Als het gewoon een gerommenerd merk is als Hollandia, dan zullen er best nog wel nieuwe rubbers voor te krijgen zijn. Die after-market dakjes zijn universeel, dus ook vaak heel lang in productie geweest. Meestal zijn die dakjes niet auto model gerelateerd (uitzonderingen daargelaten).
Dus zie te achterhalen van welk merk je dak is, en het mooiste ook nog het model /type nummer erbij en zonodig een zonnedakeninbouwboer opzoeken, of eventueel de fabriek zelf aan schrijven.
Wat echt een crime is om bij fabrieksaf geleverde schuif/kanteldaken, die viltstrook om de rand van het dak te vinden. Ben ik nog nooit tegengekomen, ook niet op beurzen. En ik zoek er altijd naar. Ik heb ook nooit het onderdeelnummer kunnen achterhalen. Soms zijn er universeel uitziende viltafdichtingen, maar die passen nooit mooi. Vaak zit daar die witte kunststof pees niet in. Opel gebruikt deze viltafsluiting al sinds jaar en dag. Op mijn ex Manta’s en Calibra’s (ik denk bij alle oudere Opels met fabrieksgeleverd schuifdak) en dus ook bij de Monza zit precies hetzelfde spul.
BMW gebruikt op de E21. E24 en E30 hetzelfde spul, op latere types weer niet. En Audi heeft een totaal andere afdichting, ook op de oudere 80/90 B1 of B2.