Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Tectyl / bitak / ML
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 maart 2011 om 07:39 #17233914
Ik heb es een vraag, want ik kom er echt niet uit wat het beste is.
Wat kun je het beste op staal smeren om te zorgen dat het niet gaat roesten? Het is voor in de wielkasten van een Corsa, want de plastic kuipen gaan eruit. De wielkasten zijn van binnen wel gelakt, maar ik wil de aankomende steenslag erin geen kans geven om het ijzer lakloos te maken, en zorgen dat er roest vormt.
Daarnaast zou het fijn zijn als het spul wat ik erop smeer/spuit wel binnen enkele uren droog is :D
Kan iemand vertellen wat ik dan het beste kan gaan halen?
9 maart 2011 om 07:46 #17832138ik heb terotex 2000 gebruikt.
kost wat maar droogt niet helemaal uit (met barstjes tot gevolg en dus insijpelend vocht) als de goedkope busjes9 maart 2011 om 07:53 #17832139Zolang het maar droog is, en geen vuil/troep vasthoudt, want af en toe zal de auto opgekrikt worden, om de wielkasten een keer te kunnen schoonmaken, maar het is niet mijn bedoeling om dat elke week te gaan doen :P Vandaar de vraag..
9 maart 2011 om 08:02 #17832140[rquote=1886939&tid=144191&author=groenetijger]Ik heb es een vraag, want ik kom er echt niet uit wat het beste is.
Wat kun je het beste op staal smeren om te zorgen dat het niet gaat roesten? Het is voor in de wielkasten van een Corsa, want de plastic kuipen gaan eruit. De wielkasten zijn van binnen wel gelakt, maar ik wil de aankomende steenslag erin geen kans geven om het ijzer lakloos te maken, en zorgen dat er roest vormt.
Daarnaast zou het fijn zijn als het spul wat ik erop smeer/spuit wel binnen enkele uren droog is :D
Kan iemand vertellen wat ik dan het beste kan gaan halen?[/rquote]
Hoi Groentijger, heb men Corsa laatst ook gedaan, en wat ik altijd gebruik, is TENCOPAL, dit is een vrij vloeibare bootlak
wat ze ook op zeeschepen smeren, dus, het is in ieder geval zeewater bestendig. En wil lekker smeren/strijken met een zg bokkepoot.Het is maar een tip.
Groetjes !!!!!!!
9 maart 2011 om 08:23 #17832141Goeie tip. En wat doet het qua droogtijd?
Maar beschermd dat ook tegen steenslag enzo, want bootjes komen normaliter niet zoveel stenen tegen lijkt me :P9 maart 2011 om 19:01 #17832142tegen ijsbergen zal het al niet bestand zijn denk ik :D
9 maart 2011 om 19:14 #17832143Bij ons op het werk (VDL Kusters ombouwen van mercedes bussen) behandelen ze wielkasten met 3M Body Schutz Black werkt ook nog eens geluids dempend en is zeer snel droog.
gr Dennis
9 maart 2011 om 19:43 #17832144Heb is strijkkit gebruikt voor de corsa a,weet alleen niet meer wat voor merk?
Geplukt ff van een ander forum.
ik heb deze kit bij de Brezan gehaaltWomi Technoplast strijkkit met kwast
Womi technoplast is een snel drogende, gemakkelijk verstrijkbare kit op nitriel-rubberbais voor het afkitten van overlappingsnaden
en carrosserie delen, zoals koffervloeren, bodemplaten, chassisbalken en binnenschermen. Heeft geen
scherpe of onaangename geur, trekt geen draden bij aanbrengen, zal niet scheuren en heeft een minimale krimp.
Bovendien is Techno Plast blijvend elastisch en geeft een uitzonderlijke bescherming door zijn sterke hechting, zowel
op blank, gegond, gelakt, of verzinkt staal. Bestand tegen temperaturen tot max + 80 °C.http://www-shop.boromat.nl/popup.php?im … /15811.jpg
Weer iets geleend van een ander forum.
http://www.volksforum.com/forum/printthread.php?t=29747&page=3&pp=20 :D9 maart 2011 om 20:37 #17832145heej groenetijger,
ik zou ook body shuts gebruiken, ml blijft kleven.
maar ik zou die kunstof cuipkes d’r in houden, anders krijg je alle rotzooi wat daar tegen komt
allemaal tussen je deur. plus scheeld veel geluid.groeten johan
9 maart 2011 om 20:58 #17832146AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb vandaag weer de tectyl gehaald voor de nieuwe Astra F.
2 bussen Tectyl ML voor de binnenschermen, dorpels & deuren.
En een pot bodysafe voor de wielkasten
Morgen dus lekker aan de slag!9 maart 2011 om 21:20 #17832147[rquote=1887603&tid=144191&author=astra GT]heej groenetijger,
ik zou ook body shuts gebruiken, ml blijft kleven.
maar ik zou die kunstof cuipkes d’r in houden, anders krijg je alle rotzooi wat daar tegen komt
allemaal tussen je deur. plus scheeld veel geluid.groeten johan[/rquote]
Vanwege de verlaging moet het waarschijnlijk, maar dat is nog niet zeker. Eerst passen/meten zeg maar.Een oom van me kwam ook aan met ‘bodysafe’. Droogt binnen no-time, maar die hebben ze in spuitbus en in potten zag ik.
Maar die body-schutz, droogt dat een beetje rap?
Strijkkit klinkt ook wel handig, maar die hechtingsproblemen zie ik niet graag :P
Het moet vooral troep tegenhouden en ik moet het af en toe schoonmaken, dus daar moet het tegen kunnen.Dus het wordt of schutz, of bodysafe. Maar wat is de grootste wijsheid? :P
9 maart 2011 om 21:28 #17832148AnoniemLid sinds:
1 January 1970Is er in spuitbussen en potten ja, vind het wel goed spul.
9 maart 2011 om 21:35 #17832149Tectyl ML is waardeloos volgens een test in een duits blad.
Beste is mike sanders, maar das nogal omslachtig, ik heb terotex HV400 gebruikt, kwam er als 3de uit ;)
9 maart 2011 om 21:36 #17832150hey, wij gebruiken van die bussen daar steek je een spuit in die aan een compressor zit.
en die droogd redelijk snel.succes
9 maart 2011 om 21:38 #17832151AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoezo is tectyl ML waardeloos?, heb er verdomme net 2 grote dure flessen van gekocht :P
10 maart 2011 om 08:57 #17832152[rquote=1887704&tid=144191&author=Koendettc]Tectyl ML is waardeloos volgens een test in een duits blad.
Beste is mike sanders, maar das nogal omslachtig, ik heb terotex HV400 gebruikt, kwam er als 3de uit ;)[/rquote]
kan je dat blad een scannen??? ik ben wel nieuwsgierig.
10 maart 2011 om 09:44 #17832153Vroeger stond dat op internet maar dat moest er helaas worden afgehaald, heb even gemaild naar iemand die het wel nog heeft en wil doormailen.
Artikel stond trouwens in Autobild, was een 3 jaar durende test
10 maart 2011 om 09:49 #17832154wel staat er een verkort artikel op internet en hierin staat:
Bei Tectyl, Holts und 3M brachen die Wachsschichten sogar großflächig auf, die Flansche verrosteten stark. Grund: Sobald die Lösemittel verdunstet sind, trocknen die Oberflächen dieser Wachse aus, werden spröde und rissig wie ein ausgetrockneter Lehmboden.Feuchtigkeit und Salz können durch die entstandenen Ritzen ungehindert zum Blech sickern.
voor mensen die geen duits kunnen even korte vertaling.:
bij tectyl, holts en 3M breekt de waxlaag af en verroesten de onderdelen sterk, reden: wax droogt op, en barst als een leembodem. vochtigheid en zout kunnen aan het metaal en veroorzaken roest…artikel kan je hier lezen:
http://www.autobild.de/artikel/rostschutzmittel-im-test-35817.html10 maart 2011 om 10:14 #17832155gelukkig gebruik ik altijd teroson:)
10 maart 2011 om 19:51 #17832156waxoil, engels product zowel voor binnen als buiten te krijgen
was en olie basis droogt niet uit
gekocht bij MG dealer in Arnhem effe googlen10 maart 2011 om 21:33 #17832157Ik heb laatst bij rustbuster.nl Caprotech gehaald, zijn 3 soorten van RX5 RX7 RX10. Heb eigenlijk alleen maar positieve reacties gevonden over dat spul. Maar dat hou je toch, de ene zweert erbij en een ander vervloekt t….
Ik moet er wel bij zeggen, ik heb het nog niet gebruikt, dus heb er zelf NOG geen ervaring meeJeroen
10 maart 2011 om 22:30 #17832158rx top spul
11 maart 2011 om 21:08 #17832159misschien domme opmerking hier, maar heb ook wel eens frituurvet gebruikt, droogt niet uit en lekker vet, werkte goed en lekker goedkoop.
11 maart 2011 om 21:19 #17832160AnoniemLid sinds:
1 January 1970Vandaag de dorpels verzopen in de tectyl ML, en de achterwielkasten in de tectyl bodysafe met de kwast, ik vind het wel goed spul hoor!
12 maart 2011 om 09:08 #17832161Tectyl ML droogt hoe dan ook een keer uit… In de dorpels spuiten doe ik ‘t liefste niet, wielkasten spuit ik altijd vol met die zooi, bodem ook. Daar kan je makkelijk bij en ‘t gebarsten/uitgedroogde tectyl weg halen. En weer nieuwe erop spuiten. (Als ‘t in je dorpels uitgedroogd is blijft ‘t niks anders dan vuil en water vasthouden…)
Verder leg ik graag een bodem van zincspray –> primer 2 lagen –> verflaag van een kleur die over is (dekkend) –> tectyl. Tot nu toe bij mij geen roest gezien. Doe ‘t zo ook bij benzinetanks/wielkasten e.d. Tectyl gebruik ik enkel tegen steenslag en voor een beetje bescherming tegen zout te hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.