Opel Meriva-A Z1.6SE uit augustus 2004
Winter 2015 bleek de verwarming lauw, hierop thermostaat vervangen, reparatie bleek niet het gewenste effect te hebben, maar de garage niet kon vinden wat het probleem zou zijn. In januari 2016 heb ik mijn auto met hetzelfde probleem naar mijn huidige garage gebracht hier kwamen ze met dezelfde conclusie thermostaat of eventueel waterpomp. Ik heb uitgelegd dat de thermostaat reeds vorig jaar vervangen is. Inmiddels zijn we er ook achter gekomen dat de temperatuurmeter op het dashboard niet oploopt. Uiteindelijk weer de thermostaat laten vervangen en daarbij ook de waterpomp, maar wederom niet het gewenste resultaat. De thermostaat is getest in een pan met warm water en deze ging netjes bij 92° open. Bij het stationair draaien komt de motor mooi op temperatuur en loopt de meter op het dashboard op en slaat de vin om te koelen bij de juiste temperatuur ook aan. Zodra de auto gaat rijden zakken de temperatuur en meter razendsnel en kun je de thermostaat na een rit van 10 minuten gewoon aanraken. Er is zelfs een testrit zonder vin gemaakt, maar de temperatuur bleef tijdens het rijden veel te snel dalen.
Het vervangen van de thermostaat en waterpomp heeft op de werking van de kachel weer geen effect gehad, want deze blijft ook als de thermostaat oploopt tijdens het stationair draaien slechts lauwe lucht geven. De garage is inmiddels weer hele dag aan het zoeken geweest, heeft diverse onderdelen vervangen, diverse internetfora geraadpleegd en de Opel dealer om advies gevraagd, maar van iedereen krijgen ze het advies de thermostaat te vervangen. Nu dit inmiddels 2x gebeurt is, is wel duidelijk dat dit niet het probleem is, maar wat wel dat weet niemand. Ik ben inmiddels radeloos wie weet wat dit kan zijn?