Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › temperatuur koelwater corsa 1.5TD
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juni 2015 om 15:49 #17272307
Dag,
Verleden jaar was de sensor die de radiateur schakelt, wanneer water warmer word dan 90 °C ( denk dat het deze waarde is), kapot gegaan.
Dit opgelost, door het contact de overbruggen en nu schakel ik de radiateur manueel aan /uit. Werkt prima.Probleem: net doordat ik dit nu manueel doe, let ik veel beter de temperatuur van koelwater aangegeven op dashboard. Wat is aangewezen temperatuur van het koelwater, zodat blok niet te warm wordt ?
Momenteel is het erg warm tot 30 °C, als ik dan bv 140 km/h rijdt schakel ik de kachel bij in , anders gaat het richting 100 °C…Probeer temperatuur van koelwater, wanneer blok goed is opgewarmd op z’n 95 °C te houden.
Vroeger lette ik hier allemaal niet op, maar wil mijn wagen (+-30 k/jaar) zo lang mogelijk kunnen gebruiken dus probeer toch wat op deze zaken te letten.Iemand ervaring hiermee, of maak ik me druk om niets ?
Dank
vg14 juni 2015 om 16:27 #18287307zou gewoon de sensor vervangen sensortje kost hooguit €20 das beter als lopen tobben met wat je nu doet…
14 juni 2015 om 21:08 #18287308Ja een oplossing.., maar je antwoord niet echt op m’n vraag.
Ik schakel nl mijn radiateur aan wanneer ik dus bv 140 km/h rijdt, dus uw opm m’n ‘lopen tobben’ is eigenlijk irrelevant.Dus mijn vraag: kan het kwaad dat het ‘koelwaterwijzerpijl’ bv. 100 °C aangeeft, het rode gebied is denk k z’n 110 °C.
Graag daarop een antwoord.Dank alvast .
15 juni 2015 om 10:37 #18287309Hij mag zowiezo niet bij 140kmu naar de 100graden gaan.
Zelfs niet zonder koelvin.
Hooguit 93 graden word mijn 1.5TD tot aan 160kmu.Mijn 1.5TD word alleen te warm bij top (190 / 200km/u) maar dat is niet gek op 1,7bar turbodruk zonder intercooler
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
15 juni 2015 om 16:03 #18287310die schakelaar (in je radiateur) schakelt rond de 100 °C, zolang ie niet het rode stuk bereikt zal ik me niet heel veel zorgen overmaken, maar zoals wim al zegt, hoort ie niet 100 °C te worden tijdens 140km/h rijden… gebeurt dat wel dan is er iets meer mis dan alleen de schakelaar ;)
En de oplossing met handmatig de fan in schakelen is niet zo’n ramp hoor, heb geregeld verhalen gehoord die er helemaal niks aan deden, maar wel lopen zaniken wanneer de boel naar de malle moeren is ;)
15 juni 2015 om 16:33 #18287311Begrijp het zeker en vast dat het niet normaal is dat het water zo warm wordt.
Het gekke is dat ik niet weet hoe het komt.Hooguit 93 graden word mijn 1.5TD tot aan 160kmu.
Als ik 140 km/h rijdt en het is buiten dus 30 °C, dan gaat de wijzer zeker over de 95 °C als ik niet m’n kachel maximaal inschakel..
Dus mijn vraag hoe dit kan:
– heb geen noemenswaardig koelwater verlies
– verleden jaar nog mijn radiateur en koelwatercircuit geflusht
– auto rijdt elke dag een serieus stukke op snelweg en nog geen enkel probleem gehad
-…En de oplossing met handmatig de fan in schakelen is niet zo’n ramp hoor, heb geregeld verhalen gehoord die er helemaal niks aan deden, maar wel lopen zaniken wanneer de boel naar de malle moeren is
Wel ik hoor zeer graag was het probleem dan wel is, en hoe dit op te lossen.
Feit dat ik momenteel manueel de radiateur inschakel staat hier toch allemaal los van denk ik.Zijn er bepaalde typische zaken waarom koelwater zo warm kan worden ?
Zou het kunnen dat de indicator bv. een probleem heeft ?
Hartelijk dank voor tips!
15 juni 2015 om 16:41 #18287312Ik had dat de mijne bij 130 al richting de 100 ging, toen sloeg mijn vin ook niet aan.
Kwaal van deze is dat de radiateur verstopt gaat zitten.
Bij mij was dat opgelost met een nieuw radiateurtje voor 55euro bij mijn onderdelen boer.Mijn koelvin slaat aan op langzame vin stand bij 95graden, en op hoge vin snelheid bij 100graden.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
15 juni 2015 om 16:42 #18287313Oja 0graden of of 30graden buiten scheelt bijna niks.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 juni 2015 om 13:35 #18287314Ik heb exact dezelfde probleem bij mijn corsa. Bij mij is het zelfs datals ik sneller dan 110 Km/u begin terijden dat de temp begint te stijgen tot 95.
-En wat ik ook heb, als de wagen gewoon stationair draait dus gewoon in neutraal wanneer ik niet rij, begint de temperatuur ook te stijgen.
De sensor die de FAN schakelt had ik al vervangen, ik vermoed dat de thermostaat mss stuk is, hoe kan eventueel controleren of de thermostaat fatsoenlijk werkt?
Ik heb wel best een zware voet en rij goed door, qua olie verbruikt verbruikt de blokje bijna niks.
De katalysator is ook leegehaald, bijna geen zwarte rook als ik goed gas geef … Motor draait gewoon als een klokje, altijd tijdig onderhouden geweest qua olie verversing en filters veranderen.
grts
17 juni 2015 om 13:57 #18287315Als de thermostaat goed werkt:
– Bij koude motor starten (dus na een nacht b.v), auto voor 5 min laten draaien stationair (dus nog niet de 90 graden aangetikt binnen op afleesding), de dikke buis van de radiator aan de motor moet dan niet heet zijn, ook moet de buis niet hard zijn. Op het moment dat de temperatuur oploopt naar +-90 zal de thermostaat open gaan, koelvloeistof begint te stromen, buis wordt warm en door de verhoogde druk wordt de buis hard. Als meteen na het starten de buis voelbaar warmer wordt dan is je thermostaat gaar en staat hij altijd open. In het andere uitertste geval wat zelden voorkomt: thermostaat gaat niet open, dan had je nu allang met kokende motor ergens stilgestaan, maar je buis zou dan nooit warm worden.
17 juni 2015 om 19:14 #18287316Radiateur verstopt, ik had exact hetzelfde met de 1.5TD.
mijne werd al warm bij 100km/u (95/100graden)
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 juli 2015 om 04:54 #18287317Radiateur verstopt, ik had exact hetzelfde met de 1.5TD.
mijne werd al warm bij 100km/u (95/100graden)
1) blijven idd niet veel andere mogelijkheden over…
2) mijn probleem zal dus ook enkel verergeren ?
3) nogmaals flushen van koelwatercircuit = geen oplossing ?dank
2 juli 2015 om 17:01 #18287318bestel gewoon een radiateur voor 55 euro (vraag even wim waar die die gehaald heeft).
zoals je in het begin zei, je rijdt 30k per jaar en je wil dat nog zo lang mogelijk blijven doen.
doe dan geen houtje touwtje oplossingen, maar pak het probleem bij de bron aan.2 juli 2015 om 22:06 #18287319Gewoon vervangen niet krenten.
Ik lees weinig rook, opzich goed natuurlijk.
Maar na het flink indraaien van de roetstop is de motortemperatuur knap gedaald., en er knap gang bij gekomen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 juli 2015 om 05:16 #18287320Radiator die verstopt zit, zou ik dus moeten merken aan de snelheid waarmee het water eruit komt, wanneer ik het koelcircuit ledig ?
Kopen weet ik wel een plaats, plaatsen is ook geen groot probleem.4 juli 2015 om 08:40 #18287321hoeft niet zozeer volledig dicht te zijn, als er een laag vet/troep/rommel/meuk/call it whatever you like aan de binnenkant van de radiator zit, koelt deze ook niet meer ivm slechte warmteoverdracht.
4 juli 2015 om 14:39 #18287322Nee mijn vloede ook goed door opzich.
Alleen was deze radiateur wel flink zwaarder als de nieuwe, dat was van het vuil.
Bij warme motor was de onderhelft van de radiateur loeiheet, en de bovenhelft lauw qua temperatuur.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.