Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Te veel olie, veels te veel olie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 oktober 2014 om 19:09 #17268521
Hoi Forumleden.
Een paar weken geleden een Astra G, station, automaat gekocht.
Had wel even naar de olie gekeken bij proefrit, kleur was allemaal nog wel redelijk en niet grijs, niet echt op nivo gelet.Ben nu paar keer bezig geweest wat dingetjes vervangen en opgeknapt, ook vraagbaak aan het doorlezen.
Echter ben er nu achter gekomen dat er dus, zowel in de automaatbak als in de motor te veel olie zit.
Zelf dus geen olie bijgevuld.
Sinds aankoop zo’n 300 km, rustige kilometers, max 110 km snelheid gereden.Dit was vandaag dus oliepeil van Automaat, koude motor.
Klopt het dat bij de automaatbakolie, het peil bij koude motor lager is als bij warme motor?
Dus eigenlijk precies andersom als bij gewone motorolieMaar volgend mij dus veels te hoog, al zeepdispenser pompje met stuk bezineslang gemaakt dus ga morgen wat olie verwijderen.
Nu de vragen, welke soort schade kan ik hierdoor opgelopen hebben dus waar moet ik op gaan letten.
Hoor het graag over motor en over de automaat.Hoop dat iemand mij hier wat over kan vertellen.
Groet, Willem
10 oktober 2014 om 19:21 #18256726Automaatbak moet warm gepeild worden.
10 oktober 2014 om 19:27 #18256727Ik dacht dat dit ook koud kon.
Aan een kant v.d. peilstok staat 20 graden, op andere kant 80 graden.Volgens vraagbaak zou dus de 20 graden streepjes voor peilen met koude motor moeten gelden.
I.d.d, volgens vraagbaak wordt peilen zowel met 20 als 80 graden aangeraden.
11 oktober 2014 om 11:15 #18256728Automaat moet je peilen met een draaiende motor in P stand !!!!
Motorolie peil je het beste met een warme motor en dan na een minuut of 5 staan !
Zorg er ook voor dat de auto vlak staat,dus niet scheef oid.
11 oktober 2014 om 11:50 #18256729I.d.d. ik ga strakjes aan de slag.
Motor minimaal 1 minuut laten lopen, even rustig aan door alle standen en dan met lopende motor peilen.
Dan moet het bij de 20 graden markeringen in de buurt staan, dit was mij wel bekend.
Hetzelfde peilen bij warme motor, olie 80 graden markeringen.
(leek mij alleen een beetje sterk dat het peil zo ver boven de bovenste markeringen komt te staan , als motor dus echt koud, niet lopend, peilt)Mijn vraag was meer, als het peil te hoog is/was , wat kan dan de schade zijn, welke onderdelen kunnen schade oplopen, en hoe kan ik dit opmerken.
Zowel bij de motor als bij de automaat.
Dus als iemand nog wat kan vertellen, bij voorbaat dank.
11 oktober 2014 om 12:00 #18256730Teveel olie in je blok perst je keerringen eruit/stuk dacht ik.
Voor een automaat is het iig ook niet goed.
Sommige merken hebben wel een manier (mercedes) om uit zichzelf het teveel eruit te donderen. Maar of deze dat ook doet weet ik niet.11 oktober 2014 om 18:10 #18256731Vanmiddag dus ruim halve liter motorolie verwijdert.
Automaat oliepeil viel eigenlijk nog wel mee, gemeten met paar minuutjes warmlopen, door alle standen en met lopende motor gemeten, was nog wel iets boven max streepje 20 graden maar denk niet echt probleem.
Nu maar hopen dat de teveel motorolie niet te veel schade heeft aangericht.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.