Forumindex › Forums › Modellen › Astra › te hoge spanning?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 september 2014 om 16:34 #17267974
beste mensen,
sinds ik mijn auto heb gekocht ( ongeveer een maand geleden ) merk ik dat mijn dashboard verlichting flikkert.
ik heb vandaag even mijn accu opgemeten op te kijken of daar iets mis mee was en hij gaf de volgende waardes aan:
auto uit: 14.5 volt
auto aan: 15.98/16.00 voltik neem aan dat dit veelste hoog is?
tevens draait mijn auto stationair niet helemaal lekker zou dit er mee te maken kunnen hebben?
met vriendelijke groet,
Aziz
7 september 2014 om 16:53 #18251736Motor uit moet iets boven de 12V zijn.
Lopend 13,7 – 14,2 volt. Dat de waarde bij auto aan te hoog is kan de spanningsregelaar op de dynamo zijn. In ieder geval niet mee doorrijden aangezien alles (inclusief ECU) kan doorbranden.
Wat ik wel raar vind is die 14,5 volt bij motor uit. In elke auto, hoe modern ook, wordt een 12V accu gemonteerd voor zover ik weet7 september 2014 om 16:56 #18251735Spanningsregelaar van de dynamo stuk denk ik.
7 september 2014 om 18:35 #18251737ik ga meteen een nieuwe spanningsregelaar bestellen!
maar nu zie ik 2 soorten staan:
Merk BOSCH
Artikelnr. F 00M 144 142->08.2000, Voertuigen met laadstroom 120A
->Ch.12257452
->Ch.15257663
Merk BOSCH
Artikelnr. F 00M 145 370->08.2000, Voertuigen met laadstroom 70A
->08.2000, Voertuigen met laadstroom 100A
->Ch.32240322welke moet ik hebben?
het gaat om een opel astra g 1.8XE1 uit 1999
groetjes aziz
7 september 2014 om 18:54 #18251738We can only help you if we know the VIN (vehicle identification number) and if the alternator is the original of the car?
8 september 2014 om 14:48 #18251739Deze heeft waarschijnlijk geen losse spanningsregelaar.
Deze zal voorzien zijn van een DELCO-REMY dynamo met vaste spanningsregelaar.
Ook zijn er 2typen bosch op geleverd met vaste regelaar.
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
9 september 2014 om 11:12 #18251740dus een compleet nieuwe dynamo is de enige oplossing neem ik aan?
groetjes aziz
9 september 2014 om 12:01 #18251741Dan wel inderdaad, of goede gebruikte
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
9 september 2014 om 12:01 #18251742Ja of bij de sloop vragen. Het vermogen van je dynamo zal afhangen van de opties van jouw auto. En blijkbaar ook van je chassisnummer. Liviu2004 kan dit blijkbaar voor je uitzoeken aan de hand van je chassisnummer
9 september 2014 om 12:10 #18251743bedankt voor alle hulp in ieder geval!
chassis nummer: W0L0TGF08X8121732
9 september 2014 om 12:37 #18251744Your car is from 13-05-1999. Engine type X18XE1. Original alternator is of 100 Amp (factory option K60). Original battery is 55 Ah. Tyres 205/50 R16 87V.
Alternator original code is GM 93175796. Made by Bosch. Replacement code is GM 93186485. An original new one is 189 eur on ebay, negociable:
http://www.ebay.de/itm/Original-Opel-Lichtmaschine-Astra-G-Zafira-A-Corsa-C-Vectra-C-Signum-93186485-/221379281159?pt=DE_Autoteile&hash=item338b3bc107″ onclick=”window.open(this.href);return false;Pictures also there.
LE: voltage regulator must be GM 10493240, replaced by GM 10452886, 16 eur aftermarket on ebay:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=GM+10452886&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X10452886&_nkw=10452886&_sacat=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;9 september 2014 om 12:43 #18251745thank you very much for the information!
9 september 2014 om 12:47 #18251746No problem, a picture for you:
Keep it in Dutch please, so I can also learn. :D
9 september 2014 om 12:54 #18251747Als deze dynamo erop zit, deze zijn gewoon door elkaar geleverd.
Zou het even controleren voor je zo,n regulator koopt.
Even achterop de dynamo kijken of er een losse regulator op zit.
Onze x18xe1 uit 1999 had wel een bosch 100A dynamo maar met ingebouwde regulator.
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
9 september 2014 om 16:14 #18251748Sorry voor de vele vragen.
Maar hoe kom ik erachter of er idd een losse spanningsregelaar op zit? Het enige wat ik aan de achterkant van mijn dynamo zie is een zwarte kap.
9 september 2014 om 18:14 #18251749Zonder losse regelaar.
dan zal je zowiezo de dynamo moeten demonteren.
Willem
10 september 2014 om 09:44 #18251750Met wat voor meter meet jij ? dit vraag ik omdat als de auto stil staat de accu geen 14,5V zou mogen kunnen hebben.
Het zou niet voor de eerste keer zijn dat een goedkoop e-bay metertje niet de juiste waarde aangeeft.
10 september 2014 om 12:19 #18251751ik heb met 2 verschillende apparaten de spanning gemeten.
bij de ene –> uit: 14,5 volt, aan: 16 volt
bij het tweede apparaat –> uit: 13 volt, aan: 15 voltmaar denk persoonlijk nog steeds dat dit te hoog is. wat vinden jullie?
groetjes aziz
10 september 2014 om 13:29 #18251752Te hoog.
10 september 2014 om 13:31 #18251753Hmm, 13V uit is niet zo heel gek voor een onbelaste accu. Er zit ook een groot verschil tussen meter 1 en meter 2.
Als je dashboard verlicht filkkert vanwege je accu of dynamo zouden ook je lampen hetzelfde moeten doen, en je radio. Is dat ook het geval ?10 september 2014 om 15:55 #18251754Alle verlichting knippert! Dashboard verlichting, koplampen, verlichting achter en de verlichting waar de tijd, datum en temp staat aangegeven. Zodra ik snelheid maak word dit al veel minder tot minimaal en als ik stil sta dan is het duidelijk merkbaar. Stationair ook onrustig. Kan dit ermee te maken hebben?
10 september 2014 om 16:30 #18251755ja
alles wat stroom gebruikt kan gek gaan doen als je spanningsregelaar kapot is ,ook je motor
10 september 2014 om 16:53 #18251756@aziz91 wrote:
Alle verlichting knippert! Dashboard verlichting, koplampen, verlichting achter en de verlichting waar de tijd, datum en temp staat aangegeven. Zodra ik snelheid maak word dit al veel minder tot minimaal en als ik stil sta dan is het duidelijk merkbaar. Stationair ook onrustig. Kan dit ermee te maken hebben?
To me this sounds also as some diodes are faulty. If you are going to dismantle the alternator, check the diodes.
For example, if diodes are not ok, voltage waveform can look something like that:
That translates into voltage ripple and lights flickering. Worth checking.
I would go for the new alternator on ebay, price is really good.
11 september 2014 om 09:09 #18251757Als alles vrolijk meedanst dan is het vrijwel zeker de spanningsregelaar. Waarschijnlijk heeft dat ook je accu overgeladen waardoor de spanning ook bij uit stand vrij hoog is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.