaat? of moet ik het ergens anders gaan zoeken

SimpleFace

Thermostaat stuk, komt vaak voor. Opent dan iets te vroeg waardoor de rijwind samen met circulatie onnodig het koelwater afkoelt.

maikh

.

maikh

@SimpleFace wrote:

Thermostaat stuk, komt vaak voor. Opent dan iets te vroeg waardoor de rijwind samen met circulatie onnodig het koelwater afkoelt.

Kan dit ook de reden zijn waarom er blijvende druk ( ook koude motor) lijkt te ontstaan in de bovenste kvs slang?

HarrieAstra
            Deelnemer

En zou bovenstaande ook hikken/bokken kunnen veroorzaken?

KRSA2000
              Deelnemer

@HarrieAstra wrote:

En zou bovenstaande ook hikken/bokken kunnen veroorzaken?

Ik zou eerder aan een defect temp. sensor denken

SimpleFace

@maikh wrote:

@SimpleFace wrote:

Kan dit ook de reden zijn waarom er blijvende druk ( ook koude motor) lijkt te ontstaan in de bovenste kvs slang?

Hmm, dat zou ik niet weten. Maar toen mijn thermostaat defect was, was de bovenste slang ook vrij hard inderdaad. Wel na een paar minuten stationair draaien. Zou best kunnen dat er dan al druk opgebouwd wordt, en dat dit gewoon normaal gedrag is. Als de thermostaat dan opent, kan de circulatie gewoon door.

Dit zou nog bevestigd kunnen worden door een echte kenner. Ik weet het per toeval omdat ik hetzelfde ook heb gehad.

maikh

Oke dankje. Waar kan ik de thermostaat vinden? en is dit zelf te vervangen bij een Astra G 1.6 8 V uit ’98?

Heb ook een nieuwe dop besteld.. wellicht dat het daar aan ligt.

Onderstaande foto vond ik op internet. Lijkt op dezelfde soort motor

kan het zijn dat die thermostaat bij die peil zit, in die slang?

black_astra

@maikh wrote:

Oke dankje. Waar kan ik de thermostaat vinden? en is dit zelf te vervangen bij een Astra G 1.6 8 V uit ’98?

Heb ook een nieuwe dop besteld.. wellicht dat het daar aan ligt.

Onderstaande foto vond ik op internet. Lijkt op dezelfde soort motor

kan het zijn dat die thermostaat bij die peil zit, in die slang?

Nee je distributieriem moet eraf dan kan de thermostaat vervangen worden dus veel werk

SimpleFace

Verstandig is dus om het mee te nemen bij het vervangen van het hele zaakje van de distributieriem. Anders betaal je relatief veel arbeidsloon voor een ding van 10 euro.
                        Denk dat het toch wel een uurtje kost, en dan afgieten kvs, weer bijvullen en nameten. Zo koud is het nog niet dus zou kunnen wachten, maar voor de winter zou het wel fijn zijn. Immers hoe langer je met koude motor rijd hoe meer slijtage en verbruik.

maikh

het probleem is een beetje dat ik in juni mijn distribitieriem en waterpomp vervangen heb.

SimpleFace

Aha, ja dan zit er niks anders op. In principe word je motor zo ook wel warm, alleen duurt het langer. Ik weet niet hoe gehecht je bent aan je auto, en of je van plan bent om nog een tijdje te gebruiken, maar je kan er ook gewoon mee doorrijden. Zoveel mensen die dat niet eens in de gaten hebben. Heb een oom gehad die jarenlang met zijn vec A met defecte thermostaat rondreed (nooit warmer dan 80 gezien). De auto is er oud mee geworden en reed verder gewoon goed.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.