Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Tapeind cilinderkop zonder demonteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 december 2011 om 12:50 #17244145
Geachte mensen.
Weet iemand wellicht of het mogelijk is om een afgebroken tapeind uit de cilinderkop van een Corsa B Sport (C14SE) te verwijderen zonder de kop van het blok te lichten?
Een van de buitenste tapeinden van het uitlaatspruitstuk is namelijk afgebroken, waardoor ik het spruitstuk niet meer lekdicht gemonteerd krijg op de cilinderkop.
Heb namelijk niet het idee dat je met een boormachine tussen het blok en de radiateur komt.
Tips en trucs zijn welkom :angel
Groet,
Gert-Jan
11 december 2011 om 13:10 #17958426Moertje erop lassen ofzo. Steek er niet een stukje uit dat je kan pakken met griptang
Anders ff radiateur verwijderen.
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
11 december 2011 om 17:15 #17958427Zou het anders mogelijk zijn het blok van z’n voorste steunen te halen en wat omhoog te kantelen aan de voorzijde? :hmmz
11 december 2011 om 17:34 #17958428Gaatje in boren en dan linkse tap er in.. Draai je hem er zo uit.
12 december 2011 om 09:58 #17958429@Peter_89 wrote:
Gaatje in boren en dan linkse tap er in.. Draai je hem er zo uit.
Zover was ik al.
Vraag is alleen. Hoe kom ik erbij met een boor.
Er is nu te weinig ruimte tussen blok en chassis.
Opties:
1: Kop demonteren (en dan meteen alle seals vervangen)
2: Radiateur verwijderen (met de vraag of er dan genoeg ruimte is)
3: Blok van de voorste steunen halen en omhoog kantelen.12 december 2011 om 11:38 #17958430Haakse boor regelen.
Tevens zijn er van alles en nog wat mogelijkheden en dingen te koop om een tapeindje los te halen.
dit is dan alweer een fijn setje:
Die heb je in alle maten, je draait gewoon die dop op de tapeind, en dat ding vreet zich vast waardoor je het tapeind gewoon op de normale manier los krijgt.
Nieuwe tapeind er in en koperen moeren kopen.12 december 2011 om 12:21 #17958431@Fearless wrote:
Haakse boor regelen.
Tevens zijn er van alles en nog wat mogelijkheden en dingen te koop om een tapeindje los te halen.
dit is dan alweer een fijn setje:
Die heb je in alle maten, je draait gewoon die dop op de tapeind, en dat ding vreet zich vast waardoor je het tapeind gewoon op de normale manier los krijgt.
Nieuwe tapeind er in en koperen moeren kopen.Daar heb ik wat aan! Thanks!!
Zo’n setje gaat niet werken helaas. Tapeind is in de kop afgebroken :P
12 december 2011 om 22:40 #17958432Heel vaak helpt het om een moertje op het tapeindje te lassen (dit kan ook als het tapeind in de kop zit)
Scheelt ook dat dan het tapeind lekker heet word! :thumbup13 december 2011 om 18:32 #17958433Hitte kan je het inderdaad mee los krijgen. Even met de gasbrander warm stoken. Zelf wel eens vaker gedaan alleen nooit op een motor blok dus ik weet niet of dat zomaar kan.
13 december 2011 om 18:48 #17958434@Fearless wrote:
Haakse boor regelen.
Tevens zijn er van alles en nog wat mogelijkheden en dingen te koop om een tapeindje los te halen.
dit is dan alweer een fijn setje:
Die heb je in alle maten, je draait gewoon die dop op de tapeind, en dat ding vreet zich vast waardoor je het tapeind gewoon op de normale manier los krijgt.
Nieuwe tapeind er in en koperen moeren kopen.Als er nog een deel van het tapeind uitsteekt, inclusief draad erop, dan kan je ook gewoon twee moeren klem op elkaar draaien. Daar heb je zo’n set niet voor nodig ;)
Is ook een mooie methode om een niet-afgebroken tapeind eruit te krijgen zonder de draad te beschadigen.
13 december 2011 om 18:52 #17958435Als er geen schroefdraad meer op de tapeind zit heeft dat weinig nut he…..
maar de tapeind is afgebroken in de kop.
dan kan je niets anders doen dan uitboren en een stervormige stift er in meppen om hem los te krijgen.
Een haakse boormachine is dan wel handig bij gebrek aan ruimte.Goed uitkijken, voor je het weet boor je DOOR de cilinderkop heen, en dan wordt het toch een iets ander verhaal.
13 december 2011 om 21:42 #17958436gewoon een kut klus dus…….
13 december 2011 om 23:52 #17958437@david verburg wrote:
gewoon een kut klus dus…….
Mee eensch.
Tijd om eens creatief te gaan denken :P
14 december 2011 om 07:05 #17958438AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb verleden maand, hetzelfde gehad met een stuk tapeind welke afgebroken was van een uitlaatspruitstuk.
Hierbij had ik zo’n 5 mm draad, wat te kort was om goed grip op te krijgen met een griptang.
Heb vervolgens mijn griptang vastgelast, hierdoor werd het geheel lekker heet, en heb ik hem los gekregen.Heeft me wel een griptang gekost, maargoed, deze koop je tegenwoordig voor 5 euro
14 december 2011 om 07:49 #17958439Dan moet je wel even opletten, dat áls je m vastlast, dat je wel een compleet rondje kan draaien, anders is het alsnog lastig :P
14 december 2011 om 11:27 #17958440AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kon geen compleet rondje draaien, de bek van de tang kwam na 45 graden draaien al direct tegen de flens aan. Maar de eerste beweging was gezet. Hierna de tang bijgeslepen, zodat ik steeds verder kon draaien. na zo’n 270graden kon ik dus niet meer verder draaien, en de bek van de tang volledig weggespelen. Ik hield hierbij meer “vlees” over aan het tapeind, waarmee mijn nieuwe griptang meer grip had, en zo kon ik het tapeind uiteindelijk verwijderen.
14 december 2011 om 11:45 #17958441dikke beun oplossing.
maar bij een auto van een maat van me wren er 3 afgebroken en toen hebben we een nieuwe pakking gepakt. en aan beide kanten van de pakking heel dik met van die witte vloeibare uitlaten pakking gedaaan alles vastgedraait en rijdt nu al 3 jaar zonder te lekken.
is officieel wel apk afkeur maar ze zien het niet want er zit een kapje voor.
14 december 2011 om 11:47 #17958442Ellende is dat het tapeind zo’n 5 mm in de kop is afgebroken.
Vraag me af of je daar wat op kan lassen zonder de kop te beschadigen :hmmz
14 december 2011 om 11:52 #17958443AnoniemLid sinds:
1 January 1970Linkse tap gebruiken van een goede kwaliteit. En het geheel goed warm stoken. Misschien als je de radiateur verwijderd dat je er dan beter bij kunt.
14 december 2011 om 16:36 #17958444@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
dikke beun oplossing.
maar bij een auto van een maat van me wren er 3 afgebroken en toen hebben we een nieuwe pakking gepakt. en aan beide kanten van de pakking heel dik met van die witte vloeibare uitlaten pakking gedaaan alles vastgedraait en rijdt nu al 3 jaar zonder te lekken.
is officieel wel apk afkeur maar ze zien het niet want er zit een kapje voor.
waarom afkeur?
Uitlaat is toch dicht?
T spul blijft meestal niet goed zitten door de druk van de uitlaatgassen. Maar dicht is dicht….dus je hebt mazzel king:
18 december 2011 om 14:12 #17958445Valt alles mee gelukkig.
Bouten nog even nagetrokken nadat de motor een keer goed op bedrijfstemperatuur is geweest en hij lijkt toch gasdicht te zijn :)
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken king:
19 december 2011 om 17:37 #17958446Heb je hem laten zitten dan of wat?
19 december 2011 om 18:24 #17958447 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.