Temp koelwater?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Temp koelwater?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 26 tot 33 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #18231822
    wim-v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2005

      Milieu vooral, Hoe hoger de temperatuur, is hoe schoner de uitstoot.

      @ Dolby, door het alminium blok inderdaad.

      #18231823
      usbstick
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 February 2012

        Vergeet niet dat de koelvloeistoffen veranderd zijn door de jaren heen, ze kunnen veel hogere temperaturen hebben..

        Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

        #18231824
        tvdr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 February 2014

          Hoeveel zou dat schelen dan qua rendement? Ik snap dat dat moeilijk te voorspellen is maar praten we dan over 2% of over 20%?
          Dus dat word dan onvolledige verbranding, dat zal ook wel niet goed zijn denk ik

          #18231825
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Hoeveel is lastig in te schatten, ook interne motorvervuiling zal mindersnel opgelost worden, zelfreinigende temperatuur word minder snel bereikt

            Verstuurd vanaf mijn Samsung S3-mini met Tapatalk

            #18231826
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              @Wim-V6, bedankt voor de reactie. Nu weet ik zeker waarom mijn blok snel warm is. Omdat het een aluminiumblok is. :thumb

              @wim-v6 wrote:

              Milieu vooral, Hoe hoger de temperatuur, is hoe schoner de uitstoot.

              @ Dolby, door het alminium blok inderdaad.

              #18231827
              RamSwa72
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 February 2014

                De koelvloeistof in een verbrandingsmotor is een vloeistof die wordt gebruikt om overtollige warmte af te voeren, die anders de motor zou beschadigen. Meestal is deze vloeistof water met enkele toevoegingen.

                Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivries, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo’n 50.000 km vervangen moet worden.[bron?] http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof_(auto” onclick=”window.open(this.href);return false;)

                Nergen voor nodig je druk maken Kookpunt ligt op 135 graden dus je hebt nog ruim 25 graden marge :vertag

                #18231828
                midnight black
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 December 2011

                  @tvdr wrote:

                  Hoeveel zou dat schelen dan qua rendement? Ik snap dat dat moeilijk te voorspellen is maar praten we dan over 2% of over 20%?
                  Dus dat word dan onvolledige verbranding, dat zal ook wel niet goed zijn denk ik

                  Als je weet dat het rendement van een c20xe motor maximaal 37% is (dwz van de 100% energie (benzine) die er wordt ingestopt wordt maximaal 37% omgezet in mechanische energie, de rest is warmte!) en dat deze motor bij zijn introductie in de jaren 80 de ottomotor met hoogste rendement was, dan snap je dat het rendement door meer koelen niet gigantisch wordt beinvloedt.
                  Overigens wordt er weinig gepubliceerd over de rendementen van de huidige moderne “downsize” motoren.

                  #18231829
                  midnight black
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 December 2011

                    Lees nu een mooi bericht over het verbeterde rendement van de nieuwste Toyota motor “waarmee het rendement van de nieuwe motor op 37% uitkomt” Dus bij Toyota zijn ze nu net zover als Opel met de c20xe in de jaren 80! :jerry Het zijn overigens geen meetgegevens rechtstreeks van Toyota, hier kwam ik het tegen: http://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-zet-nieuwe-motoren-op-atkinson-dieet-66413″ onclick=”window.open(this.href);return false;.

                  8 berichten aan het bekijken - 26 tot 33 (van in totaal 33)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.