Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Temperatuur Corsa x14xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 juli 2012 om 08:18 #17250573
Hallo,
Ik heb een corsa B uit 1994, (x14xe) Nu heb ik de volgende vraagjes en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
De auto verbruikt na mijn idee veel benzine. Z’on beetje 1 op 9/10.Is dat normaal? Rijdt er normaal mee dus niet scheuren etc. Als ik de auto parkeer dan ruik ik ook vaak een onverbrande benzinelucht.
Wat mij opvalt is dat de temperatuur niet boven 90 graden uitkomt. Is dat normaal? Moet de wijzer normaliter ongeveer in het midden staan? Zou dit kunnen betekenen dat de thermostaat niet helemaal lekker meer werkt? (komt wel warme lucht binnen als ik de verwarming inschakel)
Alvast bedankt voor jullie tips.
Recentelijk vervangen:
Luchtfilter
Bougies
Bougiekabels
Brandstoffilter
Oliefilter
Remblokken
16 juli 2012 om 08:39 #18047791Komt de temperatuur wel boven de 90 graden als je stilstaat? Zo ja, termostaat vervangen.
16 juli 2012 om 09:15 #18047792verbruik is aan de hoge kant! 1 op 13/14 is eerder normaal zeg maar, en t kan zoveel zijn…. tempsensor, lamba sonde, kijk eens wat voor kleur je bougies zijn–>miss slechte verbranding/benzine geur!
16 juli 2012 om 09:50 #18047793@corsa14slow wrote:
Komt de temperatuur wel boven de 90 graden als je stilstaat? Zo ja, termostaat vervangen.
Net even gekeken wat de auto stationair doet. Dan gaat die netjes boven de 90 graden.. Dus ga maar eens beginnen met een thermostaat bestellen en (zelf) vervangen.. Is dat ingewikkelt?
16 juli 2012 om 09:54 #18047794nee is goed te doen, deze zit bovenaan bij de x14xe,
koelwater aflaten en opvangen, slang los, en die 3 of 4 boutjes losmaken!
een plaatje bij het praatje…16 juli 2012 om 09:57 #18047795Bedankt Richard voor de duidelijke foto! Ga er mee aan de slag. Bedankt zover.
16 juli 2012 om 10:47 #18047796Idd thermostaat. Deze zal geblokkeerd zijn in de openstand, met als gevolg dat de motor te lang in de ‘koudloopfase’ loopt en dus meer benzine verbruikt. Thermostaatwissel bij deze motortjes is kinderspel. Koelwater hoeft er zelfs niet helemaal uit. Slechts tot het niveau dat deze onder het thermostaathuis staat en bij het losmaken niet eruit loopt.
Na vervangen weer koelvloeistof bijvullen tot de middelste rand van het expansievat en ontluchten met dop eraf en door de motor stationair te laten lopen tot de thermostaat opent (bij ca. 92 graden). Daarna motor uit en laten afkoelen. Na afkoelen eventueel weer bijvullen tot de middelste rand.
16 juli 2012 om 11:28 #18047797De thermostaat is vervangen. Was inderdaad een abc’tje..Kijken of benzine verbruik minder is geworden.
Keep you posted.
Bedankt allen zover voor de tips.
3 oktober 2012 om 19:24 #18047798Hallo Ter hedde,
Ik heb bij mijn corsa hetzelfde probleem (met dezelfde motor). Dat de temperatuur ook niet boven de 90 graden uit komt.
Wat is de normale stand van de temperatuurmeter bij normaal bedrijf?
Waar heb je de koelvloeistof af getapt?Is het probleem bij jou verholpen met het vervangen van de thermostaat? En heb je dit gemerkt aan het benzineverbruik?
Groeten Peter
3 oktober 2012 om 19:41 #18047799Hoi Peter,
Tijdens het rijden tussen de 90 en 92 graden. En stationair schiet de meter om hoog naar 95 graden ongeveer. Wat volgens mij redelijk normaal is. Het benzine verbruik is bij mij wel minder geworden. Zekers op lange afstanden. Heb de koelvloeistof onderaan de radiator afgetapt meen ik.
Overigens vond ik de auto nog steeds niet goed lopen dus heb inmiddels al van alles vervangen.
Luchtfilter
Brandstoffilter
Remblokken
Bougies
Bougiekabels
Bobine
Temperatuursensor koelvloeistof
Luchtsensor
Mapsensor
Oliefilter
ThermostaatVerder nog andere problemen met de auto?
3 oktober 2012 om 19:44 #18047800Hoi TerHedde,
Dank voor je reactie.
De auto loopt super! Verder geen problemen. Heeft 164.000 km gelopen.
is het niet zo dat de wijzer in het midden hoort te staan als de motor op temperatuur is?Groeten Peter
3 oktober 2012 om 19:54 #18047801Hoi Peter,
Nee, volgens mij niet.. Maar wellicht zijn nog andere forum gebruikers die het kunnen bevestigen ;)
Gr.
Niels3 oktober 2012 om 19:57 #18047802Hallo Niels,
De kachel wordt trouwens wel warm. Bij mijn vorige astra H en nu mijn huidige astra j sports tourer staat de temperatuurmeter keurig in het midden als de motor warm is.
Corsa rijdt trouwens mijn vrouw in.Is jou iets bekend over olieverbruik? Moet je hem vaak bij vullen?
Groeten Peter
3 oktober 2012 om 20:04 #18047803De temperatuurmeter hoort ongeveer op 91/92 te staan, iets hoger kan ook.
Olieverbruik hebben deze motoren vaker last van, 1 liter op 2000 km komt vaak voor.3 oktober 2012 om 20:10 #18047804Het olieverbruik van mij is niet hoog… Eigenlijk bijna niets.. Controlleer het wel regelmatig want het blijft natuurlijk wel een oud beestje..
4 oktober 2012 om 13:09 #18047805Kan heel goed hoor, die van mn zusje gebruik ook bijna niks. Schijnt dat het grotere broertje vaker last heeft van wat meer olieverbruik (x16xe). Iets wat ik zelf kan bevestigen ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.