Taai P130 probleem in 1.8 motor….lambda 1 is het niet!?

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Taai P130 probleem in 1.8 motor….lambda 1 is het niet!?

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    rinus747
    Deelnemer

Ik heb een Z1.8XE met een P130 fout.

De lambda 1 sensor is echter goed. (Ik heb hem voor de zekerheid trouwens ook gewisseld gehad, en ook met DMM gemeten)
      Ook de lambda 1 bedrading naar de ECU is doorgemeten en is ok

De motor blijft echter in “Open Loop”, en daardoor kan ik lambda 1 niet uitlezen via mijn OpCom. De waarde wordt namelijk vervangen door 0.41 zolang de motor niet in “Closed Loop” komt. Ook is er dus geen gepulst bedrijf waar te nemen.

Wat ik wel kan zien is dat lambda 2 uitlezing een tijd lang op de startwaarde 0.41 staat, en naar verloop van tijd, en als de motor helemaal is opgewarmd, heel langzaam gaat variëren tussen 0.3 en 0.6

De MAS sensor geeft correcte waarden
      Vacuum staat op -23 (maar ik moet bekennen dat ik niet weet wat dat betekend, en wat het hoort te zijn)

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
      Kan het zijn dat lambda 2 aan vervanging toe is en dat daarom alles in Open Loop bedrijf blijft, en dat daarom lambda 1 niet via de opcom uitgelezen wordt?

Kunnen luchtfilter, of benzinefilter, of bougies de “open loop” veroorzaken? Die zijn namelijk allemaal best wel oud.

Wie kan me helpen, want dit is een echte taai probleem

liviu2004
      Deelnemer

Zullen we proberen een van mijn ecu?

rinus747
        Deelnemer

Dat is voor mij 2 uur rijden…..dus even afwachten of ik een alternatief kan vinden dat wat makkelijker is

rinus747
          Deelnemer

Is er iemand met een andere kansrijke oplossing dan de ECU maar gelijk proberen te wisselen?

Haasje17
            Moderator

Zonder.luchtmassameter gaan rijden en dan uitlezen zomder.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.