Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Temp koelwater?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 mei 2014 om 09:56 #18231822
Milieu vooral, Hoe hoger de temperatuur, is hoe schoner de uitstoot.
@ Dolby, door het alminium blok inderdaad.
13 mei 2014 om 16:04 #18231823Vergeet niet dat de koelvloeistoffen veranderd zijn door de jaren heen, ze kunnen veel hogere temperaturen hebben..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
14 mei 2014 om 15:51 #18231824Hoeveel zou dat schelen dan qua rendement? Ik snap dat dat moeilijk te voorspellen is maar praten we dan over 2% of over 20%?
Dus dat word dan onvolledige verbranding, dat zal ook wel niet goed zijn denk ik14 mei 2014 om 15:55 #18231825Hoeveel is lastig in te schatten, ook interne motorvervuiling zal mindersnel opgelost worden, zelfreinigende temperatuur word minder snel bereikt
Verstuurd vanaf mijn Samsung S3-mini met Tapatalk
20 mei 2014 om 06:47 #1823182620 mei 2014 om 11:27 #18231827De koelvloeistof in een verbrandingsmotor is een vloeistof die wordt gebruikt om overtollige warmte af te voeren, die anders de motor zou beschadigen. Meestal is deze vloeistof water met enkele toevoegingen.
Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivries, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo’n 50.000 km vervangen moet worden.[bron?] http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof_(auto” onclick=”window.open(this.href);return false;)
Nergen voor nodig je druk maken Kookpunt ligt op 135 graden dus je hebt nog ruim 25 graden marge :vertag
20 mei 2014 om 20:06 #18231828@tvdr wrote:
Hoeveel zou dat schelen dan qua rendement? Ik snap dat dat moeilijk te voorspellen is maar praten we dan over 2% of over 20%?
Dus dat word dan onvolledige verbranding, dat zal ook wel niet goed zijn denk ikAls je weet dat het rendement van een c20xe motor maximaal 37% is (dwz van de 100% energie (benzine) die er wordt ingestopt wordt maximaal 37% omgezet in mechanische energie, de rest is warmte!) en dat deze motor bij zijn introductie in de jaren 80 de ottomotor met hoogste rendement was, dan snap je dat het rendement door meer koelen niet gigantisch wordt beinvloedt.
Overigens wordt er weinig gepubliceerd over de rendementen van de huidige moderne “downsize” motoren.23 mei 2014 om 07:31 #18231829Lees nu een mooi bericht over het verbeterde rendement van de nieuwste Toyota motor “waarmee het rendement van de nieuwe motor op 37% uitkomt” Dus bij Toyota zijn ze nu net zover als Opel met de c20xe in de jaren 80! :jerry Het zijn overigens geen meetgegevens rechtstreeks van Toyota, hier kwam ik het tegen: http://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-zet-nieuwe-motoren-op-atkinson-dieet-66413″ onclick=”window.open(this.href);return false;.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.