Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Te rijk lopen C20NE Turbo
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 augustus 2014 om 16:35 #17267475
Hallo,
Sinds mijn C20NE Turbo (*Astra-f met luchtmassameter) lopend te hebben zit ik eigenlijk al met het probleem dat hij te rijk loopt,
heb afgelopen weekend alle pinnen vanaf mijn ECU nagemeten en de waarden klopte met de opgegeven waarden.Heb nog wel een over mijn koelvloeistoftemperatuursensor, de waarde hoort volgens de waardentabel 0,5-1v te zijn met warme motor,
mijn motor was warm en ik meette 1,15v op de sensor, zou dit al verschil kunnen maken?Om te meten hoe mijn motor verbrand maak ik gebruik van een Air-Fuel meter van Innovate, deze geeft met een brandstofdruk rond de 2,5 bar warm of koud een AFR aan van ongeveer 10.4, wat eigenlijk rond de 14.7 zou moeten zitten.
Wat ik sowieso nog moet proberen is de originele brandstofdrukregelaar terug zetten, nu zit er een chinese regelaar op en eigenlijk heel gek, zodra ik de brandstofdruk terug schroef naar 0,5 bar begint de lambda te regelen en komt ook mijn AFR waarde netjes rond de 14 (stationair).
Ook niet onhandig om te weten is dat ik C20LET injectoren erin heb zitten, de turbo op wastegate druk draait (ongeveer 0,4/0,5 bar) en op 98 benzine rij (met de octaanstekker op 95), althans echt rijden doe ik nog niet omdat hij geschorst is.
Afgelopen weekend heb ik hem voor de grap aan de viergastester gehangen om te kijken wat de waarden zijn, niet verassend was de lambdawaarde 0,7xx en het Co varierend van 4 tot 6! :shock:
Verklaart dus logischerwijs wel dat hij inderdaad te rijk loopt en niet goed verbrand.. MAAR het zou fijn als mensen mee kunnen denken! :hmmz :hmmz
Mijn actieve koolstoffilterklep (als ik de benaming goed heb) heb ik beiden aansluitingen afgedopt, maar neem aan dat dit geen kwaad kan, sowiesow niet voor het te rijk lopen.
Wat ik zelf dacht is misschien mijn turbodruk verhogen, maar dan lijkt me dat het verhogen van de druk geen effect heeft op het stationair al te rijk lopen. Het eerste wat ik ga doen is de originele brandstofdrukregelaar terugplaatsen om dat chinese ding uit te sluiten. Je weet het namelijk maar nooit met sommige rommel. Ook moet ik nog een recirculatiesysteem maken omdat ik met luchtmassameter rijdt, maar ook dat lijkt me geen reden om te rijk te lopen. Merk wel als ik de dumpvalve dichthoudt dat hij stationair netter loopt, maar voor de AFR waarde maakt dat vrijwel niets uit.
Voor meer informatie: vrageeennnnn!
12 augustus 2014 om 16:53 #18247639met je originele ecu icm alleen een lambda sonde gaat je naar mijn idee problemen krijgen als je gokt op een volwaardige lambda regeling.
Vergeet niet dat de lambda regeling uitgeschakelt wordt op het moment dat de gasklepstand naar 100% gaat ;)Verder eerst die brandstofdruk regelaar idd terug naar een originele, maar niet volgas rijden.
Je motor zal met deze injectoren altijd te rijk lopen stationair.Turbodruk verhogen in het stationair gebied????
Gaat niet werken.Rijk lopen wordt nu voornamelijk veroorzaakt door grote injectoren.
Is gewoon een feit want je originele ecu staat gewoon in te spuiten in de minimale waardes.
Een lambda kan het bij een originele ecu echt niet zover terug regelen dat alles netjes lambda 0,97 – 1.02 wordt stationair.Dan moet je over op vrij programmeerbaar.
Dus of kleinere injectoren met een piggy bag system, of vrij programmeerbaar of genoegen nemen met een motor die te rijk loopt.
Mijn motor draait trouwens ook stationair een lambda 0,79 – 0,86 gemiddeld..
krijg je met 660cc injectoren :ass12 augustus 2014 om 17:02 #18247640wat zou de oplossing zijn als je het hebt over de ‘volwaardige lambda regeling’?
en ik hou er rekening mee dat de lambda regeling uitgeschakelt wordt met de gasklep open, heb het nu eigenlijk puur over het stationair te rijk lopen.. ;)over het stationair te rijk lopen, hoe kan het dan bijvoorbeeld dat freek, met zijn originele ecu wel een AFR van 14.7 op zijn wideband metertje tevoorschijn tovert?
wat is een piggy bag system?
tnx voor je reactie!
12 augustus 2014 om 17:24 #18247641voor een volwaardige lambda regeling zou je een vrijprogrammeerbaar systeem moeten nemen en deze in closed loop modus zetten.
Vervolgens een bepaalde min/max percentage aan bijregelen laten toestaan maar dit kan ook erg fout gaan.Ik heb het uitgezet. Soms wil het nog wel eens dat een lambda sonde stuk gaat.
Ik draai nu dus puur in de kenvelden, lambda wordt alleen gelogd.Een piggybag system, krijgt een aantal signalen van je originele ecu mee, zoals tps, rpm, etc etc
Ik had er ook 1 op mijn c20ne en kon daarmee dus bijv de waarde van de lmm beinvloeden richting de ecu
Vervolgens stuurde ik een aantal extra injectoren aan met deze piggybag.Is een stuk goedkoper als een vrij programmeerbaar systeem maar heeft dus ook zijn beperkingen.
Freek heeft een andere brandstofdrukregelaar erop zitten, maar weet niet welke injectoren hij gebruikt.
Ook weet ik niet of hij nu op de originele ecu netjes lambda 1 draait.12 augustus 2014 om 17:36 #18247642Hoe heb jij je corsa eigenlijk door de apk gekregen? Puur omdat je een vrij programmeerbare ecu hebt en dus vrij simpel je waarden kan ‘bepalen’?
Mijn corsa is uit ’96 en heeft moet dus sowieso voor de apk van 2500-3200tpm een lambda hebben van 0,97x – 1,03x en een co van onder de 0,3% zowel op toeren als stationair. Dit kan dus nog een probleem gaan vormen?Maar een variabele brandstofdrukregelaar regelt de druk niet bij naarmate het vacuum groter wordt?
12 augustus 2014 om 17:45 #18247643op de originele ECU ga je dit naar mijn idee never nooit voor elkaar krijgen.
Ik heb geen APK meer, corsa is al 6 jaar geschorst en zal ook geschorst blijven.Zit er wel aan te denken deze keer apk te geven, maar dat is voor mijn alleen kwestie lambda eruit, blind stop erin en ff tijdens de apk de DTA bijregelen..
Minder brandstoferin en klaar.
Mag dan geloof ik een co hebben van 3,5% en wordt niet gekeken naar lambda (bouwjaar 1994)De regelaar doet wel een beetje extra maar of het helemaal veilig is.
Ik ga liever voor safe..IK ben wel bang dat je een serieus probleem gaat krijgen bij de apk met je originele ECU.
Deze is NIET gebouwd voor vuldruk.Misschien toch ff sparen voor een DTA of VEMS of MS systeem king:
13 augustus 2014 om 22:06 #18247644eljan heeft er altijd mee gereden in mijn tr met idd iets kleinere injectoren. dit heb ik je al prive verteld.
ik zelf heb ook geen problemen apk er op met 355 cc injectoren op 3 bar maar dan bij de apk bijna 5 bar stationair brandstofdruk.
keurig 0.5 co maar wel met E85 brandstof en dat is vele malen schoner als benzine.ik zou als je het goedkoop wilt doen voor x20xev injectoren gaan voor de apk of miss wel standaard alleen dan de turbo niet op laten spoelen want dat gaat fout.
mocht het echt door de te grote injectoren komen, is een setje injectoren wisselen niet de wereld aan werk toch bij een 8v.?
wat Marcel zegt klopt ook allemaal als een bus. alleen is zijn project/ manier van werken niet weggelegd voor mijn budget.
13 augustus 2014 om 22:08 #18247645ps ik wil mijn x20xev injectoren ook wel ruilen tegen jou c20let injectoren als je daar mee geholpen bent zijn ongeveer 240 cc injectoren. bij 3 bar
14 augustus 2014 om 06:19 #18247646Vergeet niet sebas dat rob zijn corsa iets veel nieuwer is.
Dus ook aan strengere emmissie eisen moet voldoen.
@rob, ik zal straks ff je u2u beantwooren. Denk dat we daar wel wat mee kunnen. ;)14 augustus 2014 om 07:44 #18247647Ik weet het Marcel. die van mij mag 4.5 % maar doet ook maar 0.5 procent bij de keuring maar die van mij wordt idd niet op toeren gemeten.
hoop dat het goed gaat aflopen.
14 augustus 2014 om 10:56 #18247648Ga sowieso de xev injectoren van Sebastiaan proberen op wastegate druk. Kijken wat er dan gebeurd, volgende stap is denk DTA ECU. :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.