Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Temp koelwater?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2014 om 16:03 #17265629
Het is weer warm buiten en het viel mij op dat de koelfan van de radiator niet aangaat.
Dus even gecheckt in dat speciale menuutje van de bc, tussen de 100 en 105 staat ie!?Is dat niet veel te warm?
Het gaat om een zaf b 2006 1.8 lpg
1 mei 2014 om 19:10 #18231800Koelfan slaat pas aan bij 107 graden
1 mei 2014 om 19:51 #18231801Ahaa bij 107, thnx 1.6je.
Hoorde hem daarnet bij 106 aanslaan en dan gaat ie bij 100 weer uit. Dus hij doet het gelukkig wel.
Ik heb net koprevisie achter de rug en ik dacht dat ie voorheen altijd op 90 stond. Dus ik hou de temp even in de gaten.
2 mei 2014 om 21:23 #18231802Meestal tijdrns het rijden schommelt hij tussen de 90 en 95 graden. Bij stilstaan wil die wat vaker de 100 paseren
3 mei 2014 om 05:51 #18231803Nee bij mij tijdens het rijden constant 99/100.
Is dat te warm? Misschien de thermostaat?3 mei 2014 om 08:20 #18231798Dat is te warm inderdaad.
Met de kopreviesie ook de rest vervangen? Riem, waterpomp, thermostaat?
3 mei 2014 om 08:48 #18231804Ja ik ga het eens vragen, waterpomp en riem zien er nieuw uit, thermos kan ik niet zien van buiten denk ik?
Er is onder garantie koprevisie uitgevoerd namelijk3 mei 2014 om 10:22 #18231805Ik zou mij niet zo druk maken om die paar graden. Zo lang je ven aan blijft slaan en er geen lampje gaat branden.
Waarschijnlijk als jij je thermostaat vervangt zal je auto de zelfde temperatuur aangeven.3 mei 2014 om 12:55 #18231806100 graden is geen bedrijfstemperatuur hoor.
En je motor zal het niet echt lekker vinden om altijd die temperatuur te hebben.
Zou jij met je opc zo rond blijven rijden.dan???
Maar als het onder garantie is gedaan,dan breng em terug en laat ze een diagnose stellen.
Zeker als het voor de revisie gewoon 90graden was.
3 mei 2014 om 14:33 #18231807Als 100 graden niet goed zo zijn zou de fabrikant de ven wel eerder aan laten slaan.
3 mei 2014 om 14:35 #18231808Mijn temp lag ook op een klein stukje al op 99 graden
3 mei 2014 om 17:07 #18231799Trouwens deze discussie is al eens eerder gehouden. Met als conclusie, dit is normaal. viewtopic.php?f=5&t=163815&start=25
3 mei 2014 om 18:46 #18231809Rendement technisch gezien wil je ook dat ie niet teveel koelt!
4 mei 2014 om 15:22 #18231810Nou iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga toch maar even vragen bij de Opel, zodra ik meer weet meld ik me…
5 mei 2014 om 11:43 #18231811Kom net bij de Opel vandaan, de chef van de werkplaats was een beetje verbolgen dat ik in het “secret” menu was gekomen, dat is niet bedoeld voor eigenaren, maar alleen voor Opel-personeel…….
Maar to the point, 100 graden is normale bedrijfstemperatuur voor moderne motoren.
Zolang er geen lampjes gaan branden hoef ik me geen zorgen te maken….aldus de chef.En daarmee was de kous af, het was slechts een mondelinge diagnose….
6 mei 2014 om 15:56 #18231813Dan is een gemiddelde 1993 opel ook al een moderne motor.
De Astra-F 2.0i 1993 ging pas koelen tussen de 98 en 102 graden op standje 1 van de koelvin.
zo ook mijn Combo-B van 1998.Dit zijn inderdaad normale temperaturen.
Alfa-Romeo haalde deze temperaturen al in de 80er jaren met de Alfa-33
Willem
6 mei 2014 om 19:05 #18231814Het is nieuw voor mij.
Saxo, peu 205, 306, golf, mitsu space wagon gehad en ze stonden allemaal rond de 90.
Ben een beetje huiverig met de 1.8 icm lpg,
heb ik hem toch liever op 90 zeg maar….
7 mei 2014 om 06:29 #18231812AnoniemLid sinds:
1 January 1970@tvdr wrote:
Kom net bij de Opel vandaan, de chef van de werkplaats was een beetje verbolgen dat ik in het “secret” menu was gekomen, dat is niet bedoeld voor eigenaren, maar alleen voor Opel-personeel…….
Verbolgen? Dat maak je toch zelf wel uit, van wie is die auto nou.. Volgens mij heeft die man een gezagsprobleem..
7 mei 2014 om 07:40 #18231815Ik vind persoonlijk 100graden veel te gevaarlijk. Al mijn auto’s die ik heb gehad zijn gewoon rond de 88 a 92 graden op bedrijfstemperatuur. Hoger dan 92graden moet de motor geholpen worden voor de temperatuur onder de 92graden te krijgen lijkt me normaal.
100graden is wel erg warm vind ik persoonlijk. Met 100graden en hoger moet je gaan koken en niet auto rijden. ;)
7 mei 2014 om 10:46 #18231816Waarom denk je dat er geen temperatuur meter meer in zit?
Om dit soort gezeur niet meer te hebben.7 mei 2014 om 10:54 #18231817In de BMWs van tegenwoordig is 100-110 toch redelijk normaal. De meter loopt zelfs door tot 150, maar daar staat dan weer niet op wanneer het te warm is. Onder hoge druk kan alles.
7 mei 2014 om 17:24 #18231818Ik zou het ook veel geruststellender vinden als ie op 90 zou staan…..
Is er op de een of andere manier een mogelijkheid om hem op 90 te krijgen eigenlijk?
11 mei 2014 om 13:01 #18231819jup, 87graden thermosstaat erin, 92graden koelvinschakelaar erin.
Wel kans dat je verbruik stijgt, daar is t allemaal om te doen namelijk..
Willem
12 mei 2014 om 12:52 #18231820Volgens autodata programma wat ik regelmatig gebruik staat voor mijn Z22SE motorblok dat de thermostaat al bij 82graden op gaat? is dit normaal voor deze motor? Ben namelijk gewend dat de thermostaat bij 92 graden opengaat. Mij valt ook op dat deze motor snel op bedrijfstemperatuur is. Maar dat zou te maken hebben omdat de Z22SE een aluminium blok is.
12 mei 2014 om 19:17 #18231821@wim-v6 wrote:
jup, 87graden thermosstaat erin, 92graden koelvinschakelaar erin.
Wel kans dat je verbruik stijgt, daar is t allemaal om te doen namelijk..
Willem
Juistem, dat is dus het rendement deels om zeep helpen!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.