Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › synthetisch of minerale olie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 oktober 2012 om 19:09 #17240630
Hoi
Ik ben bezig met het reviseren van een 24v van een senator.
Kan ik deze straks beter vullen met synthetisch of mineraal en waarom?
Voorgeschreven staat 10w40 oa
Gr Tom31 oktober 2012 om 18:12 #17909972Ik heb zelf een senator met een c30ne motor (12 klepper) en daar heb ik 5w40 vol syntheet in gedaan, omdat dat aanbevolen word door de site van Motul. Dus je kan het beste even kijken op de site van de oliefabrikant (bijv. Motul of Castrol) en daar je auto of kenteken invullen en dan krijg je te zien wat er voor jouw auto aanbevolen is.
10 december 2012 om 17:50 #17909973Ja dat ken ik zo schrijven ze bij kroon 0w40 voor wat veel te dun is dus daar ga k niet mee vanuit…
10 december 2012 om 18:00 #17909974Neee dat aangeschreven door fabrikanten is inderdaad puur voor de verkoop van hun producten. ;)
Die oudere motoren zijn gewoon gemaakt voor minerale olie. Dus ook gewoon weer een mooi merk mineraal olie 10w40 erin gooien.
Wordt ie ook prima oud mee hoor ;)Maar goed. synstheet kan wel natuurlijk. Als je perse geld uit wilt geven. :D
Als je het maar niet mixed. dus hij moet wel goed schoon zijn van binnen.12 december 2012 om 07:44 #17909975Sowieso geen minerale olie. Dat is niet alleen lastig te krijgen, maar wordt voornamelijk gebruikt voor auto’s die veeeeeel ouder zijn dan de Senator. Echt de richting van 1960 op.
Semisynthetisch is de standaard, volsynthetisch is verder geen probleem, werkt ook prima.Het verschil tussen semi en volsyntheet is dat volsyntheet langere levensduur heeft. Je hoeft het dus niet zo vaak te vervangen.
12 december 2012 om 09:07 #17909976Halfsyntheet semi, mineraal.. hoe dan ook. Dat noemen we dus gewoon gemakshalve mineraal olie.. ;)
Vol syntheet in wat oudere normale straat motoren gooien gebeurd alleen maar omdat mensen het steeds maar blijven doen onder het mom: Baadt het niet, schaadt het niet. Ja zo kan ik nog wel meer verzinnen.. Puur marketing en gewoon onnodig bij normaal auto gebruik. Dat is en blijft gewoon een feit.
En het is al helemaal onnodig werk als je de motor er ook eerst nog voor moet spoelen.
Dat de olie langer meegaat is ook weer zo discutabel als wat. maar goed. Je zal toch je filter 1 keer in de zoveel tijd willen vervangen. Dat doe ik liever vaker dan minder. ;) En dan moet er toch weer nieuwe olie in :D
Kost nog geen kwartier om te doen ook, dus sowieso een zinloos iets.. :jerryMaar zoals ik al zei.. :D Je kan altijd meer geld uitgeven als je doet wat de reclame zegt.
12 december 2012 om 13:13 #17909977Als je een hoop geld investeert in het reviseren van zo’n ‘oud blok’ ga je toch niet zomaar een olie erin gooien kaneelschep? Heb van 3 revisieboeren ( waarvan er 2 echt wel wat van het vak en opels weten) raadde aan om 5W40 vol synthetische olie te gebruiken voor een compleet gereviseerde x16xe. Blok loopt nu wel als de brandweer en verbruikt geen druppel.
En mineraal gemaksgehalve hetzelfde noemen als semi synthetisch? Wat vind je dan van het verschil tussen vol en semi? of vol en mineraal? Dus de lagere viscositeit bij starten, sneller op temperatuur(en druk) komen is niet belangrijk voor jou? Bedenkt wel dat je de meeste motorslijtage oploopt tijdens een koude start (meeste frictie en olie die nog niet overal is).. Dus als jij met je pas gereviseerde motor na een x aantal keren starten je halve zuigerveren weer kwijt ben of na 2*x keren of zelfs 3*x keren starten.
http://www.hotrod.com/techarticles/synthetic_vs_mineral_motor_oil/Wat betreft die verversingsperiode zou ik niet weten. Ik heb wel eens gehoord dat hoe voller synthetisch de olie is hoe minder gauw die zijn smerende werking verliest en minder snel die vervuild raakt. Ben helaas de bron kwijt.
Sorry, wat er in je senator moet zou ik niet durven zeggen. Ik wou alleen even reageren op kaneelschep, je weet een hoop, maar soms kan je beter niets zeggen want dit gaat niet om iets onbelangrijks.. (niets persoonlijks) Niet alles is puur marketing, en soms willen mensen wel net dat kleine beetje beter.
Wij hebben olie trouwens via ebay.de besteld. Uitgezocht dat we de beste olie hadden die er te krijgen was en het scheelde bijna 8 euro per liter! Zoek maar eens op meguin op ebay.de. Komt van Liqui-moly en is echt top spul.
12 december 2012 om 22:36 #17909978Daar zit een Knap verschil in inderdaad, in SEMI-Synthetisch en Mineraal..
Mineraal word vaak alleen nog gebruikt in HEEL oude auto’s en voor transmissie Differentieel smerings doeleinden.
dan heb je nog Singlegrade en Multigrade oliën
Single grade bijvoorbeeld SAE 50 deze olie is net stroop als ie koud is haha…
Multigrade olieen worden door stoffen dun gehouden bij koude motor, dan heb je ook een Viscositeits getal bij koud en warm op de verpakking. SAE 10W40 bijvoorbeeld.
10 = koud
40 = warmWillem
10 januari 2013 om 12:00 #17909979Bij de revisie zeiden ze half synthetisch voor ingrijden ongeveer10000km en dan naar synthetische gaan…
6 juli 2013 om 22:35 #17909980Ik heb wel eens horen zeggen dat de dope in synthetische olie de keeringen in het blok aantasten?
Ik bedoel dan een CIH motor.6 juli 2013 om 22:48 #17909981als je nieuwe keerringen hebt, zijn deze al voor Synthetische olie geschikt.
willem
8 juli 2013 om 11:04 #17909982In de CIH zitten nog de oude keeringen in, daarom doe ik meestal 15W40 mineraal.
Voor de 1,2N uit de Kadett staat in de Vraagbaak 10W40 maar dat is ook half syntetisch dus ook maar voor 15W40 gekozen (zou volgens de computer van de automaterialenzaak ook 15W40 in moeten) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.