Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Tap
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 november 2011 om 11:00 #17239960
…
7 november 2011 om 11:09 #17903887Een mogelijkheid is om een gat in de bout te boren, linkse draad te tappen, linksdraaiende bout erin en dan kun je ‘m met die bout losdraaien.
Andere (beunhaas-)mogelijkheid, is er een gat in te boren, een oude imbussleutel te pakken en die erin te slaan met een grote hamer. Wat kruipolie op de bout en hopen dat je ‘m kan losdraaien met ide imbussleutel.
Of bedoel je niet dat de kop van de bout is ‘afgerond’ is?
7 november 2011 om 11:29 #17903888…
7 november 2011 om 12:05 #17903889Ow, dat is een groter probleem inderdaad, omdat je ‘m niet met een tang eruit kunt trekken en draaien tegelijk. Ik zou hier niets voor weten.
7 november 2011 om 12:07 #17903890Hmm, en welke schroefdraad is er dan dol. Zit hij nog helemaal vast of zit er al een beetje ruimte tussen? Zoja zou ik proberen iets van een hefboompje eronder te zetten.
7 november 2011 om 12:16 #17903891Hopen dat het je bout is, is gemakkelijk te vervangen.
Anders zou je de draad in je naaf even opnieuw moeten tappen als dat nog gaat.7 november 2011 om 12:38 #17903892Proberen (als er wat ruimte is tussen naaf en velg) hier iets tussen te zetten waardoor je wat spanning op velg en bout krijgt. In de hoop dat de bout dan wel “pakt”.
7 november 2011 om 14:15 #17903886…
7 november 2011 om 14:24 #17903883En je kunt natuurlijk ook niet de drie andere bouten eruit draaien en je spacer wegdraaien, want die zit nog om de as en één bout heen.
Hoe ver kun je je bout eruit draaien? Of draai je ‘m vanaf het begin dol?
7 november 2011 om 14:30 #17903884…
7 november 2011 om 14:37 #17903885Misschien een wat omslachtige operatie, maar misschien het overwegen waard:
Gat boren in je bout, linkse draad tappen, linkse bout erin. Dan kun je aan die bout trekken en tegelijkertijd draaien. Misschien pakt de draad op de bout dan net wel even?
7 november 2011 om 15:42 #17903893wat je ook kan proberen(heeft een maat van mij gehad) een persoon trekt aan de velg als een gek om spanning op de bout te creeren terwijl de ander de bout los probeerd te draaien.
wij deden het zo en wel met een slagmoersleutel,tis toen wel gelukt9 november 2011 om 08:41 #17903894…
9 november 2011 om 08:46 #17903895Krijg je je bout wel weer vast gedraaid?
9 november 2011 om 08:49 #17903896…
9 november 2011 om 10:35 #17903897Als je aan de achterzijde bij de naaf kunt kun je met soort hefboompje proberen hem te duwen.
9 november 2011 om 11:03 #17903898als je draad dan toch al kapot is, waarom boor je hem er niet uit?
tap je er daarna weer nieuw draad in, lijtk mij de makkelijkste oplossing.
of net wat hier boven staan, kijken als je er van achter bij kan, druk je hem daar als ware er uit.kan me alleenniet echt bedenken wat de oorzaak kan zijn, als de bout wel draait maar hij komt er niet uit klinkt het haast als of de kop er los op zit of zo.
of dat de bout iets te klein is, maar dan moet je hem er wel uit kunnen trekken zoals jij met 2 man geprobeerd hebt.9 november 2011 om 11:18 #17903899Omdat je dan dus wel een grotere diameter moet pakken. Waarschijnlijk heb je nu dop 17 nodig voor het losdraaien? Dat komt overeen met een metrische draad M10. Ga je uitboren en opnieuw tappen moet je naar M12. Daar hoort dus ook een grotere bout bij, met een grotere dop. De vraag is of het gat in je velg waar je bout in valt, daar groot genoeg voor is.
De bout is niet te klein, de draad is normaal een helix (zoals DNA zeg maar) en nu is deze helix onderbroken door een beschadiging en is er een cirkel ontstaan. Daardoor draait de bout niet uit de schroefdraad, maar blijft dus ronddraaien
Het is wat lastig om tekstueel uit te leggen, ik hoop dat je me kunt volgen.9 november 2011 om 11:47 #17903900Kop van de bout wegboren. Tappen gaat hem echt niet worden in een boutgat voor een wiel……..Safe is het namelijk niet.
Gaat het om voor of achter?
Een remtrommel is zo vervangen, een voorste naaf is een ander verhaal. Maar op de sloop zullen ze er ook niet veel voor vagen. Bout je zo een heel fussee stuk over.9 november 2011 om 12:15 #17903901Zo’n bout wegboren is nog wel effe werk denk ik… ;) Hard spul.. Wat een rot situatie!
9 november 2011 om 12:25 #17903902Ja, dan moet je je goed smeren, anders is je boor ook zo bot. En eerst klein gaatje en dan steeds groter. Maar ja, dan kun je dus wel je complete naaf weggooien.
Wat zou er gebeuren als je ‘m warm zou stoken? Die bout zet dan iets uit, zou die dan wel in de schroefdraad pakken?9 november 2011 om 13:04 #17903903Heb het zelfde probleem ooit gehad op een toyota, heb een takeloog gekocht (was toen 3 gulden) en dat door een vriend op de bout laten lassen.
De auto naast een lantaarnpaal geparkeerd spankabel tussen de paal en het sleepoog, spanning er op gezet en met een steek sleutel gaan draaien terwijl mijn maat de kabel probeerde strakker te zetten.
Door de constante spanning en na enig geklooi is het toch gelukt.
9 november 2011 om 13:09 #17903904Wielen eronderzetten, dan wiel waar het om gaat vastdraaien met 3 bouten en voorzichtig een stukje gaan rijden.
9 november 2011 om 13:10 #17903905Het is makkelijker om dan een hijsoog te kopen met een stuk draadeind eraan. Die zijn net zo duur. Je kunt dan een gat in je bout boren en tappen en daar je hijsoog indraaien. Als je ‘m vastdraait, kan het hijsoog gewoon blijven draaien.
Je kunt dan ook spanning er op zetten en draaien tegelijk.
Dat is wat gemakkelijker en je hoeft niet vlak bij je velg te lassen.Maar wel een erg goed idee!
9 november 2011 om 14:01 #17903906 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.