Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › TC schakelt zichzelf uit – Meriva B bj 2010
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juli 2015 om 00:08 #17272808
Opelrijder sinds 1986 en tot grote tevredenheid. Tot nu toe. Via Kadett en Astra bij Meriva (B – 1,4 benzine) terechtgekomen en van die laatste sinds de aankoop al spijt van. Ik ben al geen te grote fan van de overdaad aan elektronica, maar bij de Meriva loopt het de spuigaten uit.
Toen ik vorig jaar een lange rit naar Luxemburg deed en bij iedere helling mocht vaststellen dat het vermogen dermate terugliep dat de vrachtwagens mij vrolijk lachend voorbijreden, heeft de garagist dat euvel opgelost door het onderdeel dat de luchtinlaat regelt te vervangen. Op-luchting, want het karretje bleek toch iets meer trekvermogen te krijgen. Vooral in vierde versnelling was dat een ernstig euvel.
Twee maand geleden door omstandigheden bij een ander tankstation dan ons regulier Totalstation getankt en alweer ellende. Vooral bij iets lager toerental (ca 1500 rpm) was het alsof de Meriva in ademnood zat. Je gaat de oorzaak dan effectief bij de andere benzine leggen, dus je denkt dat het wel goedkomt als je terug “traditioneel” tankt. Een maand ging dat goed, maar ondertussen ontstond een bizarre narigheid. Zonder enig oorzakelijk verband begon de Meriva te horten en te stoten, schakelde traction control zichzelf uit en ging het oranje lampje van het motormanagement aan. Meteen richting garagist. Uitleg: “Je mag geen octaan 95 meer tanken, want daar is die motor heel gevoelig voor. Bij de minste daling, tot pakweg 93 kan de motor het niet meer aan en krijg je een ontregelde klop. Tank vanaf nu 98 en het probleem zal vanzelf verdwijnen. En je verbruik zal ook dalen…”
Zo gezegd, zo gedaan. En wonderwel: in eerste fase bleek dat heel vlot te verlopen. Tot hetzelfde euvel zich op een onbewaakt ogenblik weer voordeed. Na 125 km te hebben gereden begon de Meriva weer te horten en te stoten. De aanbeveling van de garagist was al even leuk: zet hem aan de kant, schakel de motor uit, wacht even, dan reset hij zichzelf en zal het weer goed gaan. Dat vind ik er dus over. Het klopt als je minstens vijf minuten wacht, maar daarmee los je de kern van het probleem niet op. Motormanagement is uitgelezen en geeft geen errors. Maar waarom krijgt de Meriva het op een onbewaakt ogenblik op zijn heupen en schakelt hij, na veel horten en stoten, TC uit? Aan de sensor kan het niet liggen, anders zou dat frequenter en eventueel bij bepaalde weersomstandigheden voorkomen. Na nog net geen 30 jaar Opel kan ik alleen maar concluderen dat hoe meer elektronische toestanden erin zitten, hoe frequenter de problemen. De heimwee naar een periode met eenvoudige motoriek (en de rest) wordt steeds groter. Toegegeven, onze eerste Kadett LS 1,3 was niet bepaald een haas, maar daarmee vergeleken is deze “moderne” Meriva een slaapzak.18 juli 2015 om 09:58 #18290959Schakelt TC uit? Hoe merk je dat dan?
18 juli 2015 om 10:14 #18290960Dat kan je zien .. Het controle lampje gaat branden ..
Over het schokken gaan wel meerdere verhalen de ronde bij de 1,4 Turbo motoren,
Dat is dan het gasklephuis die vervuild is .Ik zelf zou eens bij een andere garage laten kijken..
18 juli 2015 om 21:39 #18290961Van harte dank voor het snelle antwoord, Stefan. Ik was na de adviezen (nu ja) van mijn garagist toch wat aan hem gaan twijfelen en ben ondertussen aan het uitkijken naar een “second opinion”. Heel waarschijnlijk kan dat de oorzaak wel zijn, maar dan heb ik daar toch nog één vraag bij: hoe komt het dat het horterig gedrag zich facultatief voordoet en niet reproduceerbaar is? Bedoel ik mee: het is niet vanaf een bepaald toerental of na een bepaald aantal kilometers of bij bepaalde weersomstandigheden dat de Meriva plots denkt dat hij Elvis Presley moet gaan imiteren. Het moment waarop is onvoorspelbaar. Ik begrijp wel dat die eventuele vervuiling voor een verstoord mengsel zorgt, maar het ontgaat me enigszins dat dit zich dan niet regelmatiger manifesteert. Feit is wel dat àls het begint, hij het tot thuis volhoudt en de ochtend nadien gewoon doet alsof er niets aan de hand is. Slecht karakter, maar misschien toch ergens wel een goed hart?
19 juli 2015 om 05:11 #18290962Nou onze meriva die heeft het ook maar dan altijd in z’n 3e en 4e versnelling bij constante snelheid bij 1500rpm.
Ik heb ergens eens iets gezien op youtube dat iemand z’n gasklep herplaatste omdat hij ook dit probleem had.
Maar dat was dan wel in het eletronische gedeelde (aansturing) ervan. (Vervuiling)Ik wil het probleem binnenkort eens aanpakken..
12 augustus 2015 om 00:27 #18290963Meriva is één week – tijdens onze vakantie – bij de garagist ter observatie gebleven. Hij heeft er tot mijn verbazing maar 24 km mee gereden en de eindconclusie was nog steeds dat het aan de benzine lag. Eén keer “fout” getankt… Nu ja, dat is ondertussen meer dan 2500 km geleden. Hij heeft een drukventiel vervangen en daarmee zou het probleem van de baan moeten zijn. GEWEEST zijn. Meteen had ik het gevoel dat het niet goed zat. Meriva deed als welkomstgroet wat schokkerig. Misschien had het iets langere stilstaan er wat mee te maken. Welnee, na precies 49 km deed het aloude euvel zich weer voor: schokken, beven, automatisch uitschakelen van traction control. Met heimwee denk je dan terug aan die goeie ouwe Kadett GT/E, die precies 40 jaar geleden wél betrouwbaar was… zonder al die elektronische knoeiboel. Ik weet dus écht niet wat we nu nog moeten verzinnen om die Meriva betrouwbaar te krijgen. Slechts één gevoel overheerst nu: die maandagauto (ach, je kunt het niet eens een auto meer noemen) vliegt er zo snel mogelijk uit. We hadden voor onze vakantieweek een Opel gereserveerd, maar ter plaatse was daar iets fout mee (toevallig) en kregen we een andere voorgeschoteld met bijna evenveel ruimte, maar van een ander merk. Een hele week rijplezier en ongeveer tweederde van het Merivaverbruik… Na bijna 30 jaar Opel ga je dan wel eens twijfelen.
12 augustus 2015 om 05:12 #18290964Nee… Er wordt gewoon een “foute” diagnose gesteld bij het defect aan uw Meriva !!
Ga eens langs een andere garage ?
7 september 2015 om 22:22 #18290965We hadden nog wat vakantiedagen over en zijn eens bij een andere garagist langs geweest. Uiteraard – hoe kon het ook anders – had de Meriva weer zijn tandartshouding (geen pijn meer vanaf het betreden van de wachtzaal). Andere garagist maakt er een ruime testrit mee omdat er geen enkele foutmelding uitgelezen wordt en komt – zonder dat we vooraf ook maar iéts hadden gezegd – tot de conclusie dat het misschien wel eens aan de benzine kon liggen.
Maar vrijdag gaf de Meriva plots zijn geheim prijs door na 26 km autoweg en het nemen van de afrit op drie poten te gaan draaien. Meteen dezelfde waarschuwing: oranje lampje motormanagement en TC die wordt uitgeschakeld. Zaterdag Meriva naar de garage en het vervangertje dat klaarstond was een Merivabasisje uit 2006. Eindelijk nog eens wat rijplezier en hopend op onherstelbare schade, want dat ouwe knarretje, dàt vonden we nog eens een leuk bakje.
Helaas. Vanmiddag was onze Meriva al hersteld. Nieuwe ontstekingsmodule (plus nog wat andere addenda zoals ontstekingskaarsen, dichtingen) erin en het probleem dat al maanden aansleepte is opgelost. Hopelijk kraai ik niet te vroeg victorie, maar de schokkerigheid is er volledig uit (het lag dus niet aan de benzine), de trekkracht en de lamlendigheid – zeker in vergelijking met dat oudere model – blijft wel ergeren, maar na maanden van onzekerheid zijn we al tevreden dat we voor iets minder dan 400 euri misschien terug wat zekerheid in het leven hebben. Niet goedkoop, maar voor niets gaat de zon op. Als we een week kunnen rijden zonder dat TC zichzelf uitschakelt, dan zullen we een gat in de lucht springen. Een Meriva-hand is gauw gevuld, maar de andere hand heeft wel de hele tijd naar iets anders uitgekeken…8 september 2015 om 07:27 #18290966Ik lees dit bericht nu net.
Eerste wat ik dacht was de Bobine.
En dat klopte ook nog.Deze geeft een vermogensbeperking en deze schakelt ook de esp / tc uit.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 september 2015 om 09:17 #18290967Misschien eens een andere garagist zoeken voor je Meriva..
Dit is een alom bekend probleem bij opel..En niet alleen bij de 1.4 motoren..8 september 2015 om 09:45 #18290968@wim-v6
Klopt helemaal. Dat was ook de uiteindelijke vaststelling. Het probleem was dat het euvel niet kon uitgelezen worden omdat er geen registratie was én dat het niet reproduceerbaar was. De bobine moet er blijkbaar helemaal door vooraleer je met zekerheid weet dat zij de oorzaak is (denk ik). Het zal wel een beetje lijken op het zoeken naar een brom in een amplifier… Wat het vermogen betreft, blijf ik vinden dat het koppel van de vierde versnelling niet helemaal in overeenstemming is met het vermogen. Acceleratie vertraagt behoorlijk. Misschien denk ik nog te ouderwets, vanuit de optiek dat vroeger 1 tot 4 effectief “versnellingen” waren en 5 de “overdrive”. Dat was wel het geval met onze vorige (Astra 1,7 diesel).8 september 2015 om 13:38 #18290969Was nog niet zo’n slecht idee die tweede garage … Hopen dat het probleem weg blijft…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.