Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Technische Service-bulletins (TSB) en garantie?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 september 2014 om 23:19 #17268161
L.S.,
Een vriend van mij heeft een MY2011 Opel Astra J (85.000km) gekocht. Datum eerste toelating is juli 2011. De fabrieksgarantie is dus 1 jaar geleden afgelopen. De auto heeft een rammelend geluid voorin. De dealer geeft aan dat het een speling op de remblok geleiders is. Na wat speurwerk denk ik dat het gaat om het probleem dat beschreven wordt in het Technisch Service Bulletin 2857 (TSB 2857). Ik heb onderzoek gedaan naar wat TSB’s inhouden. De site http://www.gme-infotech.com (daar staan de TSB’s op) geeft aan dat “De Technische Service-bulletins bevatten informatie over technische oplossingen voor productproblemen die bovengemiddeld vaak voorkomen.”. Ik zie dat de TSB’s in twee gedeelte zijn op te splitsen (de termen TSB-A en TSB-B en de opsplitsing heb ik zelf verzonnen en komen niet van Opel):
TSB-A- Problemen waar de oorzaak het verkeerd omgaan met de auto (bijvoorbeeld benzine in een diesel auto tanken)
TSB-B- Problemen waar de oorzaak het product zelf is.Vraag 1: Is het zo dat voor ieder probleem waar een TSB voor aangemaakt is en de oorzaak het product is, er garantie geldt? Opel zegt zelf dat TSB’s gaan over productproblemen die bovengemiddeld vaak voorkomen. Dan is het toch op dat punt een gebrekkig product?
In TSB-2857 zelf staat: “De reguliere garantie- en beleidsprocedures gelden.”.
Wat houdt dat in? En beinvloed dat het antwoord op mijn vorige vraag?Alvast bedankt!
20 september 2014 om 20:25 #18253721In principe heb je 2 jaar garantie op een nwe auto ,de informatie waar jij naar verwijst is voor intern gebruik bedoeld ( zie het als een soort van vraagbaak voor de monteurs ) en zoals je zelf ook al aangeeft gelden de normale garantie termijnen voor deze klacht en kan jouw kennis dus geen aanspraak meer maken op garantie.
Er zijn soms zaken waar wel verlengde garantie en/of coulance op gegeven word zo weet ik uit het verleden dat bv de Astra-G einddempers van de uitlaat bovengemiddeld snel doorroesten en deze dus voor garantie werden vervangen.
20 september 2014 om 20:37 #18253722TSB’s zjn inderdaad bij GM bekende problemen met een oplossing die gevonden is, welke de dealer dan kan gebruiken om het probleem op te lossen.
Niet alle TSB’s zijn voor garantie en niet alle zijn om iets op te lossen, maar ook hoe te handelen in bepaalde situaties (tuning bijvoorbeeld) en vragen van klanten.Heb even gekeken wat TSB 2857 is voor je :
TSB 2857 : Disc Brakes – Rattle Noises
Complaint : Customer complains rattling noises on uneven roads.
Cause : Clearance of the brake caliper guide pins and insufficient grease amount causes rattling noise.
Production : Greasing process improved, double sticky foil introduced for 15″ rear brake pads.In case of customer complaint perform the following work steps:
1. Clean the guides in the brake caliper carrier (1) and the
brake guide pins (2) (Picture shows rear brake caliper)2. Thoroughly grease the brake guides and the guide pins (2) with
Molykote G-3407 grease3. Re-install guide pins to brake caliper carrier
Note:
Press guide pin with one hand fully into brake caliper carrier
and with the other hand move/press rubber grommet (1) to allow
enclosed air to escape.4. While fastening the upper brake caliper bolt
apply hand pressure in shown directions (arrows)5. While fastening the lower brake caliper bolt
apply hand pressure in shown directions (arrows)Only for 15″ rear brakes:
Fix outer brake pad to brake caliper– Clean glueing surfaces on brake pad and brake caliper
with brake cleaner prior foil application!– Apply 3M foil to the backside of the outer brake pad
– Re-install brake caliper and fix outer brake pad to caliper
Spare parts: Part-Number: Catalogue-Number:
Molykote G-3407 grease 93165631 19 48 003
(5g pack)
3M foil 93179863 16 05 090
Labour Times: TC: Hours:
U3 285 70 Grease brake caliper guide pins 90 0.7The costs for this repair will be covered during warranty and policy.
For policy please refer to the Policy Guideline (WebPG/Kuugel).
The regular Warranty Procedure will apply. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.