Temperatuur motor

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Temperatuur motor

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18557732
    Fred Molewijk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 April 2025

      Hoi allemaal,

      Even wat advies in winnen. Ik rij sinds december een meriva 1.6 16v uit 2004. Nu komt de temperatuur meter in de auto net boven de 80 graden uit als ik flinke stukken rij. Maar als ik daarna in langzaam moet rijden loopt de temperatuur op tot boven de 90 graden. Waarna ik een parkeerplaats zoek en  de motor laat afkoelen.

      Nu had ik beredeneerd dat de radiator ventilator kapot is omdat deze boven de 90 graden niet aanslaat. Klopt deze beredenering?

      Of kan het zijn dat mijn thermostaat te vroeg opengaat of gewoon niet meer regelt?

       

      Als er iemand raad weet hoor ik het graag. Ik heb een andere ventilator gekocht en deze wil ik aankomende week inbouwen.

      Foto toegevoegd van de temperatuur meter. Deze staat iets hoger dan normaal aangezien ik in de stad aan het rijden was.

       

      Vriendelijke groet,

       

      Fred 20250412_124953

      #18559073
      _
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 July 2025

        Hallo meneer Molewijk,

        Controleer uw luchtfilter onder de motorkap. Daar hoort niet zoveel rotzooi in te zitten dat het verstopt raakt.

        Verder is het vrij gebruikelijk dat de motor warm wordt in de stad met veel stilstaan en optrekken.

        In de winter is dat probleem makkelijk op te lossen door zonder verwarming de temperatuurknop volledig open te draaien en de ventilator in te schakelen. De warmte van de motor komt dan naar binnen en dat helpt. Wanneer u tijdens een lange rit een brug op rijd is dit ook handig om te doen.

        Wanneer de motor na het ritje door de stad weer afkoelt tijdens het rijden is er volgens mij niet zo gek veel aan de hand.

        Let wel op bij de pomp om TEN ALLE TIJDEN ofwel E5 of Euro 98 te tanken. E staat voor Ethanol en dat mag voor deze auto maar 5% zijn. 95 of 98 is het octaangehalte en dat moet 98 zijn. E5 en euro98 zijn hetzelfde.

        Wanneer u E10 tankt wordt de motor te warm, ook met lange ritten. Meestal merkt u dat vanzelf tijdens het rijden en dan is er nog tijd om de wagen ergens veilig stil te zetten.

        Als laatste, controleer het oliepijl. Wanneer deze aan de lage kant zit koelt de motor minder snel af.

        Succes ermee :)

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.