Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Temperatuur Astra F nooit hoger dan 70 graden (correctie: 80
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 juli 2010 om 20:36 #17224151
Hallo, ik ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een mooie Astra F, heb alleen een probleempje omtrent de motortemperatuur / thermostaat / sensor / koelvloeistofcirculatie / anders…
PROBLEEM: de temperatuurmeter in mijn dashboard komt nooit boven de 70 graden uit. Na het starten gaat de meter rustig naar net onder de 70 graden en blijft daar steken.
Nu heb ik de sensor al getest door deze op de aarde aan te sluiten, de meter in het dashboard slaat in dat geval helemaal door, de sensor zou dus niet het probleem moeten zijn.
Verder heb ik de bout (stiftje / bimetaaltje?) waar de sensor op bevestigd zit vervangen met een andere van de sloop. Tijdens het vervangen was de motor koud – en wellicht een belangrijk detail – er stroomde helemaal geen koelvloeistof uit de opening tijdens het vervangen… Al met al is het probleem helaas onveranderd gebleven.
Heeft iemand suggesties voor verdere aanpak? Wellicht is het de thermostaat (die op een lastige plek schijnt te zitten bij de astra f)?
Zou jullie adviezen erg waarderen aangezien ik over enkele dagen met deze mooie sportieve astra op vakantie ga!
31 juli 2010 om 20:53 #17706035Zou kunnen dat je thermostaat open blijft staan. Zal dan ook wel lang duren voor de motor een beetje warm word.
31 juli 2010 om 21:34 #17706036Dankje voor de tip, is er behalve vervangen een manier om te testen of die daadwerkelijk stuk is?
Verder weet ik niet wat voor opwarmtijd normaal is voor een Astra 1.4 benzinemotor, maar hij gaat naar mijn idee sneller naar de 70 graden dan de VW T5 TDI waar ik ook regelmatig in rijd…
1 augustus 2010 om 06:28 #17706037Gewoon thermostaat vervangen.
normaal hoort hij zo 80 tot 85 graden te zijn.
1 augustus 2010 om 07:37 #17706038origineel gepost door stefanDTI
Gewoon thermostaat vervangen.normaal hoort hij zo 80 tot 85 ?? graden te zijn.
Thermosstaat zal inderdaad niet best zijn werk meer doen, en te vroeg openen of zelfs open blijven staan.
Hierdoor blijft koelvloeistof doorstromen door de radiateur, en werd het te veel gekoeld.
Werktemperatuur ligt tussen 85 en 105 graden.
Willem
1 augustus 2010 om 09:12 #17706039Dank voor de reacties! Nu jullie het over 80 / 85 graden hebben ben ik eens na gaan denken en de meter wat beter gaan bekijken. Heb altijd gedacht dat 90 graden de ideale bedrijfstemperatuur was en heb de schaalverdeling op mijn meter nog eens bekeken.
Nu heb ik dezelfde temperatuurmeter als die in het dashboard op deze foto in mijn astra zitten: http://www.corsaworld.de/teilemarktpics/119-1959_IMG.jpg
Bij een koude staart duurt het even voordat de wijzer uit het blauwe gebied komt en deze blijft vervolgens net onder het eerste witte streepje hangen. Als ik de schaalverdeling goed interpreteer zou de temperatuur dus net onder de 80 graden liggen (en dus niet 70, sorry).
Andere Astra F rijders (heb zelf de tailgate C1.4SE E2 met 82 pk), is dit ook jullie bedrijfstemperatuur of moet ik toch mijn thermostaat eens vervangen?
Alvast bedankt!
1 augustus 2010 om 09:16 #17706040De Bedrijfstemperatuur van deze motoren hoort tussen de 90 en 105 graden te liggen..
Van de winter gaat jouw auto waarschijnlijk niet eens het blauwe gebied op de meter uit komen.
Dat is helaas een beetje een kwaal bij deze motoren..
Nog een nadeel is dat de distributie riem los moet bij deze motoren om de thermosstaat te vervangen..
Wij raden dan ook altijd aan de thermosstaat mee te vervangen met de distributie riem.
> Bij deze motor is het wel verstandig de Hele distributie mee te vervangen met de thermosstaat, als deze riem kapot loopt heb je namelijk motorschade.
Willem
1 augustus 2010 om 09:21 #17706041Bedankt voor de snelle reactie. Ik had reeds vernomen dat de thermostaat op een lastige plek zat maar het wordt natuurlijk vervelend (en duur) als de distributieriem ook mee moet…
Ga er in dat geval eerst zo maar mee op vakantie naar het zuiden, neem aan dat 80 graden geen dermate slechte temperatuur is dat de motor extreem hard slijt…
1 augustus 2010 om 09:24 #17706042nee hoor..
Alleen lager kan ook ten nadele zijn van het verbruik van de motor..
Hoe beter de bedrijfstemperatuur hoe zuiniger ze loopt..
Ik wens u een GOEDE vakantie toe..
Willem
1 augustus 2010 om 09:33 #17706043Nogmaals hartelijk dank!!! En zo op het eerste gezicht lijkt het verbruik nog redelijk gunstig met zo’n 1:15 en soms toch vrij sportieve rijstijl ;)
1 augustus 2010 om 09:40 #17706044heel net verbruik..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.