Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Te weinig oliedruk Manta Bcc GTE 2.0 1978
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2013 om 17:24 #17255512
Goedenavond allemaal,
Na vandaag al 300km te hebben gereden stond ik stil op een steile helling, even wat gas nodig (probleemloos) om de weg op te draaien. Vervolgens valt de oliedruk weg. De motor gelijk uit en na even wachten het oliepeil controleren (voldoende olie). Ondanks dat er voldoende olie in het carter zat even wat olie bijvullen via het kleppendeksel, het liep niet zo snel weg als gewoonlijk. Echter, aangezien het via de distributieketting naar beneden loopt kan ik me niet voorstellen dat dit verstopt zit.
De meneer van de ANWB (had zelf een ascona 2.0 gehad) heeft de motor weer gestart, geen rare geluiden oid. Het oliepeil stond stationair op 0.7 bar ongeveer, op het randje van de rode lage-druk indicatie. Bij gas geven in neutraal liep de oliedruk weer op tot max 3 bar. Tijdens het rijden (60km per uur, 2000 toeren) kwam de oliedruk niet boven de 1 tot 1.5 bar (normaliter minstens 3 bar). Als je de koppeling intrapt zakt hij direct terug naar de minimum druk of iets lager. We hebben het stekkertje op de oliedrukmeter los gehad en hij bleef druk aangeven (wellicht sensor voor alarmlampje wat er niet op zit).
Voor de zekerheid auto naar huis gesleept.
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Een kapotte sensor lijkt me sterk, hij geeft immers wat aan en reageert op verhoging van het toerental. Normaliter is de druk veel stabieler en ligt de begin druk veel hoger.
Bij voorbaat hartelijk dank voor alle mogelijke info.
19 februari 2013 om 18:20 #18109191Zojuist auto gestart (koude motor) en oliedrukmeter gaf juiste druk aan. Zou het probleem te koppelen zijn aan een opgewarmde motor met dunnere olie? Ik ga er zo niet mee rijden.
19 februari 2013 om 18:28 #18109192wat voor olie heb je erin zitten?
19 februari 2013 om 18:33 #1810919315W40. Twee maanden geleden olie en filter nog ververst. Rijd al jaren probleemloos op deze olie (wordt ook minstens een keer per jaar ververst incl. filter).
19 februari 2013 om 18:46 #1810919415w40 moet mijn idee inderdaad geen probleem zijn bij een 2.0
Heb zelf ook jaren probleemloos met de ascona b met 2.0 en 15w40 gereden(mijn vraag welke olie was naar aanleiding van jouw vraag kan het
door dunnere olie komen met opgewarmde motor)19 februari 2013 om 20:05 #18109195Oke dan. Ja viscositeit word natuurlijk lager bij opgewarmde motor maar zou dit na zo lang probleemloos rijden niet zo snel in verband kunnen brengen met dit probleem. Zijn er mensen die dit al eens meegemaakt hebben?
20 februari 2013 om 20:44 #18109196;) veertje van het kogeltje iets uit trekken zodat er wat meer spanning op komt of je kogeltje is geen kogeltje meer dus vernieuwen
21 februari 2013 om 15:04 #18109197Van het overdrukventiel op de pomp bedoel je?
21 februari 2013 om 18:10 #18109198jep, kun je dan trouwens beter gelijk vervangen door een stalen kogel :thumb
21 februari 2013 om 20:12 #18109199Ga ik naar zoeken, thanks!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.